1 צפייה בגלריה
(צילום: יואב דודקביץ', דנה קופל)
שר הביטחון, יואב גלנט, פנה בצהריים (יום ה') לחברי הכנסת ולשרים, שאמורים להשתתף בטקסי יום הזיכרון, וקרא להם שלא להעלות נושאים במחלוקת. "אל לנו להכניס ביטוי פוליטי לקודש הקודשים שלנו, בתי העלמין הצבאיים".
במכתב כתב גלנט ליו"ר הכנסת ולמזכיר הממשלה: "אבקש לפנות באמצעותכם לשרים ולחברי הכנסת, ברוח האחדות, ולבקש מהם לבטא בנאומיהם בטקסים בבתי העלמין מסרים ממלכתיים וציוניים, המדגישים את תקומת מדינת ישראל ומעלים על נס את ערך השותפות והאחדות, לצד הבעת כבוד והוקרה לנופלים ועמידה כתף אל כתף לצד המשפחות השכולות, אשר שילמו את המחיר היקר מכל".
לדבריו, "יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל הינו מהימים הקדושים והרגישים בשנה. בימים אלה, יותר מתמיד, עלינו להעביר לחברה הישראלית מסר מאחד. בבתי העלמין הצבאיים קבורים חללי מערכות ישראל, מכל חלקי החברה והעם שמסרו נפשם למען המדינה. כולנו ערים לשיח הציבורי בעד ונגד השתתפות נבחרי ציבור בטקסי הזיכרון. נבחרי הציבור, המייצגים את הציבור בכנסת ובממשלה, נבחרים על ידי העם ומהווים סמל. אני סבור שיש חשיבות רבה לנוכחות ממלכתית של נבחרי ציבור בטקסי יום הזיכרון ובבתי העלמין הצבאיים ביום הקדוש הזה.
"עם זאת, אל לנו להכניס ביטוי פוליטי לקודש הקודשים שלנו, בתי העלמין הצבאיים", הוסיף השר. "אזכיר בהקשר זה את היוזמה הברוכה של חבר הכנסת חילי טרופר שבמסגרתה חתמו כ-100 חברי כנסת על ההתחייבות שלא לשלב בדבריהם כל אמירה פוליטית".
מרים פרץ, אשת חינוך וכלת פרס ישראל ששכלה שניים מבניה, קראה הבוקר בריאיון ל-ynet radio להפסיק את הדיונים על השתתפות פוליטיקאים בטקסי יום הזיכרון. "הפוליטיקה חייבת להישאר בחוץ. אין מקום לשום אמירה ולו לרמז של פוליטיקה", אמרה פרץ, אך הבהירה כי "הר הרצל הוא ההר של כל העם הזה. ושיפסיקו להעמיד דגלים ליד ההר שאומרים זה ייכנס וזה לא ייכנס. אסור שזה יקרה".
פרץ הוסיפה כי "כל פוליטיקאי שיעשה את חשבון הנפש שלו. אסור להוריד את הממלכתיות מהיום הזה. זה יום לאומי, שלא נתבלבל. זה יום כאב שלנו, אבל זה גם יום לאומי. בהר הרצל צריך להשתיק את הרעש הזה. שם רק דממה, להרגיש קדושה כמו מעמד הר סיני. אני מתחננת, תנו לי יום אחד בשנה. אחד, שאני ארגיש שזה לא היה לשווא".