70 יום לבחירות: ח"כ יועז הנדל, שחבר למפלגתו של גדעון סער "תקווה חדשה", אמר בריאיון לאולפן ynet כי חבריו למפלגה לא יישבו בממשלה עם נתניהו: "אנחנו מאוד ברורים לגבי היעדים הפוליטיים שלנו. אנחנו לא מתכוונים לשבת עם נתניהו אלא לייצר לו חלופה". על האפשרות לאיחוד עם בנט הוא אמר: "אני לא מכיר שום משא ומתן שמתקיים".
-יכול להיות שהתחלתם לאבד קצת גובה? "לא. אני חושב שהדרך ארוכה וגדעון סער הוא בעצם המנהיג הפוליטי היחיד שיכול לאחד כל מיני חלקים במפה הפוליטית ולייצר קואליציה. אנחנו רואים שאנחנו בשיא שלילי של כל מיני רבדים במדינת ישראל: ארבע מערכות בחירות בשנתיים, אני חושב שזה שיא שלילי אפילו ביחס לאיטליה. אני לא מכיר מדינות דמוקרטיות אחרות שהן מגיעות לארבע מערכות בחירות, אני לא מכיר מדינות עם שיא כזה שלילי של נדבקים, עם שיא של בלגן, של חוסר אמון, ואני אומר את זה כמי שדחף להקמת ממשלה שתטפל בקורונה, באחדות העם ובבעיות הכלכליות".
"אנחנו עם שיא של גירעיון בסך 160 מיליארד שקל, בשיא שלילי של הזנחה של תשתיות הרפואה, של תשתיות התקשורת, בשיא שלילי של תשתיות ביטחון הפנים. אנחנו צריכים לטפל בזה".
-האם יש סיכוי שסער יתחבר עם בנט? זה יקשור לנתניהו את הידיים "קודם כל, לא צריך לקשור את הידיים של אף אחד, אלא לייצר חלופה. צריך להסתכל בהיבט של ריאל-פוליטיק: בסוף צריך שהשלם יעלה על סך חלקיו ולא להפך. כשהשלם עולה על סך חלקיו אז יש כל מיני אפשרויות פוליטיות. כרגע אנחנו רואים שהמציאות היא אחרת".
-כלומר, אין שום מגעים לאיחוד? "אני לא מכיר שום משא ומתן שמתקיים. אני מכיר הרבה מאוד רצון שלנו ועבודה קשה, ומאמץ גדול, כדי להגיע ל-24 במרץ ולהקים ממשלה אחרת עם תקווה חדשה".
- אז באופן אישי אתה לא חושב שיהיה נכון לאחד בין ימינה לבין תקווה חדשה "זה בסוף עניין של תפיסת עולם, ועניין של ריאל-פוליטיק. לגבי ריאל-פוליטיק נתתי את התשובה, בנושא תפיסת העולם אנחנו באים להחליף את הממשלה. אני חושב שבדמוקרטיה אתה צריך להתמודד כדי להחליף את השלטון הקיים. יש לנו בעיה עם חוסר היציבות, עם האכזבה של האזרחים מהבעיות הכלכליות והבריאותיות, ואנחנו צריכים לייצר חלופה לא לבוא ולהגיד שאנחנו מצטרפים למה שקיים".
-אמר השר אלי כהן מוקדם יותר בשידור שמי שנותן קול לגדעון סער נותן בעצם קול ליאיר לפיד "אנחנו לא מחרימים אף אחד, בניגוד לאמירות של הליכוד לפני הבחירות - והן משתנות בדיוק לאחר מכן; אני חושב שיש פה בסוף צורך אמיתי לצאת מהתקיעות הזאת, מהבלגן, מהברדק. אני אומר את זה דווקא כמי שדחף להקמת הממשלה הזאת. רציתי שהממשלה הזאת תטפל בקורונה ובכלכלה, ותטפל בעיקר בבעיות החברתיות שלנו, בפירוד בתוך העם. זה לא קרה, צריך משהו חדש".
2 צפייה בגלריה
יועז הנדל
יועז הנדל
יועז הנדל
(צילום: קובי קואנקס)
-גדעון סער ינהיג ממשלה של מרכז-שמאל? כי הרי החרדים הולכים עם נתניהו. בנט לא ישב עם חולדאי, למשל "אני לא יודע כלום. אני חושב שזו הפעם הראשונה שיש כאן אנשים מימין שבאים להחליף את השלטון ולא להצטרף לשלטון. אני חושב שבדמוקרטיה זה דבר רצוי".
- איך המספרים מסתדרים? "בכל סקר שהיה בחודש האחרון מאז שגדעון סער יצא לדרך לא ראיתי פעם אחת שנתניהו מצליח להרכיב ממשלה של 61.
-אבל גם אתם לא "בסוף זה משחק סכום אפס. אם כאן לא מצליחים - כנראה ששם יש יותר".
-זה בדיוק היה המשחק בפעם הקודמת, אותם 58-62 וראינו איך זה הסתיים "אני לא מכיר מפלגות שמחרימות אותנו, לא שמעתי אף אחד שאומר שהוא מחרים אותנו. יש לנו כמה אפשרויות. גדעון סער הוא המנהיג היחיד במדינת ישראל שמסוגל לחבר מפלגות קטנות".
-אבל לחבר בין מי למי? "תרשי לי לעשות את ההסכמים הקואליציונים אחר כך".
-יש מי שיגיד שאנחנו במערכת בחירות רביעית כי אתה והאוזר לא רציתם להקים ממשלה בתמיכת הרשימה המשותפת "אני מאמין בכך שממשלה צריכה להיות מוקמת רק על-ידי כאלה שמכירים בהסדר המכונן שלנו כמדינה יהודית ודמוקרטית. אני גאה בזה שבחרתי ללכת ולנסות למצות כל אפשרות כדי שתהיה ממשלת אחדות. אני מאוד מצטער שנכשלתי בכך שלא צפיתי עד הסוף עד כמה נתניהו מתעסק בענייניו האישיים ופחות בענייניו הלאומיים. צריך להגיד לו תודה על כל הטוב שהוא עשה, והגיע הזמן למשהו חדש".
2 צפייה בגלריה
נפתלי בנט גדעון סער
נפתלי בנט גדעון סער
יחברו? נפתלי בנט וגדעון סער
(צילום: שאול גולן, אבי מועלם)
- ממשלה עם מרצ זה משהו לגיטימי? "אני חושב שהפערים האידיאולוגיים לא יאפשרו זאת. אני מתקשה לראות את מרצ מצטרפת לממשלה שלנו. לנו יש עמדות קוהרנטיות, עקביות".
- ליברמן לא פסל את זה השבוע "אני לא חושב שליברמן זה מרצ. אני מזהה הפרדות ביניהם".
-אני אומרת שליברמן אמר שאי אפשר לפסול גם את מרצ "אני לא פוסל. אני לא מדבר בשפה של פסילות. אני מדבר בשפה של אידיאולוגיה ותפיסות עולם. אם מרצ יכולה לקבל את הקווים המנחים שלנו אז אפשר יהיה לדבר ביום שאחרי; אבל אני לא רואה את זה קורה. או שנתניהו יצליח להשיג 61 ולהקים ממשלה שמתעסקת רק בנתניהו, או שגדעון סער יכול להקים ממשלה ולחבר בה כל מיני גורמים. כל הגורמים שציינת יכולים להיות חברים בכל מיני קונסטלציות ובכל מיני אפשרויות".
- זאת אומרת, לגדעון סער יש את הכישורים להרכיב ממשלה שיהיו בה גם לפיד וגם החרדים "זה לא רק זה. זה בסוף מתכנס לזה שיש פה חלופה, שבסוף גדעון סער ביום שאחרי הבחירות מסוגל לקחת מפלגות מימין ומשמאל ולכן הוא היחיד מימין ומשמאל שמסוגל להחליף את נתניהו".
- למה צריך חלופה למישהו שמצליח לחסן את 20% מאוכלוסיית המדינה, עם עוד ועוד חיסונים שמגיעים לכאן והסכמים מדיניים? "סחתיין על החיסונים, אבל אני חייב להגיד שאותי לימדו שכשאדם אחראי הוא אחראי גם על הטוב וגם על הרע. אני מסתכל על השיא השלילי בנדבקים, על השיא השלילי בכלכלה, על העובדה שמאות אלפי עסקים קורסים, על כמעט מיליון מובטלים, על שיא של 160 מיליארד ש"ח גירעון, על שיא שלילי בתשתיות תקשורת. אני מסתכל על שיא שלילי במשילות, בשלטון, בביטחון הפנים – בנגב, בגליל. אני רואה פה הרבה שיאים שליליים ואני חושב שצריך להגיד לנתניהו תודה רבה על הדברים הטובים שהוא עשה בעבר ולהחליף אותו".
-יכול להיות שזה קשור לבעיות בדמוקרטיה הישראלית "גם את זה צריך לשנות. שינוי שיטת הממשל זה חלק ממה שאנחנו מציעים, להגביל את כהונת ראש הממשלה, לייצר כוח לציבור, בחירות, גם בארצי וגם במקומי. אני חושב שזה הכל חלק מהוויכוח שצריך להתקיים".