מאז הציג ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו את התוכנית הכלכלית שלו להורדת יוקר המחייה, במפלגות הקואליציה הרבו לתקוף אותה. שר התפוצות נחמן שי (העבודה) התייחס היום (חמישי) בשיחה עם אולפן ynet לפריירמיז המתקרבים במפלגת העבודה ותקף את התוכנית שהציג נתניהו. "ראינו אתמול שנתניהו קוסם כלכלי. הבעיה עם קסמים שבסוף היום זה נעלם. יודעים שזה לא אמיתי בסוף. אין גבול לפופוליזם. אני בעד מדיניות סוציאל-דמוקרטית רק שזו לא המדיניות שלו", טען שי.
- אם רק היית שר בממשלה הזו... אתם מחזיקים ב-3 תיקים די חשובים. "עשינו מאבקים קשים בנושאים האלה אבל בסוף אומרים לנו שצריך לבדוק מה קורה במשרד. העניין של יוקר המחיה הוא בושה. תלכו לשדות התעופה ותראו שזוגות צעירים עוזבים את הארץ. יש מיליון ישראלים שחיים בחו"ל עכשיו, והזרם נמשך. אנחנו חייבים להחזיר אותם וגם למנוע את צאתם של ישראלים נוספים".
4 צפייה בגלריה
ההצהרה של בנימין נתניהו בנושא התוכנית הכלכלית
ההצהרה של בנימין נתניהו בנושא התוכנית הכלכלית
"איפה הוא היה 12 שנה? אין גבול לפופוליזם"
(מתוך עמוד הפייסבוק ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו )
4 צפייה בגלריה
 ישיבת ממשלה
 ישיבת ממשלה
"איזה רענון צריך ברשימת העבודה?"
(צילום: יואב דודקביץ')
- אז נתניהו צודק במה שהוא אומר. "איפה הוא היה 12 שנים? התקרה של האולפן לא מספיקה בשביל להראות איך עלו מחירי הדיור בתקופתו, יש גבול. הדברים האלה לא יכולים להשתנות בשנה. פעם ראשונה שאני שר, בתיק יחסית קטן אבל גם בו הכל נחסם בגלל הביורוקרטיה, האיטיות, הקצב. רצינו לשבור אבל מה אפשר לעשות בשנה אחת?".
שי התייחס לטענות הקשות כלפיי הרפורמה בתחבורה הציבורית שמובילה יו"ר מפלגתו מרב מיכאלי. "לא מצאתי דבר אחד שעושים פה בלי טענות. אני חושב שהכוונות טובות. דבר אחד חשוב הוא לעשות נסיעה חינם לבני 75 ומעלה".
- זה חשוב מאוד, אבל בני 75 הם בדרך כלל לא למי שגורמים לפקקים, אלא הצעירים שנוסעים לעבודה. לקחו להם את הרכבות והערך הצבור והחזירו אותם לרכבים הפרטיים. "לא בגלל זה אנשים חזרו לרכבים הפרטיים. השורה התחתונה היא שהיו למעלה מ-80 תעריפים בארץ. כל עיר סידרה לעצמה תעריף משלה, היה צריך ליישר קו. יש קבוצה מסוימת שזה עולה לה קצת יותר ויש הרבה שפחות. אני מניח שהעיניים פקוחות ואם יהיה צורך היא תדע לשנות ולתקן, היא לא אטומה".
4 צפייה בגלריה
 השקת הרפורמה בגבעתיים
 השקת הרפורמה בגבעתיים
"היה צריך ליישר קו"
(צילום: מוטי קמחי)
בריאיון גם נשאל על ההכנות לקראת הפריימריז בעבודה בהן יתמודד. "הולך בסדר. אני עושה סרטון איך נסעתי ב-3/4 ממדינת ישראל. רענון? הצגנו בכנסת היוצאת רשימה של 7 אנשים, 5 מהם נכנסו בפעם הראשונה לכנסת. איזה רענון אתה צריך? 3 מהם היו קצת יותר ותיקים, אתה מצפה שמי שנכנס לחדר הממשלה לא יהיה כל כך חדש".
- אז למה בעצם צריך פריימריז? "אתה צודק, חשבנו על זה. שנה אחת אנחנו מתרוצצים, עוברים את כל המדינה, בסוף אני אומר שהסיעה הזו הייתה הכי חדשה שאפשר. אני חושב שהפריימריז הזה די מיותר, אב בגלל שיש דמוקרטיה ויש תקנון, נפעל לפיו. יש למפלגת העבודה מוסדות ויש מפלגות שאני לא מוצא את המוסדות האלה".

גם אביר קארה, סגן שר במשרד רה"מ, תקף בריאיון לאולפן ynet את התוכנית הכלכלית של נתניהו וגם התייחס לעתידו הפוליטי. הוא הבהיר: "אני נמצא בחמישייה הראשונה ב'רוח הציוניות'. יש כאן אנשים עם ניסיון איך עושים עם מעט מנדטים ממשלה טובה ויציבה לטובת אזרחי המדינה. אני מקווה שרק נצמח ונגדל כדי להביא בשורה לאזרחים, להקים ממשלת אחדות".
- מה הטיקט שלכם? "המפלגה היחידה שהיא ימין מדיני כלכלי וחברתי זו מפלגת 'הרוח הציונית'. אני כמובן מגיע עם הטיקט הכלכלי ומסכים עם כל שותפיי לדרך. אין עוד מפלגה שבה אני יכול לפעול באותה חופשיות שאני פועל, נגד קבוצת הלחץ והאינטרס. מי שראה את הביקורת שלי כלפי ההסתדרות שהיא המחולל הרשמי של יוקר המחיה, הגיע הזמן שתקום ממשלה ותגביל את הכוח הבלתי הסביר שיש לה על הציבור הישראלי".
גם קארה התייחס לתוכנית הכלכלית של נתניהו. "לשמוע ראש ממשלה לשעבר מציע לנו את אותו חינוך גרוע ב-90 מיליארד במקום 70 מיליארד, זו הזיה. איפה התקציבים שצריך להוציא על מורים צעירים שבמשך שנים גרמו להם לקבל שכר רעב? וכל הפערים שקורים במערכת החינוך? איכות ההוראה נמוכה".
4 צפייה בגלריה
איילת שקד ויועז הנדל
איילת שקד ויועז הנדל
"תרוץ עד הסוף, מקווה שנביא 8-7 מנדטים"
(צילום: יאיר שגיא)
- נתניהו אומר שחינוך חינם לגילי 0 עד 3 יחסוך אלפי שקלים למשפחה בשנה, אולי יותר. אולי שווה להגיד על זה כן. "זה פשוט יחסל את כל המסגרות הפרטיות. היום אין מסגרות חינוך כאלה באף עירייה ובאף רשות מקומית, הכל נסמך על השוק הפרטי. העלות של הדבר הזה היא בסביבות 25 מיליארד שקל בשנה, סדר גודל של כל כמה אלפי שקלים למשפחה לכל החיים. יש הצעות אחרות- אני כן חושב שצריך לתת שוברים בחינוך, גם מגיל צעיר אבל לוודא שהוא איכותי. לא לקחת את אותו קרטל של משרד החינוך ולהחיל אותו על עוד גילים. צריך לפתוח את השוק ולהסתכל על זה בצורה יותר רחבה".
"אין שם באמת בשורה. זה לשפוך הרבה כסף בלי להביא מקורות תקציביים אחרים", הוסיף קארה.
- בשיחות עם איילת שקד אתה מתרשם שהיא תרוץ עד הסוף? "כן, יש לה רוח ציונית מלאה והיא באמת בריצה גדולה לקראת הבחירות. אנחנו מקימים המון מטות שטח והרבה מאוד אנשים מצטרפים. הצטרפו אלינו כמעט 300,000 איש".
- האם היא תגיש רשימה עד אמצע ספטמבר? "כן, איילת תרוץ עד הסוף. לאנשים נמאס מהשיח הקיים של כן ביבי לא ביבי. אנחנו ביחד נדחוף את העגלה הזו קדימה ואני גם מקווה שנגיע בסוף ל-7-8 מנדטים".