מפקד אוגדה 98 תת-אלוף דן גולדפוס יזומן לשיחת בירור אחרי נאום התוכחה שלו, שבו הפנה מסרים מהדהדים וחריגים לדרג הפוליטי. גולדפוס נשא את דבריו אתמול (ד') בצהריים, וראש הממשלה בנימין נתניהו עודכן בפרטים לפני פרסומם בערב. בעדכון נאמר לנתניהו כי הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי יזמן אותו לשיחה. דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי מסר בתגובה רשמית: "הדברים שנאמרו על-ידי הקצין בסוף הצהרתו לא אושרו עם מפקדיו. הקצין יזומן לבירור".

במקביל, שר הפנים משה ארבל (ש"ס) היה הראשון במערכת הפוליטית שהגיב לדברים המטלטלים של הקצין הבכיר. "אני מחבק ומאמץ אל ליבי כל מילה מדבריו של תא"ל דן גולדפוס, מפקד ולוחם אמיץ וגיבור", אמר השר ארבל. "עלינו להסיר את כל גורמי הפירוד, לסלק המחיצות המבדילות, ולגרש שנאת חינם מתוכנו. נכבד איש את רעהו, נהיה מתונים זה לזה, ורק יחד ננצח".
גם שר האוצר ויו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' הביע תמיכה בקצין. לדברי השר סמוטריץ', "תא"ל דן גולדפוס הוא לוחם עז נפש, ומפקד מהזן שצה"ל צריך היום יותר מתמיד. כפי שהוא דהר קדימה בלחימה בחאן יונס, כך הוא דוהר קדימה ומבטא את התחושה האמיתית של הלוחמים בשטח שדורשים מאיתנו להיות ראויים לגבורה, להקרבה ולביחד של הלוחמים. זה לא הזמן להבהרות ובירורים. דבריו היוצאים מהלב חייבים להכנס ללב של כולנו".
סמוטריץ' עקץ את צמרת צה"ל בעקבות ההערה הפיקודית שנרשמה למפקד אוגדה 99 תת-אלוף ברק חירם, בעקבות החלטתו לפוצץ מבנה אוניברסיטה בעזה מבלי לקבל את אישורו של מפקד פיקוד דרום אלוף ירון פינקלמן: "את ההערות הפיקודיות וההבהרות תשמרו לאחראים לכשל".
3 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ' בישיבת הסיעה
בצלאל סמוטריץ' בישיבת הסיעה
סמוטריץ'. "את ההערות וההבהרות - לאחראים לכשל"
(צילום: אלכס קולומויסקי )
שר הכלכלה ניר ברקת מהליכוד אמר: "מצדיע לתא"ל דן גולדפוס וללוחמי צה"ל שמסכנים את חייהם למען עם ישראל ומצפים בצדק לאחדות בשעת מלחמה. צו השעה הוא אחדות בעם ישראל. יש לנו מספיק אויבים מבחוץ. גם אם גולדפוס לא פעל באופן מושלם, דבריו מדויקים ואני אוהב אותו ומגבה אותו".
ח"כ אלי דלל, גם הוא מהליכוד, אמר: "דבריו של תא"ל גולדפוס יוצאים מדם ליבו ומגרונם של מאות אלפי החיילים והמילואימניקים שכבר חמישה חודשים נלחמים כתף אל כתף. ‏מחבק אותו. ‏מחזק אותו. ‏מציע לכל חבריי הפוליטיקאים ולנו כעם להקשיב היטב וליישם".
ח"כ אלעזר שטרן מיש עתיד, לשעבר ראש אכ"א וקצין חינוך ראשי בצה"ל, אמר בתגובה להצהרת מפקד האוגדה: "דבריו של תא"ל דן גולדפוס נאמרו מלב אמיץ וכואב. האחדות במלחמה הנוכחית הינה אמצעי לחימה של ממש. טוב שהדברים נאמרו וצודק הרמטכ"ל שקורא לו לבירור. אני משוכנע שעם ישראל ימשיך ליהנות עוד שנים רבות משירותו של מפקד ולוחם מצטיין".

"לא נברח מאחריות, אתם חייבים להיות ראויים לנו"

תא"ל גולדפוס פנה באופן חריג ופומבי למנהיגים "מכל הצדדים", ופירט בפניהם ביום ה-159 למלחמה כמה בקשות הנוגעות לסוגיות השונות שעל סדר היום. "אני מקווה שהם יוכלו למצוא זמן להקשיב לליבו של לוחם", אמר הקצין הבכיר בהצהרה בנוגע לקרבות של לוחמי צה"ל בחאן יונס בפרט וברצועת עזה בכלל. "לא נברח מאחריות, אנחנו מרכינים ראש לנוכח הכישלון המהדהד שלנו, אבל אתם חייבים להיות ראויים לנו".
דבריו של תא"ל גולדפוס נאמרו בהצהרה מיוחדת ליד קיבוץ נירים. "תקשיבו לליבו של לוחם שנלחם מ-7 באוקטובר בשבת הארורה, ומאז לא הפסקתי להילחם. לא הפסקתי לשלוח לוחמים וללכת איתם לעבר האש", אמר מפקד האוגדה המובחרת של צה"ל. הוא הוסיף: "אנחנו נלחמים, אנחנו לא מתעייפים, אנחנו נחושים לנצח. אנחנו נחושים להביא הביתה את החטופים, בין אם באופן ישיר או עקיף, בכל דרך שנצטרך על-מנת להחזיר את הביטחון למדינה ולאזרחיה".
בשלב זה דיבר מפקד האוגדה האחרונה שמתמרנת בעזה על סוגיית האחריות, והתייחס גם ברמז למחלוקת בחוק הגיוס. "אל תדאגו, אנחנו אנשי הצבא, המפקדים והלוחמים, לקחנו בעבר, לוקחים בהווה וניקח בעתיד אחריות על כל מעשינו", אמר גולדפוס. "אנחנו לא בורחים מאש, לא נברח מאחריות. אנחנו מרכינים ראש לנוכח הכישלון המהדהד שלנו, אך בד בבד שומרים על ערכינו למעננו ולא למען אויבינו, ומשיגים הישגים רבים בשדה הקרב.
"אבל אתם חייבים להיות ראויים לנו. אתם חייבים להיות ראויים לאותם לוחמים שקיפחו את חייהם, לאותם אנשי המילואים שלא עניין אותם מאיזה צד הם ונלחמים זה לצד זה. תוודאו שכולם לוקחים חלק, שלא נחזור ל-6 באוקטובר, שכל המאמץ לא היה היה לשווא, תשימו את זה טוב טוב בראש, בכל יום בכל שעה. מדם ליבו של לוחם אני מבקש מכם להיות ביחד, מאוחדים. לדחוק את הקיצון ולאמץ את הביחד. תמצאו את הביחד והמחבר. אנחנו בשדה הקרב מצאנו אותו ולא מתכוונים לוותר עליו. תעשו שזה יהיה שווה".
3 צפייה בגלריה
הרצי הלוי, דן גולדפוס
הרצי הלוי, דן גולדפוס
הרמטכ"ל רא"ל הלוי ומפקד אוגדה 98 תא"ל גולדפוס
(צילום: דובר צהל, הרצל יוסף)
תא"ל גולדפוס אמר עוד: "אנחנו נמצאים בשדה הקרב, נלחמים כתף אל כתף, למעלה מ-100 ימים בחאן יונס. יצאנו למלחמה קשה מאוד אחרי שהופתענו פה עם הרבה מאוד קורבנות. לא ויתרנו, יצאנו לדרך קדימה, שמנו בצד את כל הדברים שהיו לנו מאז. אנחנו נלחמים, מצאנו את הדרך להיות ביחד, כל אחד ודעתו, ובכל זאת להילחם כתף אל כתף. אני מצפה שאותו 'ביחד' יימצא בהנהגה שלנו".
על השאלה האם המשך התמרון הקרקעי מסייע גם כעת להשיב את 134 החטופים שנמצאים בשבי חמאס, השיב מפקד האוגדה: "התמרון משרת את שחרור החטופים, הוא מייצר הזדמנויות ולחץ להשיג את ההישג. אנחנו מחויבים להחזיר את החטופים בכל דרך בין אם בעקיפין או ישירות כדי שהמשא ומתן ישיב את החטופים. הלחימה מתבצעת תוך ציווי להשיב את החטופים הביתה. הם בליבי ובליבו של כל לוחם ומפקד. גם אם הסיכון גדול, ננצל כל הזדמנות להשיב חטופה או חטוף. לא נרפה עד שישובו כולם הביתה".
גולדפוס פנה בדבריו גם לאזרחי המדינה: "אנחנו במלחמה, גבורתם של הלוחמים והחיילים שיום יום יוצאים למשימות מורכבות ומנצחים בהן ברורה ונגזרת מתוך החינוך לערכים שהם יונקים מבתיהם. אנו ממשיכים בסבלנות, בצניעות ונחישות לעבוד קשה כל יום כדי להחזיר את הביטחון לתושבי המדינה, לעוטף עזה, להחזיר את החטופים ולנצח".

לוחמי מילואים: "הדברים שלו יצאו מהלב"

רב-סרן יצחק גליק, מ"פ בחטיבת הקומנדו - ששירת כאחד מפקודיו של גולדפוס, אמר כי דברי מפקד האוגדה הם "קריאה ערכית ראשונה במעלה". גליק, ממובילי "תיקון 2024", הוסיף: "גולדפוס, שחורש את שדה הקרב מתחילת הלחימה ומוביל בה את חייליו, מבקש מההנהגה לנהוג באחריות, להיות ראויה ולפעול לאחדות העם כדי שנוכל להמשיך לבצע את המשימות על אף ההקרבה העצומה. כאחד ממובילי תיקון 2024, שקוראים בימים אלה ממש לאחדות ואחריות, אני מזדהה עם דבריו באופן מלא, מעריך מאוד את האומץ המנהיגותי שהפגין ואת בחירתו לקרוא את הקריאה הערכית הזו. אני קורא לכל ההנהגה לאמץ את דבריו הנכוחים ולהיות ראויים במעשיהם לעם הנפלא הזה".
3 צפייה בגלריה
רב סרן במילואים יצחק גליק מ"פ חטיבת הקומנדו פקוד דן גולדפוס רצועת עזה
רב סרן במילואים יצחק גליק מ"פ חטיבת הקומנדו פקוד דן גולדפוס רצועת עזה
רס"ן יצחק גליק. "שכל ההנהגה תאמץ את דבריו הנכוחים"
אלישע, לוחם מילואים בסיירת מובחרת, אמר בהתייחסו להתבטאות החריגה של גולדפוס: "אם הוא עשה משהו שחורג מהנורמה, קצין שבוחר לתת הצהרה ולהביע את רגשותיו, יש בזה משהו אמיץ וגם נכון דווקא בזמן מלחמה שנמשכת כל כך הרבה זמן. אם קצין בכיר היה מביע דעות אחרות, שונות מאלו של גולדפוס, זה לא היה מתקבל ככה בהבנה. הוא לוחם שלא יכול לסבול את ההתנהלות של ההנהגה, ומרשה לעצמו להתבטא כך".
א', קצין במילואים, אמר: "מתחילת המלחמה מדהים לראות את ההבדל התהומי בין הדרג הצבאי לבין הפוליטיקאים. אנשי הצבא כשלו לפני פרוץ המלחמה והמשיכו לטעות גם אחריה, אבל הם כל הזמן מנסים ללמוד ולתקן. הדרג הפוליטי, לעומת זאת, מנסה לכסות את ישבנו. גולדפוס צודק בכל מילה. הם צריכים להיות ראויים להנהיג את העם הנפלא שלנו, וכרגע עסוקים בלנסות להציל את עצמם".
נדב שגיא, אף הוא לוחם במילואים, אמר: "אני מסכים עם רוב הדברים של גולדפוס, אני מסכים שכל ה-120 לא ראויים להיות בהנהגה, אני מסכים עם זהה שלא מאפשרים להם להתקדם בלחימה. הפוליטיקאים שלנו לא שווים אפילו את הזרת שלנו".
גם שגיא סבור שמדובר באמירות חריגות מצד הקצין הבכיר, אך יחד עם זאת הוא חושב שניתן להבין את מניעיו של גולדפוס: "ברמת ההיגיון הבסיסי נכון שזה בעייתי, אבל הדברים שלו יצאו מהלב. הרבה אנשי מילואים ואזרחים, אני מקווה, יסכימו עם הדברים שהוא אמר. אני מניח שהוא ייענש על זה, וכלוחם כמוני גם יקבל את זה. כשמביאים לוחם לקצה הנפשי, זה מה שמקבלים".
פורסם לראשונה: 19:50, 13.03.24