קבינט המלחמה והקבינט המדיני-ביטחוני החליטו אמש (חמישי) פה אחד להמשיך בפעולה ברפיח ולהעמיק אותה - חרף איומי נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן לעצור את העברת חלק מהחימושים לצה"ל. למרות זאת, היקף המבצע נשאר פתוח ותלוי למעשה בראש הממשלה. לכאורה הקבינט אישר אופציה להרחיב את הפעולה בהמשך ואם יהיה צורך אף לגייס כוחות מילואים נוספים - אבל ההערכה שבעצם משאירים כאן מרחב תמרון לנתניהו מול האמריקנים.
היום כבשו טנקים ישראליים את הכביש הראשי שמפריד בין החצי המזרחי והחצי המערבי של רפיח, כך שהם מקיפים למעשה את כל צידה המזרחי של העיר בדרום רצועת עזה. טנקים כבר איגפו עם תחילת המבצע את מזרח רפיח מדרום, והשתלטו על מעבר רפיח שבין העיר למצרים.


לפי שעה, נדמה שהטענה המובילה בישראל היא שרק המשך הלחץ הצבאי ברפיח יכול להביא לשינוי בעמדת חמאס העיקשת במשא ומתן לעסקת חטופים, ובכך להגדיל את הסיכוי לעסקה.
הקבינט אישר להמשיך גם את המשא ומתן לעסקת חטופים ולחדש את המנדט של צוות המשא ומתן. בעניין הזה הייתה מחלוקת והשרים בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר התנגדו וסברו שאין עילה לחדש את המנדט וכי דרישות החמאס הם למעשה דרישה שישראל תרים דגל לבן. מנגד, היו שרים שסברו שיש אפשרות שחמאס ישנה את עמדותיו אם הלחץ הצבאי עליו ברפיח יגבר. בכל מקרה, הייתה הסכמה שהדרישות הנוכחיות של חמאס בלתי מקובלות.
ארגון הטרור, נזכיר, מסרב להתחייב שיחזיר 33 חטופים חיים בשלב הראשון לעסקה, בטענה שאינו יודע אם יש לו מספיק כאלה שעומדים בפרמטר (נשים, חיילות, מבוגרים, חולים ופצועים). בנוסף הוא דורש התחייבות ישראלית ממשית בשלב השני לסיום המלחמה - דבר שישראל לא מוכנה לו.
מהבוקר שוגרו מרפיח וחאן יונס שבדרום הרצועה 11 רקטות ופצמ"רים - שלוש מהן לאשכול ב-9 בבוקר, שני פצמ"רים לכרם שלום כעבור פחות משעה, שני פצמ"רים נוספים מעט לפני השעה 11 לעבר כוח צה"ל בדרום הרצועה, וכעבור חצי שעה - עוד ארבעה פצמ"רים. חלק מהשיגורים יורטו.
4 צפייה בגלריה
עשן מיתמר ברפיח
עשן מיתמר ברפיח
עשן מיתמר ברפיח
(צילום: AFP)
4 צפייה בגלריה
  פעילות צק״ח גבעתי במזרח רפיח
  פעילות צק״ח גבעתי במזרח רפיח
כוחות גבעתי במזרח רפיח
( צילום: דובר צה"ל )
4 צפייה בגלריה
  פעילות צק״ח גבעתי במזרח רפיח
  פעילות צק״ח גבעתי במזרח רפיח
( צילום: דובר צה"ל )
בינתיים, לאורך היום דיווחו תושבי רפיח על תקיפות חוזרות ונשנות בעיקר במזרח ובצפון-מזרח שלה, לצד לחימה אינטנסיבית וחילופי אש עזים בין כוחות צה"ל למחבלי חמאס והג'יהאד האיסלאמי. כלי תקשורת פלסטיניים דיווחו על ירי מסיבי והפגזות בלתי פוסקות באזור מזרח רפיח, לצד חילופי אש קשים והפצצות בתים.
"פגזי הטנקים נופלים בכל מקום מאז אתמול", אמר לרויטרס אבו חסן, בן 50 מאל-סולטן שבמערב רפיח. "אני מנסה לעזוב אבל לא יכול להרשות לעצמי לקנות ב-2,000 שקלים אוהל למשפחה שלי. הצבא מכוון לכל רפיח - ופוגע לא רק במזרח עם פגזי טנקים ותקיפות אוויריות".
לפי יוניצ"ף, בחמשת הימים האחרונים עזבו את רפיח לפחות 100 אלף בני אדם. "מלאי המזון בדרום הרצועה עומד להיגמר תוך ימים - צריך למנוע מקרי מוות של ילדים", הדגישו שם. "סגירת מעבר רפיח משפיעה על מלאי הדלק, אספקת הסיוע ותנועת האנשים. בתי חולים יפסיקו לתפקד אם לא יגיע דלק בקרוב. המחסור עלול לפגוע גם במבצע ההומניטרי ברצועה".
4 צפייה בגלריה
  פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה
  פעילות כוחות צה"ל ברצועת עזה
פעילות כוחות צה"ל במרחב זייתון
( צילום: דובר צה"ל )
היום הודיע צה"ל כי ביממה האחרונה איתרו לוחמי גבעתי כמה פירי מנהרות תת-קרקעיות במרחב של מזרח רפיח, שם פועלת אוגדה 162. לפי צה"ל, הלוחמים חיסלו עשרות מחבלים, ואיתרו אמצעי לחימה ופירי מנהרות.
"במרחב מעבר רפיח בצידו העזתי לוחמי צוות הקרב של חטיבה 401 חיסלו חוליות מחבלים בקרבות פנים אל פנים ובסגירות מעגל מהאוויר", נמסר. לפי צה"ל, "כלי טיס בהובלת חיל האוויר וחטיבת האש 215 תקפו מספר מרחבים ברפיח מהם שוגרו בימים האחרונים רקטות ופצמ"רים לעבר שטח ישראל ומעבר כרם שלום".
בנוסף, חטיבת הנח"ל וחטיבה 2 ממשיכות לפעול במרחב זייתון שבמרכז הרצועה. כוחות חטיבת הנח"ל פשטו על תשתיות טרור באזור, חיסלו מחבלים מהאוויר והקרקע, איתרו אמצעי לחימה ואמצעים מודיעיניים של חמאס והשמידו תשתיות טרור של ארגון הטרור. כחלק מהמבצע, הלוחמים פשטו על בית ספר ואיתרו אמצעי לחימה, קלצ'ניקובים ומחסניות בכיתות הלימוד.
פורסם לראשונה: 13:17, 10.05.24