מתרחבת חקירת פרשת השחיתות החדשה: לאחר שהבוקר נעצרו עוזר שר ושלושה מעורבים נוספים, משעות הצהריים נחקרים ביחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) בלהב 433 עוד חמישה חשודים - בהם שני בכירים בתנובה. אחת מהן כבר אינה עובדת בחברה. בנוסף, ל-ynet נודע כי מנכ"ל תנובה אייל מליס, שאינו חשוד, מסר עדות פתוחה במשך כמה שעות. שניים מהעצורים הם מוטי בבצ'יק, עוזרו בהווה של השר יעקב ליצמן ומנחם גשייד, יועצו לשעבר.
מפרטים שהגיעו לידי ynet עולה כי החקירה החלה כבר בשנת 2017. המשטרה האזינה במשך תקופה ארוכה לחלק מהמעורבים. במקביל חושדים במשטרה כי תנובה ביקשה הטבות רגולטוריות ובאמצעות תרומות העבירה כסף לעמותות הקשורות לעוזר השר בבצ'יק. בכירים נוספים צפויים אף הם להיחקר. מתנובה נמסר כי היא "פעלה ופועלת בהתאם לחוק והממשל התאגידי. החברה ומנהליה משתפים וישתפו פעולה עם החקירה, ככל שיידרש".
בין היתר בודקים בלהב את כל נושא סימון המוצרים כחלק מרפורמת המזון הבריא, ואם מי מהחשודים פעל לעזרה בתחום זה. מלבד אותם שני בכירים בתנובה, נחקרים בלהב 433 גם שני בכירים בחברה לשירותים רפואיים.
7 צפייה בגלריה
יעקב ליצמן
יעקב ליצמן
יעקב ליצמן ומוטי בבצ'יק שנעצר הבוקר
(צילום: לע"מ )
7 צפייה בגלריה
אייל מליס
אייל מליס
מנכ"ל תנובה אייל מליס. אינו חשוד
(אוראל כהן)
7 צפייה בגלריה
מנחם גשייד
מנחם גשייד
יועצו לשעבר של ליצמן - מנחם גשייד
(צילום: כיכר השבת)
מלבד גשייד ובבצ'יק, נעצרו גם מנהל חברה גדולה מתחום הרפואה, ארז גילהר, מנכ"ל פוליסי, חברה גדולה מתחום השדלנות (לובינג) וכן אבי דנציגר, מנכ"ל חברת התרופות רוש ישראל. עוזר השר חשוד בשוחד, מרמה והפרת אמונים. בבקשה להארכת מעצרו נכתב כי עוזר השר פעל על פי החשד לקידום או שניסה לקדם מטרות עסקיות של גופים שונים אגב לקיחת שוחד ופעולה תוך מרמה והפרת אמונים.
מעצרם של בבצ'יק וגשייד הוארך ביום ולאחר מכן הם יישלחו למעצר בית במשך עשרה ימים. בבצ'יק, בתפקידו הרשמי הוא יועץ בכיר וראש לשכתו של שר השיכון ליצמן, נחשב לאחד האנשים החזקים בפוליטיקה החרדית ובממשלה בכלל. הוא צמוד לליצמן מאז 2009 ובשנים האחרונות נחשב לקרוב אליו ביותר. מכיוון שליצמן מחזיק בטלפון "כשר" בלבד, בבצ'יק חבר במקומו בפורומים הדיגיטליים השונים של הממשלה כשר לכל דבר, וכך משתתף בשמו בדיונים ואף בהצבעות, עד שבמזכירות הממשלה ובקרב השרים רואים בו את "השר האמיתי".
7 צפייה בגלריה
יעקב ליצמן
יעקב ליצמן
השר ליצמן ו"השר האמיתי" בבצ'יק
(צילום: תומי הרפז)
7 צפייה בגלריה
להב 433
להב 433
נחקרים בלהב 433
(צילום: נדב אבס)
הוא זוכה לאמון מלא מצד ליצמן, שהפקיד בידיו סמכויות כמעט מלאות לפעול במקומו - הן במשרדי הבריאות והשיכון, בהם הוא כיהן ומכהן, והן בפורומים הממשלתיים השונים. בבצ'יק נחשב לבעל קשר מיוחד עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ומשפחתו. הם רואים בו כתובת מרכזית לענייני הציבור החרדי, מעין ציר עוקף פוליטיקאים אפקטיבי במיוחד. עורכי הדין עמית חדד ומיכל רוזנבוים המייצגים אותו מסרו: "מרשינו הוא עובד ציבור שמקדיש את חייו למען הכלל. אנחנו משוכנעים שבקרוב מאוד יובהר שלא נפל כל רבב במעשיו, וכל פעולותיו נעשו כדין".
שר השיכון ליצמן מסר בתגובה כי "כמי שמכיר מקרוב את עוזרי הנאמן ואת יושרו וחריצותו, אני יודע שכל החשדות שהוזכרו היום במסגרת החקירה, אין בהן ממש וחסרות יסוד. אני מציע לכולם להמתין קצת ולהיווכח שהכול נעשה כדין ועל פי הנוהל התקין. אני סמוך ובטוח שגם רשויות החוק הבודקות את הדברים תגענה בהקדם למסקנות אלו".
את עוזר השר בעבר גשייד מייצגים עורכי הדין טל שפירא וסתיו שוורצברג. הם מסרו כי "מרשם פעל כחוק והוא דוחה בתוקף את החשדות המיוחסים לו לכאורה. ההחלטה לשחרר את מר גשייד ממעצר כבר מחר (למעצר בית) משקפת את היעדר מעורבותו".
7 צפייה בגלריה
בניין חברת פוליסי בתל אביב
בניין חברת פוליסי בתל אביב
המנכ"ל נעצר. בניין חברת פוליסי בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
7 צפייה בגלריה
עו"ד חדד ורוזנבויים
עו"ד חדד ורוזנבויים
מייצגים את עוזרו של ליצמן בבצ'יק. עו"ד חדד ורוזנבוים
עורך הדין טל שפיראעורך הדין טל שפיראצילום: צביקה גולדשטיין
הבוקר להב 433 עצרה את החשודים במסגרת חקירת פרשת שחיתות שהפכה לגלויה. לפי החשד, עוזר השר פעל לכאורה בכמה הזדמנויות ביחד עם המעורבים ממניעים של בצע כסף לקידום ושימור אינטרסים של חברות מסחריות גדולות במשק - תוך ניצול מעמדו ובניגוד מוחלט לאינטרס הציבורי.
מהמשטרה נמסר הבוקר כי "במהלך המעצרים בוצעו חיפושים במספר כתובות בנוסף לבתיהם ומשרדיהם של החשודים. החקירה מנוהלת על ידי משטרת ישראל ובליווי המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה".
אייל בסרגליקעורך דין אייל בסרגליקצילום: ליאת מנדל
עו"ד אייל בסרגליק, המייצג את אחת החשודות בפרשייה, מסר כי "בשלב זה מרשתנו מעוכבת בלבד. הגם שמדובר בשלב מאד מקדמי של החקירה אין כל ספק כי למרשתנו אין כל קשר לעבירה פלילית כלשהי ולא דבק בה רבב. והחשד שבגינו עוכבה היום הוא חשד המיוחס לאחרים ולא לה, כאשר שמה שורבב לפרשיה. בחלוף הזמן יתברר כי למרשתנו אין כל קשר לחקירה שנפתחה היום".
פורסם לראשונה: 15:43, 06.06.21