3 צפייה בגלריה
מוחמד איסלאמי ראש סוכנות הגרעין של איראן
מוחמד איסלאמי ראש סוכנות הגרעין של איראן
תוכנית הדגל - "פרויקט עמאד". מוחמד איסלאמי
"מאגר הסודות של ייצור פצצת הגרעין": ראש הסוכנות האיראנית לאנרגיה גרעינית, מוחמד איסלאמי, מילא שורת תפקידי מפתח בפיתוח תוכנית הגרעין הצבאי של טהרן - ומונה לתפקיד הבכיר כדי לטשטש את עברו. כך חשף הערב (רביעי) הערוץ "איראן אינטרנשיונל" שנהנה ממימון סעודי ומפרסם מעת לעת דיווחים על בכירים בטהרן, וכן על פעולות המיוחסות למוסד.
רק לפני שבועיים הזהיר איסלאמי שאיראן מסוגלת לבנות נשק גרעיני - והיה זה שכיבה את מצלמות האבטחה במתקני הגרעין כדי שהסוכנות הבינלאומית לאנרגיה גרעינית לא תוכל לפקח על האיראנים.
3 צפייה בגלריה
נציגי איראן והמעצמות סבב שביעי של שיחות על הסכם הגרעין וינה 17 בדצמבר
נציגי איראן והמעצמות סבב שביעי של שיחות על הסכם הגרעין וינה 17 בדצמבר
השיחות נגמרו, המערב מחכה לתשובה מאיראן. המו"מ בווינה
(צילום: רויטרס)
"עם בחירתו של ראיסי לתפקיד הנשיא הפך מוחמד איסלאמי לראש הארגון לאנרגיה אטומית כדי למחוק את עקבותיו בתוכניות הצבאיות של הרפובליקה בתחום הגרעין", דיווחו בערוץ וכינו את איסלאמי "מאגר הסודות של ייצור הנשק הגרעיני ברפובליקה".
לפי גורמים ששוחחו עם הערוץ, איסלאמי עמד בראש מכון המחקר של התעשיות הביטחוניות והיה מעורב בכל ההיבטים הקשורים לתוכנית הגרעין האיראני. בדיווח הוזכר כי בשנות התשעים צוות של שלושה עובדים במשרד ההגנה אף נסע לדובאי, ופגש את עבדול קאדר חאן, אבי פצצת האטום של פקיסטן, שהעביר ידע וציוד לאיראנים. קאדר חן אף אישר את הפגישה המדוברת אחרי כמה שנים בריאיון טלוויזיוני. "המשימה בוצעה במסגרת תוכניות הפיתוח של מכון המחקר", נטען בדיווח של הערוץ.
תוכנית הדגל של איראן לפיתוח פצצה הייתה "פרויקט עמאד", עליה פיקח מוחסן פחריזאדה, אבי הגרעין האיראני שחוסל בשנת 2020. הפרויקט הופסק בשנת 2003 עם חשיפתו - אך כל עוד היה בפיתוח קיבל את התקציבים מאיסלאמי עצמו.
3 צפייה בגלריה
נשיא איראן איברהים ראיסי ב קרמנשה
נשיא איראן איברהים ראיסי ב קרמנשה
חותר להסכם משופר - אך כבר לא בטוח שיקבל. ראיסי
(צילום: EPA)
התוכניות לפיתוח הגרעין, נטען ב"איראן אינטרנשיונל", המשיכו תחת שם חדש בשם ספנד, או "ארגון המחקר והחדשנות הביטחונית" שהיו בניהולו של פחריזאדה. כמו כן, בשנתיים שלאחר החתימה על הסכם הגרעין כיהן איסלאמי כממונה על תחומי התעשייה ומחקר במשרד ההגנה, והמשיך לפעול במסגרת תוכניות הגרעין. "ספנד היה המרכז שבו המשיך פחריזאדה את תוכניתו הלא גמורה בפרויקט עמאד בעזרת תקציב נפרד", דיווחו בערוץ והזכירו כי המכון היה תחת סנקציות אמריקניות.
הערוץ חשף מיקומים של משרדים שבהם פועלים אנשי תוכנית הגרעין בטהרן, בהם משרד בשם "אוקידה" שעוסק ברכש, ובניין נוסף בטהרן שנמצא ליד המטה של ספנד ובו, לפי הדיווח, "נחתמים חוזים חשובים". באותם משרדים פעל אדם נוסף שנחשף כעת בערוץ האופוזיציוני, בשם סעיד בורג'י, ולפי הדיווח מדובר במומחה לפצצות גרעין.

הערכה: הסיכוי לחזור להסכם הגרעין נמוך

בתוך כך, שיחות הגרעין בווינה הסתיימו שלשום, ובישראל לא מתרשמים מהאופטימיות שעוד נותרה לאירופים שמאמינים כי ניתן יהיה להחזיר להסכם את איראן. גורמים מדיניים בישראל הסבירו אמש כי "הייתה רוח אופטימית רגעית, אך מהר מאוד התברר שמדובר באופטימיות מלאכותית שמטרתה ללחוץ את האיראנים לכיוון של החלטה, בתקווה שיקבלו את הטקסט כפי שהציגו אותו. במהות אין שום שינוי, מדובר בפלטפורמה שמטרתה לאפשר לחזור להסכם, אך אין שינוי אסטרטגי מצד האיראנים: הם לא מעוניינים לקבל את ההסכם הזה ויתקשו מאוד לחזור להסכם שלא משפר את התנאים המקוריים".
בתוך איראן יש קבוצה שתומכת בחזרה להסכם, וכוללת את שר החוץ, ראש המל"ל האיראני וגורמים במשרד החוץ, אך מעליהם יש שכבה די גדולה של גורמים שלא מתלהבים מכך - ולא רוצים להיות חתומים על מהלך שייתפס בעיני הציבור ככישלון או כוויתור. בקבוצה הזו חברים הנשיא איברהים ראיסי, הארגון האיראני לאנרגיה אטומית, משמרות המהפכה והפרלמנט (המג'לס).
ככל שמתקרבים למנהיג, האמירה הדי מפורשת היא שההסכם הנוכחי לא טוב, ולכן יש לחתור להסכם משופר. מבחינת ראיסי, ההסכם הנוכחי לא נותן לו מספיק חופש פעולה, ואף מגביל אותו יותר מדי. לדבריו, ההצעות של המערב לא מעניינות אותו, אך השכבה הזוטרה יותר בהיררכיה עדיין מנסה לגרום לו לשנות את דעתו. ייתכן שהיא עוד תצליח בכך - אבל ככל שעובר הזמן מתבססת ההבנה בוושינגטון שאין באמת כוונה איראנית לחזור להסכם, והיא ובעלות בריתה האירופיות מפעילות יותר ויותר לחץ על המשטר בטהרן.
נכון להיום, איש לא באמת יודע מה קורה אחרי שהאולטימטום האירופי יפוג. סביר להניח שהמטרה היא למשוך את הדשדוש ואת המשך השיחות. ככלל, השיטה האיראנית למשא ומתן היא אף פעם לא להגיד "לא", אלא להגיד שרוצים להמשיך לדבר מתוך מחשבה שאפשר יהיה לשפר את התנאים. בנוגע לצעדים הבאים של ארה"ב אם האיראנים לא ייענו לאולטימטום, בישראל מעריכים שוושינגטון תטיל סנקציות נוספות נגד האיראנים ויאכפו את הסנקציות הקיימות כדי להכביד עליהם עוד יותר.