5 צפייה בגלריה
טטיאנה נבקה. בילתה במלון בת"א חרף הסנקציות
טטיאנה נבקה. בילתה במלון בת"א חרף הסנקציות
טטיאנה נבקה. בילתה במלון בת"א חרף הסנקציות
(צילום: AFP)
טטיאנה נבקה, האלופה האולימפית לשעבר בהחלקה אומנותית על הקרח ואשתו של דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב, הגיעה לחופשה פרטית בישראל ובילתה בימים האחרונים במלון קמפינסקי בתל אביב. כך עולה ממידע שהגיע לעמותת "חברים ישראלים של אוקראינה".
נבקה, כמו גם בעלה שהוא התועמלן הראשי של המשטר הרוסי, נמצאת תחת סנקציות בינלאומיות של ארצות הברית, האיחוד האירופי, קנדה, אוסטרליה ויפן, שרואות בה ובבעלה אחראים מרכזיים לפעולות שמבצעת רוסיה באוקראינה. הסנקציות הוטלו על השניים בחודש מרץ, ימים בודדים לאחר הפלישה הרוסית לאוקראינה. יש לציין כי אזרחי רוסיה אינם נדרשים לאשרה בכניסה לישראל.
5 צפייה בגלריה
דובר ה קרמלין דמיטרי פסקוב רוסיה
דובר ה קרמלין דמיטרי פסקוב רוסיה
בן זוגה והתועמלן הראשי של פוטין. פסקוב
(צילום: EPA)
"איך יכול להיות שפליטים מאוקראינה שבורחים מהמלחמה עדיין נתקלים בקשיים רבים להיכנס לישראל, אך באותו זמן אשתו של הדובר של פוטין שוהה בישראל ללא שום בעיה", אמרה אנה זרוב מייסדת העמותה "חברים ישראלים של אוקראינה".
זרוב הוסיפה: "העמדה של ישראל כלפי רוסיה חייבת להשתנות. מצד אחד ישראל עדיין מקשה על פליטים מאוקראינה שבורחים מהמלחמה להיכנס לישראל, ומצד שני מאפשרת למקורבים של פוטין שנמצאים תחת סנקציות כבדות בכל העולם כולל איסור כניסה, לשהות בישראל, להשתזף בים וליהנות מהחיים. במקביל, אוקראינה ואזרחיה נמצאים תחת הפצצות כבדות. זה אבסורד ועמדה חלשה של הממשלה שלנו".

נבקה זכתה שלוש פעמים באליפות רוסיה בהחלקה אומנותית על הקרח, שלוש פעמים באליפות אירופה ופעמיים באליפות העולם. באולימפיאדת טורינו זכתה במדליית זהב אולימפית. בעבר ספגה ביקורת חריפה לאחר שרקדה בתוכנית ריאליטי ברוסיה לבושה כאסירה יהודייה במחנה ריכוז על רקע קטע מוזיקלי מהסרטים "החיים היפים".
לפי פרסומים זרים בבעלות נבקה חברות ונכסים הממוקמים בין היתר בחצי האי קרים שסופח באופן בלתי חוקי על ידי הפדרציה רוסית. ממשרד החוץ נמסר כי פרטי המקרה אינם מוכרים לו.
המלחמה באוקראינה נמשכת זה כשמונה חודשים. אתמול עדכנו הרשויות באוקראינה על הרוגים ברחבי המדינה במתקפת הנרחבת שבה פתחה נגדה רוסיה, שבוצעה בעיקר באמצעות מל"טים מתאבדים. כמו במתקפה הנרחבת של רוסיה לפני כשבוע, שאז נעשתה כנקמה על הפיצוץ בגשר קרים, גם כעת הבירה קייב מצאה את עצמה במוקד האש.
5 צפייה בגלריה
מתקפה מל"טים קייב אוקראינה
מתקפה מל"טים קייב אוקראינה
הרס לאחר מתקפת מל"טים על קייב
(צילום: getty images)
5 צפייה בגלריה
מתקפה מל"טים קייב אוקראינה
מתקפה מל"טים קייב אוקראינה
שיתוף הפעולה בין מוסקבה לטהרן מתהדק
(צילום: AP, AFP)
המתקפות בקייב אירעו באזור שבצ'נקו בלב הבירה, רובע שוקק חיים לרוב ובו אוניברסיטאות, ברים ומסעדות, שהיה גם יעד למתקפה הרוסית הנרחבת לפני שבוע. כמו אז, גם כעת נאלצו המוני תושבים בעיר הבירה למצוא מחסה במקלטים ובתחנות המטרו התת-קרקעיות, אם כי רבים שכבר התרגלו למראות המלחמה חזרו במהרה לשגרת חייהם.
לא רק קייב הותקפה, ולפי הצבא האוקראיני מאז יום ראשון שיגרה רוסיה לעבר אוקראינה עשרות מל"טים מתאבדים. הצבא האוקראיני מסר כי יירט 37 מתוך אותם מל"טים, כ-85% מכלל אלה ששוגרו. במיקולאייב שבדרום אוקראינה דווח על מתקנים לאחסון שמן חמניות שעלו באש בעקבות פגיעת מל"טים בנמל בעיר, ונזק דווח גם לתשתיות אנרגיה במחוזות סומי ודניפרופטרובסק.
ראש הממשלה האוקראיני דניס שמיהל אמר כי היו גם מתקפות טילים על תשתיות אנרגיה, וכי מאות יישובים ברחבי המדינה מנותקים כעת מחשמל. הוא קרא לתושבי ארצו לחסוך בצריכת החשמל על מנת למנוע עומס כבד על המערכת.
5 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מסיבת עיתונאים אסטנה קזחסטן
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מסיבת עיתונאים אסטנה קזחסטן
הבטיח להימנע ממתקפות "מאסיביות". פוטין
(צילום: AFP)
שעות לאחר המתקפה הרוסית, משרד ההגנה במוסקבה מסר כי ערך מתקפה רחבת-היקף באמצעות חימוש מדויק, ששוגר מהים ומהאוויר, נגד יעדי צבא ואנרגיה ברחבי אוקראינה. הוא טען שכל היעדים נפגעו. במוסקבה לא הסבירו מדוע פתחו במתקפה הזו, שנראית מנוגדת להבטחתו בסוף השבוע של הנשיא ולדימיר פוטין להימנע, לפי שעה, ממתקפות "מאסיביות" נוספות נגד יעדים באוקראינה.
עם זאת, פוטין כבר הבטיח לנקום בנוקשות על מתקפות בתוך שטחי ארצו, ושלשום מוסקבה האשימה את אוקראינה בהפגזות לעבר אזור העיר הרוסית בלגורוד, ששוכנת סמוך לגבול עם מזרח אוקראינה. גורמים פרו-רוסיים טענו כי הפגזות שכאלו כוונו גם נגד שדה התעופה בבלגורוד. סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי צוות שלה זיהה אתמול בקייב שרידים של מל"ט שעליו נכתב "למען בלגורוד".
אוקראינה מדווחת בשבועות האחרונים על שימוש הולך וגובר מצד רוסיה במל"טים מתאבדים שקיבלה מאיראן, מדגם שאהד-136. מדובר במל"טים זולים למדי, בעלות של כ-20,000 דולר כל אחד, שמכילים חומרי נפץ ויכולים לחוג מעל היעדים שלהם לפי שהם צוללים ומתפוצצים עליהם. כמה מהמל"טים הללו, שלהם כנפיים בצורת דלתא, תועדו חגים בשמי קייב אתמול בבוקר לפני הצלילה לעבר יעדיהם.
הנשיא זלנסקי אמר בשבוע שעבר כי לפי הערכת המודיעין האוקראיני, רוסיה הזמינה מאיראן 2,400 מל"טים מסוג שאהד-136. בדיווח של העיתון "וושינגטון פוסט" נטען כי במסגרת שיתוף הפעולה ההולך וגובר בין טהרן למוסקבה, איראן נערכת לספק לרוסים גם טילי קרקע-קרקע בליסטיים, כשברקע ההערכות במערב כי מאגר הטילים המדויקים של הרוסים הולך ואוזל.
איראן מכחישה רשמית את הדיווחים הללו – אף שמפקד משמרות המהפכה הכריז כי ארצו מספקת כלי נשק ל"מעצמות בעולם" – וגם אתמול מסר משרד החוץ של איראן כי היא לא סיפקה מל"טים כלשהם לרוסיה. ההכחשה האיראנית נובעת אולי מרצון למנוע הטלת סנקציות נוספות עליה מצד המערב.