ילדי ישראל שסובלים ממצוקה רגשית בעקבות טבח 7 באוקטובר והמלחמה שפרצה בעקבותיו זוכים לקבל בשבועות האחרונים סיוע בלתי צפוי מהארגון היהודי-אמריקני "אוהל", הממוקם בניו יורק, שפועל משנת 1969 בתחום בריאות הנפש של ילדים בארה"ב.
בסקר שנערך לאחרונה על ידי ארגון רופאי הילדים בעקבות אירועי 7 באוקטובר, נמצא כי לא פחות מ-83% מהילדים בישראל סובלים ממצוקה רגשית כלשהי, וש-69% מהילדים מדווחים על חרדה. למרבה הצער, המדינה לא מצליחה לתת מענה הולם לצורך הקריטי הזה, וקיים מחסור עמוק בכוח אדם לטיפול רגשי בילדים. בנוסף, אין בישראל שום כלי טיפולי שמנגיש את הטיפול בבריאות הנפש של ילדים.
3 צפייה בגלריה
ארגון אוהל מסייע לילדים ישראלים עם מצוקה רגשית
ארגון אוהל מסייע לילדים ישראלים עם מצוקה רגשית
ילדים אוחזים בספרונים: "אינם תחליף לטיפול, אך מדובר בהתחלה טובה"
כמענה למצוקה המתגברת, ארגון "אוהל" החליט לתרגם ולהפיץ בישראל ספרונים טיפוליים פורצי דרך למתן סיוע נפשי לילדים, שמיועדים לעודד ולהעשיר אצלם שיח רגשי. את הספרונים מפעיל הארגון בהצלחה רבה זה שנים בניו יורק.
מטרת הספרונים היא לבנות ולקדם מיומנויות להתמודדות עם רגשות. הם מאפשרים למורים ולאנשי חינוך להעניק סיוע נפשי בסיסי, ללא צורך במעורבות ישירה של אנשי טיפול מקצועיים. אמנם הם לא מוכשרים לכך, אבל ההתמודדות היום-יומית מאלצת אותם לתת סיוע נפשי בכל מצב ושעה ביום.
"הספרונים הטיפוליים מאפשרים להעניק באופן חסר תקדים סיוע נפשי לאוכלוסיות ילדים נרחבות בישראל ללא צורך במעורבות ישירה של אנשי בריאות הנפש. מספיקים לכך מורים או הורים, ובכך החשיבות והאפקטיביות שלהם", הסביר דיויד מנדל, מנכ"ל ארגון "אוהל". "עם זאת, חשוב להבהיר שהספרונים אינם אמורים להוות תחליף לטיפול פסיכולוגי מקצועי. אבל בהיעדר כל טיפול אחר, הם התחלה טובה".
הספרונים, כמו כן, מייצרים סיטואציה הולמת עבור המורים לפתוח בשיח על המצב עם הילדים. לרבים מאנשי ההוראה, שלהם אין הכשרה פסיכולוגית, ולילדים עצמם, קשה לפתוח בשיח על המצב הנוכחי המורכב - והספרון מקליל את הסיטואציה. הספרונים כבר קיבלו מחמאות רבות על יעילותם מאנשי חינוך רבים, בייחוד לאור העובדה שאין ומעולם לא היה כלי מסוג זה בארץ, שמנגיש לילדים, מורים והורים שיח על רגשות.
עד כה הודפסו וחולקו עשרות אלפי עותקים ברחבי הארץ לילדים המושפעים מהמצב, בעיקר בעוטף ובצפון הארץ. כ-30 אלף מהם תורגמו לשפה הערבית והופצו במוסדות חינוכיים בפזורה הבדואית בנגב. ארגון "אוהל" החליט להדפיס את הספרונים בבית דפוס בארי מתוך רצון לתמוך בקהילה המקומית שנפגעה. בימים אלה, הארגון מפיץ בישראל שני ספרונים טיפוליים נפרדים: ספר אחד לילדים בגיל הרך, שנקרא "אני מרגיש, אני מרגישה - וזה בסדר, זאת לא בושה!", וספר נוסף לילדים מגיל גן חובה ועד כיתה ה', שנקרא "חוברת החוסן שלי - מרחב פנימי".
הספרונים הטיפוליים נכתבו על ידי ציבי רייטר, מנהלת מחלקת טראומה ב"אוהל", על ידי עובדת סוציאלית קלינית, ועל ידי ד"ר נעמי באום, יועצת לארגון ופסיכולוגית בעלת ניסיון רב שנים בישראל. הם כתובים בשפה ברורה ופשוטה שמותאמת לילדים, ומעניקים להם סיוע נפשי ומחזקים את חוסנם. הספרונים זמינים במגוון שפות, ולצידם מוצע קורס מהיר למורים ולהורים, כולל הדרכה בווידאו וחומרי כיתה.