מתן וייץ בן ה-26, תושב היישוב נחל עוז שבעוטף, חזר אתמול (יום רביעי) ללילה ראשון בבית שבו לא שהה מאז מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר. בריאיון ל-ynet Live הוא סיפר על התחושה לשוב ללילה חד-פעמי בבית, שגם בו יש עדיין סימנים לזוועות שהתחוללו ביישובים: "מצד אחד כיף, רגע של נורמליות. מצד שני זה הכול חוץ מנורמלי, זה מוזר".

מתן, ששב לביתו לאחר ארבעה חודשים, סיפר: "בסך הכול אסור להיות פה, כלומר לתושבים מותר לחזור מדי פעם, אבל להישאר לישון אסור. בסך הכול הקיבוץ נראה טוב, וגם הבית שלי נראה טוב, אבל כשאתה מסתובב קצת אתה מזהה שזה לא מה שאתה מכיר".
מתן סיפר על החלונות השבורים בבתים בקיבוץ, על סימני היריות על הבתים, ועל התחושה המוזרה להיות שוב במקום שבו התרחש הטבח הנורא. "אם מישהו היה בא מבחוץ ולא מסתכל על הדברים הקוסמטיים, זה היה נראה לו כמו קיבוץ נורמלי, שזה קצת הזוי. אבל אחרי שאני יודע איך הקיבוץ אמור להיראות, רואים שאריות של מלחמה".
2 צפייה בגלריה
מתן וייץ
מתן וייץ
"זה לא באמת נחל עוז כל עוד הקהילה לא יכולה לחזור". מתן וייץ
2 צפייה בגלריה
ביתו של מתן וייץ
ביתו של מתן וייץ
"אם כבר נעים, אז שיהיה עד הסוף". הציוץ שהעלה מתן
בעוטף עדיין יש קולות מלחמה, ירי רקטות וצבע אדום, ולדברי מתן, זו תזכורת לכך שיש מלחמה בחוץ. "ישבתי וראיתי כדורגל, ומדי פעם החלון זז ויש הדי פיצוצים. גם בלילה היו בומים, ואלו דברים לא מאוד נעימים. זה באמת מזכיר שיש מלחמה".
מאז המתקפה התפנה וייץ יחד עם קהילת נחל עוז ליישוב משמר העמק בעמק יזרעאל. "זה נחמד איתם שם, אבל זה לא הבית. אנחנו מחכים לחזור הביתה", הוא אומר. "זה לא באמת נחל עוז כל עוד הקהילה לא יכולה לחזור, וזה משהו שייקח זמן. יש לנו גם שני חטופים מתוך הקהילה שאנחנו מחכים להם, ולא נוכל לחזור בלעדיהם. הייתי רוצה לחזור אבל עם הקהילה, ורק שנדע שיש לנו ביטחון".
את הערב החד-פעמי בבית הוא העביר עם יין, פיצה ומשחק של ארסנל בליגה האנגלית בכדורגל, כפי שתיעד ופרסם בחשבון ה-X שלו. "יושב על הספה, אוכל פיצה מעדנות, שותה יין ורואה ארסנל. ניקיתי קצת, החלפתי מצעים, אפילו הדלקתי נרות ומפיץ ריח, כי אם כבר נעים אז שיהיה עד הסוף", הוא כתב בציוץ שהעלה.