שבע סירות שעגנו באזור חוף מגדל בכינרת עלו באש הלילה (בין שבת לראשון). חמישה צוותי כיבוי שהוזעקו למקום השתלטו עליה במהלך הלילה, ומשטרת טבריה פתחה בחקירה. חמש מהסירות נשרפו כליל. עדיין לא ניתן לקבוע מה גרם לשריפה וייחקר חשד להצתה. לא היו נפגעים.
המשטרה חוקרת חשד להצתה נוספת אמש בגליל העליון, לאחר שכלי חקלאי נשרף בהאנגר באזור התעשייה צח"ר הסמוך לכפר טובא זנגריה. מערכות הגנה מאש שפעלו במקום כיבו את הבעירה ומנעו נזק עצום לכלי ולמבנה. החשד הוא שמדובר בהצתה נוספת על רקע פרוטקשן (גביית דמי חסות).
2 צפייה בגלריה
חשד להצתת סירות בכינרת
חשד להצתת סירות בכינרת
הסירות שעלו באש בכינרת
(צילום: דוברות כבאות והצלה- מחוז צפון)
2 צפייה בגלריה
חשד להצתת סירות בכינרת
חשד להצתת סירות בכינרת
(צילום: דוברות כבאות והצלה- מחוז צפון)
בחודש מרץ האחרון פורסם דוח ארגון "השומר החדש" לשנת 2022, ולפיו 73% מהעוסקים בבינוי, במסחר, בחקלאות ובתעשייה נדרשים לשלם דמי חסות – ורובם משלמים. 55% מכלל המשיבים לסקר שנערך בשיתוף התאחדות הקבלנים העידו כי לא דיווחו למשטרה על ניסיונות הסחיטה. הם הסבירו כי חוסר היכולת לשמור על אנונימיות ולקבל הגנה אפקטיבית מונע דיווח למשטרה. עוד נמצא כי במרכז הארץ שכיחות התופעה נמוכה יותר ובאזורים מרוחקים יותר השכיחות עולה. שיא בהיקף תופעת דמי החסות, בקרב 93% מהמשיבים, דווח בגליל המזרחי ובמזרח רמת הגולן.
לפי מחקרים שונים שנערכו במרכז המחקר והמידע של הכנסת ונתוני הרשות לאיסור הלבנת הון עולה כי תעשיית דמי החסות בישראל מגלגלת בין מאות מיליוני שקלים למיליארדי שקלים בשנה.