ועדת החינוך של הכנסת מאיימת לקדם חקיקה שתאפשר התערבות בחופש האקדמי של המוסדות להשכלה גבוהה, לאחר שמכללת סמינר הקיבוצים סירבה לאפשר לסטודנט לערער על הרחקתו לצמיתות, בעקבות מאבקו להרחקת סטודנטיות "תומכות טרור" לדבריו.
חברי הוועדה החליטו פה אחד שאם הנהלת הסמינר לא תחזור בה מהחלטתה, הם יגישו הצעת חוק שתכפה זכות ערעור ותתערב בחופש האקדמי של המוסדות. בדיון סוער שהתקיים בוועדת החינוך, התרבות והספורט בעניין חופש הביטוי במוסדות להשכלה גבוהה בימי מלחמה, אמר יו"ר הוועדה ח"כ יוסף טייב (ש"ס) כי "אם מוסד אקדמי לא יאפשר זכות ערעור לסטודנט שהורחק מהלימודים, הוועדה תחוקק חוק בנידון".
3 צפייה בגלריה
הפוסט ששיתף עילאי הררי
הפוסט ששיתף עילאי הררי
פוסט של אחת הסטודנטיות
לפני כחודש וחצי סיפר הסטודנט עילי הררי בוועדה על מאבקו בהנהלת סמינר הקיבוצים להרחקת ארבע סטודנטיות "תומכות טרור" מהלימודים. הררי טען כי ההנהלה "מתנכלת לו", וכי לאחר דבריו בכנסת זומן לשימוע שבעקבותיו הוחלט לפני כשבועיים על הרחקתו לצמיתות, ללא אפשרות ערעור. מאז, שלוש מהסטודנטיות עזבו את המכללה, וסטודנטית רביעית ננזפה וחויבה לעבוד עם מפונים.
לדברי יו"ר הוועדה טייב "לא יכול להיות שסטודנט או כל אדם אחר שמשתתף ומביע את דעתו בוועדה בכנסת ישלם מחיר אישי כבד. אנחנו רואים בזה פגיעה בסטודנט עצמו ופגיעה בוועדות הכנסת. הגיעו מים עד נפש. אם ההחלטה של המכללה לא תשתנה לאלתר, אנחנו מציעים לנקוט גם בעיצומים כספיים", אמר.
נציג הלשכה המשפטית של המועצה להשכלה גבוהה (המל"ג), עו"ד עמרי גולן, אמר כי "המל"ג קבע שאין להפלות לרעה סטודנטים על דעותיהם הפוליטיות". לדבריו, "במקרה של הסטודנט בסמינר הקיבוצים, הטיפול נמצא במישור היחסי בין הסטודנט למוסד. הבהרנו שקיימת זכות ערעור לסטודנט, ללא קשר להתייצבות שלו לוועדת משמעת. זה עדיין בתהליך מולם".
3 צפייה בגלריה
סמינר הקיבוצים
סמינר הקיבוצים
מכללת סמינר הקיבוצים
(צילום: עמית שעל)
שורה של חברי כנסת התבטאו במהלך הדיון בעד הררי. ח"כ עמית הלוי (הליכוד) פנה לנציגי המל"ג: "מדובר בהתנהלות לא שוויונית בעליל, ובניגוד לערכי מדינת ישראל. נשקול לשלול מכם את היכולת לתת את התארים האקדמאים". ח"כ מאיר כהן (יש עתיד): "ברגע שאנשים נטבחים, תינוקות נשרפים ונשים נאנסות, כל מי שיעלה לרשתות החברתיות פוסטים עם לבבות יעוף באותו רגע. את חופש הביטוי לא מקדשים כשבצד השני נרצחים אנשים". ח"כ לימור סון הר מלך (עוצמה יהודית): "מדובר בסתימת פיות מהסוג הכי הזוי ומוזר. לא יתכן שמכללה שמעה נגדה ביקורת לגיטימית, והיא תשעה את אותו הסטודנט לצמיתות מבלי יכולת לערעור".
ח"כ בועז ביסמוט (הליכוד): "אנחנו לא נגד מוסד זה או אחר, אלא בעד סטודנט. העונש שהוא קיבל הוא חמור בכל קנה מידה ובלתי מידתי". ח"כ סימון דוידסון (יש עתיד): "יש פה משפט שדה לסמינר הקיבוצים, שכן פעלה ועשתה. לנו ככנסת אין אחריות שיפוטית מוול מוסדות הלימוד. יש להם חופש אקדמי".
יו"ר התאחדות הסטודנטים, אלחנן פלהיימר, חיזק את חברי הכנסת ואמר כי מ-7 באוקטובר ההתאחדות קיבלה פניות רבות על סטודנטים ומרצים שהביעו תמיכה במעשי הטרור ומסיתים ברשתות החברתיות: "הדרך שלנו לטפל במקרים כאלו זה באמצעות התנגדות ציבורית נטו. לפני חודש מרצה העלתה פוסט ולאחר מאמץ שלנו היא הורחקה. עוד מלפני המלחמה אנו עוסקים בנושא של טרור באקדמיה, ורואים פעם אחר פעם שלא מטפלים בזה".
3 צפייה בגלריה
עילאי הררי סטודנט הרוחק סמינר הקיבוצים סטודנטים לימודים
עילאי הררי סטודנט הרוחק סמינר הקיבוצים סטודנטים לימודים
עילי הררי
בתגובה לתמיכת חברי הכנסת ויו"ר התאחדות הסטודנטים בסטודנט שהורחק, אמר ח"כ אחמד טיבי (חד"ש-תע"ל): "יש פה מקרה של סטודנט שהורחק וחבורה של ח"כים שבאו לתמוך בו. לי יש רשימה של 12 סטודנטים ערביים שהורחקו מלימודים, ולא ראיתי התגייסות כזו. אני מתנגד להרחקות לצמיתות על רקע חופש הדעה אלא אם יש משהו סופר קיצוני".
נציג סמינר הקיבוצים לא הגיע לדיון. יו"ר הוועדה הודיע כי יפנה בנושא לוועדת הכנסת על מנת שתשנה את התקנון ותחייב גופים להגיע לדיונים, בדומה לחובת הגעה של משרדי ממשלה.
שר החינוך ויו"ר המל"ג יואב קיש ביקש בשבוע שעבר מנשיאת המכללה פרופ' ציפי ליבמן להשהות את החלטתה עד לסיום בדיקה מעמיקה, אך היא לא נענתה לבקשה.
מנכ"ל "בצלמו" שי גליק שמלווה את עילי הררי מסר: המציאות שבה מכללה רודפת סטודנטים ציונים שחלקם רק חזרו משירות מילואים פעיל ומאיימת ובוחרת לפעול בניגוד לחוק ובניגוד לבקשת שר החינוך והמועצה להשכלה גבוהה ומרחיקה לצמיתות ללא אפשרות ערעור סטודנט שכל חטאו ופשעו היה מאבק באותן תומכות טרור הינה ליקוי מאורות הזוי. יותר חמור אפילו מהתנהגות נשיאות האוניברסיטאות בארה"ב. אני קורא לוועדת החינוך של הכנסת לזמן את נשיאת מכללת סמינר הקיבוצים לשימוע בכנסת ולדרוש ממנה להתפטר".
מכללת סמינר הקיבוצים מסרה: "המכללה תעביר את תגובתה ליו"ר ועדת חינוך, שר החינוך ויו"ר המל"ג".