סמל ראשון ליאור וישינסקי, בנם של שחקן התיאטרון שלמה וישינסקי והזמרת אסנת וישינסקי, נהרג בציר פילדלפי ב-2004 כשהיה חלק מצוות המנהרות של יחידת יהל"ם. ללא ידיעת הוריו של ליאור, קרובת משפחה כתבה את שמו במיצג "לשווא" של מחאת המשפחות השכולות בהפגנה נגד המהפכה המשפטית בקפלן. "הבן שלי לא נפל לשווא, הבן שלי נפל במדינה דמוקרטית, כמו שהיינו אז", אמר היום (א') ל-ynet אביו שלמה.
2 צפייה בגלריה
שלמה וישינסקי ושמו של בנו שנכתב במיצג. "הוא נפל במדינה דמוקרטית"
שלמה וישינסקי ושמו של בנו שנכתב במיצג. "הוא נפל במדינה דמוקרטית"
שלמה וישינסקי ושמו של בנו שנכתב במיצג. "הוא נפל במדינה דמוקרטית"
"אני משתדל להגיע בכל שבוע לקפלן, אני ממש 'מת' על החקיקה", אמר שלמה וישינסקי. "ראש הממשלה שבוי, יש שם שרים שהם פושעים לשעבר, והיום אחראים על הפשע. לא רק כועסים עלינו בעולם על בן גביר, אלא גם צוחקים עלינו". עם זאת, לדבריו, מיצג זה אינו מייצג אותו. "ראיתי את השם של בני ולידו את הכיתוב 'לשווא'. זה מאוד הכעיס אותי ואת אימא שלו. זה היה צעד אחד יותר מדי רחוק, ללא תאקט".
וישינסקי מסביר כי הוא מבין את הכוונה מאחורי המחאה, אך לדבריו, "הם זעזעו אותי, ולא את מי שצריך לזעזע". הוא הוסיף: "יש הורים גם בצד השני שלא חושבים כמוהם. הם לא ביקשו סליחה עד עכשיו, או הרימו טלפון. אני מקווה שהם ידעו בפעם הבאה להתנהג בהגינות".
"ליאור ידע שרוב הסיכויים שהוא לא יחזור. הוא היה ממקימי צוות המנהרות של יהל"ם", נזכר וישינסקי. "הוא נכנס פעמיים ביום לפילדלפי. הוא עשה את זה בשביל שאוטובוסים לא יתפוצצו בתל אביב, בשל להגן על ההורים שלו. החברה האלה ידעו שכמעט כולם לא יחזרו, והם באמת לא חזרו".
2 צפייה בגלריה
ליאור וישינסקי
ליאור וישינסקי
ליאור וישינסקי ז"ל
שחקן התיאטרון בטוח שאם בנו היה חי היום, הוא היה פעיל במחאה. "אני איש פשוט. כשאני בקלפי אני לא מצביע פעמיים, אני לא מצביע גם בשביל ליאור". ועדיין, עמדותיו של וישינסקי ידועות לציבור, ומושכות אליו לא פעם אש: "יורקים עליי ברחוב, קוראים לי שונא ישראל, אבל אני לא מגיב על דברים כאלה. כולם טומנים את הראש בחול, גם אם תהיה ממשלה אחרת - צריך לפתור את הבעיה הפלסטינית.
"קשה לי עם הרבה דברים, כמו השוויון בנטל. אבל אני אומר שאני אופטימי. אני עולה על הבמה מחר להצחיק את הקהל. בסופו של דבר אני לא יכול לעזוב את הארץ, הבת שלי פה והקבר של בני פה".
נציין כי מיצג "לשווא" הינו מיצג אקטיבי - כך שאנשים שעוברים בסמוך אליו יכולים לכתוב לזכר הנופלים, וכך קרה גם במקרה של ליאור וישינסקי: כאמור, קרובת משפחה כתבה את שמו ללא ידיעת ההורים.
מקבוצת "משפחות שכולות למען דמוקרטיה", שאחראית למיצג, נמסר: "אנחנו מבקשים להבהיר כי אנו לא מוסיפים למיצג שמות של אף חלל שאין לנו קשר אישי עם האובדן שלו. את שמו של ליאור וישינסקי ז"ל הוסיפה קרובת משפחתו מבלי לתאם זאת עם שאר בני המשפחה ואנו מצרים על כך. בעקבות פניית ההורים, החלטנו להדגיש מעתה את החשיבות של חתימה אישית על כל כיתוב שיוסיף הציבור למיצג שלנו. מעתה נדרוש חתימה בשם על הכיתוב או הבהרה של הקשר של הכותב לחלל שמוזכר בו. התנצלנו בפני המשפחה על עוגמת הנפש, והבהרנו כי השלט לא יוצג שנית".