דוברת האיחוד האפריקני, אבה קלונדו, התייחסה הערב (יום א') לתקרית שבה סולקה דיפלומטית ישראלית בכירה מפסגת האיחוד. "האיחוד האפריקני לא הזמין ולא אישר את הזמנתה של הנציגה הישראלית להשתתף בפתיחת הפסגה שלנו, והיא הוצאה כראוי", אמרה הדוברת.
הדוברת הוסיפה כי "מעמדה של מדינת ישראל באיחוד האפריקני נמצא כעת בבדיקה של ועדת ראשי המדינות, והתקרית תילקח בחשבון".
התקרית אירעה אתמול, אז סולקה סמנכ"לית אפריקה במשרד החוץ, שרון בר-לי, מפסגת האיחוד האפריקני הנערכת באדיס אבבה על אף שהיו לה אישורים ותג כניסה. היא סולקה משם בלחץ של דרום אפריקה ואלג'יריה.
ממשרד החוץ נמסר כי "אנו רואים בחומרה רבה את התקרית הזו. לבר-לי היה מעמד כמשקיפה בעלת אקרדיטציה ותגי כניסה. מצער לראות שהאיחוד האפריקני נלקח כבן ערובה על-ידי מספר קטן של מדינות קיצוניות כמו אלג'יריה ודרום אפריקה, המונעות משנאה ונשלטות על-ידי איראן. אנחנו קוראים למדינות אפריקה לעמוד מול הפעולות הללו הפוגעות בארגון האיחוד האפריקני עצמו וביבשת כולה".
אחת המתנגדות העיקריות להצטרפות ישראל לאיחוד האפריקני הייתה הרשות הפלסטינית, שהפעילה לחץ על כמה מהמדינות החברות והובילה גם לדיון בשאלת מעמדה של ישראל בארגון. היום צפוי להשתתף בפסגה האפריקנית גם ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד אשתייה, שאמר כי מטרתו היא "לגייס תמיכה לסוגיה הפלסטינית לאור הצעדים הישראליים החד-צדדיים וההרסניים לפתרון שתי המדינות".
מזכ"ל הליגה הערבית, אחמד אבו אל רייט, בירך אתמול על ההחלטה לגרש את הדיפלומטית הישראלית. "מוקירים את עמדתו של האיחוד האפריקני בתמיכה בסוגיה הפלסטינית וזכויות העם הפלסטיני לסיום הכיבוש, והקמת מדינה פלסטינית עצמאית", הוא אמר. "על הקהילה הבינלאומית לקחת אחריות כלפי מעשי הכיבוש, שמטרתם הרחקת פתרון שתי המדינות באמצעות התנחלויות, פלישה לאדמות וגירוש אוכלוסייה".