2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
(צילום: אלכס קולומויסקי)
המהפכה המשפטית חוזרת: הודעה ששלח אמש (שני) יו"ר הקואליציה אופיר כץ לחברי הקואליציה מחדדת מתי צפויה להגיע חקיקת המהפכה המשפטית לשיא שלה בכנס הנוכחי. חברי הכנסת מהקואליציה התבקשו לא לטוס בין התאריכים 10 עד 26 ביולי, או לבטל את הטיסות המתוכננות - כי תאריכים אלו מיועדים להצבעות על צמצום עילת הסבירות בוועדות הכנסת ובמליאה.
בשלב הראשון מדובר על קידום צמצום עילת הסבירות בלבד, אבל הצעת חוק של ח"כ אביחי בוארון מהליכוד - שהונחה אתמול על שולחן הכנסת בתיאום עם שר המשפטים יריב לוין ואמורה להיכנס לשלבי חקיקה בקרוב - מרמזת כי ייתכן שהקואליציה תבקש לקדם עוד נושא שנוי במחלוקת. לפי ההצעה, תפקיד היועץ המשפטי יהפוך ליועץ, כך שיוגדר בחוק שמי שקובע את המדיניות היא הממשלה. נכון לעכשיו ראש הממשלה בנימין נתניהו בולם את ההצעה, אולם ייתכן שהיא תקודם במושב החורף.
2 צפייה בגלריה
אבי בוארון
אבי בוארון
הגיש את הצעת חוק היועמ"שים בתיאום עם לוין. ח"כ אביחי בוארון
(צילום: אלכס קולומויסקי )
בהצעת החוק של בוארון כתוב: "התעוררה שאלה משפטית בפני הממשלה, שר משריה או רשות מינהלית הנתונה לאחריותם - יחליטו הממשלה או השר הנוגע בדבר כיצד לפעול לפי שיקול דעתם כל עוד לא הורה להם בית משפט לפעול אחרת באותו העניין. הממשלה או שר משריה יקבעו את העמדה שתוצג בשמם, או בשם רשות מינהלית הנתונה לאחריותם, בכל הליך משפטי. הממשלה או שר משריה הניצבים בפני הליך משפטי רשאים לקבוע אם היועץ המשפטי לממשלה או נציגיו ייצגו אותם בהליך או מייצג אחר לפי בחירתם, לרבות ייצוג בידי עורך דין פרטי. כל שר משרי הממשלה יוכל למנות את היועץ המשפטי במשרדו במינוי אישי".
ועדת החוקה בראשות חבר הכנסת שמחה רוטמן דנה גם אתמול בצמצום עילת הסבירות, כשלפי הנוסח המוצע בג"ץ לא יוכל להשתמש בעילה בכל הנוגע למדיניות הממשלה - כולל מינויים מטעמה. הדיונים יתקיימו גם היום ויחודשו בשבוע הבא, בהכנה לקריאה ראשונה של הנוסח החדש. הקואליציה תנסה לסיים את החקיקה בקריאה שנייה ושלישית עד תום הכנס הנוכחי בסוף יולי. המשנה ליועמ"שית, עו"ד גיל לימון, אמר בדיון: "צמצום עילת הסבירות - יצירת חור שחור שיפגע בדמוקרטיה. זה אור ירוק לממשלה לקבל החלטות שרירותיות".

אמש עוכב לחקירה איציק מדינה, פעיל מחאה נגד המהפכה המשפטית ואב לחמישה. לטענת המפגינים, הוא נלקח לעיני חמשת ילדיו בביתו "ללא התראה מוקדמת ובאמצע ארוחת הערב". מאות רבות של פעילים הגיעו לתחנת המשטרה בפתח תקווה, לשם נלקח מדינה - ששוחרר כעבור זמן קצר ללא תנאים מגבילים. בגופי המחאה קראו לפעילים נוספים להגיע למקום - ומדינה תקף לאחר יציאתו מהתחנה: "האשימו אותי שתכננתי לפגוע באישי ציבור, אני לא מאיים על אף אחד".
מנגד, במערכת הביטחון ציינו כי מדינה "זומן לחקירת משטרה בעקבות מידע שעלה במערכת הביטחון על רקע כוונות לממש פעילות אלימה, ללא קשר לפעילותו במחאה. הוא לא נעצר, והגיע מרצונו הערב לתחנה. בניגוד לפרסומים, לא מדובר במעצר שב"כ או מעצר מנהלי. מדובר בטיפול משטרתי". במקביל, הודיעה המשטרה: "המשטרה עיכבה הערב לתשאול קצר תושב פ"ת בעקבות מידע שעלה במערכת הביטחון על רקע כוונות לממש פעילות אלימה. הוא לא נעצר ובסיום חקירתו שוחרר ללא תנאים".


לפני שלושה ימים, נזכיר, יצאו המפגינים נגד המהפכה המשפטית לרחוב זו השבת ה-25 ברציפות - והשיקו את "כוח קפלן" בהפגנה המרכזית בתל אביב, בה השתתפו רבבות. המארגנים הבהירו כי "כוח קפלן" "יפעל בצורה נחושה, חוקית, ולא אלימה כדי להבהיר לממשלת ישראל שמה שהיה בסבב א' הוא משחק ילדים לעומת מה שיקרה בסבב הנוכחי, אם אכן תקודם החקיקה". הם אמרו כי "כוח קפלן" יחל "בפעולות מחאה ממוקדות ובלתי אלימות נגד חוקי הדיקטטורה", וציינו כי בכוונתם לקיים בקרוב הפגנות בנתב"ג ובצירי תנועה ראשיים.
אתמול בבוקר התראיין ל-ynet radio ראש לשכת עורכי הדין הנבחר, עו"ד עמית בכר, והתייחס לכך שוועדת השרים לענייני חקיקה אישרה שלשום את הצעת החוק לפירוק לשכת עורכי הדין, שמבקשת לבטל את השתתפות נציגי הלשכה בוועדה לבחירת שופטים, וכן להקים "מועצת עורכי דין" שתעסוק רק בהיבטים מקצועיים ואתיים של חבריה. "הצעת החוק הזאת ביזיונית, לא דמוקרטית ולא מוסרית", אמר בכר. "זו הצעה ישנה, זה לא מאתמול שגורמים קיצוניים רוצים לפרק את לשכת עורכי הדין, כי הם רוצים לפרק כל גוף ששומר על שלטון החוק במדינת ישראל ועל הדמוקרטיה".
"זה הזכיר לי את הילד הקטן בבית הספר, שאחרי שהיה מפסיד במשחק הכדורגל הוא היה לוקח את הכדור ובורח הביתה", המשיך בכר. "אף אחד בציבור לא אוהב את ההתנהגות האנטי דמוקרטית הזאת. הדבר הזה לא יעבור, לא בציבור עורכי הדין ולא בציבור הכללי. ספק רב אם הוא יעבור בכנסת. זה לא עומד בשום סטנדרט משפטי, כי זה פשוט חוק דיקטטורי שמראה למה נאבקים לא רק על החוק הזה - אלא על כל חוקי המהפכה, שכל מה שהם עושים זה לרסק את עצמאות המערכות. זה חוק לא דמוקרטי, להפוך את עורכי הדין לפקידים של הממשלה. אלה סממנים של משטר דיקטטורי פר אקסלנס, והרוב במדינת ישראל לא יקבל את הדבר הזה".
פורסם לראשונה: 21:52, 26.06.23