נשיא המדינה יצחק הרצוג שוחח ביממה האחרונה עם אלה חיימי, אלמנתו של טל חיימי ז"ל מקיבוץ ניר יצחק, שילדה אתמול (יום ה') בן. אלה סיפרה לנשיא ולרעייתו מיכל כי התינוק הרך "דומה מאוד לאביו ויהווה זיכרון תמידי".
טל חיימי נרצח ב-7 באוקטובר, אך גורלו לא היה ידוע במשך יותר מחודשיים והוא הוגדר חטוף. גופות מוחזקת עדיין בידי חמאס בעזה. לשאלת הרצוג לשלומה, אלה אמרה בקול חנוק כי היא אמנם מרגישה טוב בגופה אך היא בסערת רגשות קשה.
במסגרת תפקידו, הנשיא מלווה בחודשים האחרונים משפחות רבות של נרצחים וחטופים. עד כה הוא נפגש עם 30 חטופים ששוחררו משבי חמאס בעסקה בנובמבר, ומאז פרוץ המלחמה פגש יותר מ-300 משפחות שכולות.
1 צפייה בגלריה
אלה חיימי אשתו של טל חיימי ילדה בזמן שבעלה חטוף בעזה
אלה חיימי אשתו של טל חיימי ילדה בזמן שבעלה חטוף בעזה
אלה חיימי עם התינוק. מימין: טל חיימי ז"ל
(צילום: יאיר שגיא)

בשיחותיו עם המשפחות שומע הרצוג לעתים ביקורת חריפה על המדינה והממשלה. אחת מקרובות המשפחה שצעקה בטלפון התנצלה לאחר מכן והודתה להרצוג על ש"נתן לנו לפרוק את מה שיש על הלב". רוחמה הרשקוביץ, ששכלה את בנה יוסי באסון הפיר הממולכד בבית חאנון זכרה את הבטחתו של הנשיא הרצוג בשבעה שיסייע לה במקרה הצורך, והגיעה כבר פעמיים בספונטניות לבית הנשיא ונועדה עם הזוג הרצוג.
מטבע הדברים, הרצוג אינו חלק ממעגל מקבלי ההחלטות, אך לעתים הוא הופך לכתובת, מעביר את התחושות וההצעות לגורמים הרלוונטיים ומחבר את המשפחות למנהיגים, ממשלות וארגונים בעולם - במסגרת המאמצים לגייס לחץ בינלאומי על החמאס.
כחלק מהניסיונות להשפיע, הרצוג היה בקשר מול הוריו של החטוף הרש פולין גולדברג, ששכנעו את הבית הלבן להוביל את הצהרת 17 המנהיגים שקראו לחמאס לשחרר מיד את החטופים, וגם תיווך לצורך הריאיון המטלטל של החטופה עמית סוסנה לניו יורק טיימס שבו העידה שהותקפה מינית.
בשיחות עם המשפחות, הנשיא מדגיש את המסר שהוא מעביר למנהיגים, כמו למשל לסגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס ששוחחה איתו במהלך החג: "הגענו לרגע שאין יותר אפור. האשמה לא מתחלקת. האחריות והאשמה היא אך ורק על סינוואר. הוא מתחבא בבונקר וההחלטות בידיו".
הרצוג מעריך כי "סינוואר עושה ניתוח שלפיו זה יפצל החברה הישראלית ויחליש את ישראל. בינתיים הרבה מהתרחישים שלו לא קרו. הוא גורם סבל נורא לעמו".