מעצרו של הגבר מאשדוד, החשוד שאנס פליטה מאוקראינה אחרי שהציע לה עבודה, הוא המקרה המדווח הראשון בישראל של ניצול אישה שהגיעה מאוקראינה בעקבות המלחמה. במשרד הרווחה חוששים שיש עוד עשרות מקרים לא-מדווחים של נשים אוקראיניות שהגיעו לישראל שנוצלו, או נפלו קורבן לסחר ושודלו לזנות.
החשוד, תושב אשדוד, נעצר אחרי שאמה של הפליטה התלוננה בתחנת משטרת שדרות כי בתה נאנסה. מהחקירה עלה כי השניים הכירו בארוחת חג בשבוע שעבר, והוא הציע לה עבודה - ולאחר מכן אסף אותה מהבית שבו היא מתגוררת, משם הוביל אותה לצימר במושב בדרום ואנס אותה. מעצרו של החשוד, שלו מיוחסות עבירת אונס ועבירות מין נוספות, הוארך אתמול בחמישה ימים.
1 צפייה בגלריה
נשים וילדים ש ברחו מ אוקראינה הולכים ל עלות על רכבת כדי ל העביר אותם ל תחנת ה רכבת ה ראשית של פשמישל ל אחר ש חצו את מעבר ה גבול ה פולני ה אוקראיני משבר מלחמה רוסיה אוקראינה
נשים וילדים ש ברחו מ אוקראינה הולכים ל עלות על רכבת כדי ל העביר אותם ל תחנת ה רכבת ה ראשית של פשמישל ל אחר ש חצו את מעבר ה גבול ה פולני ה אוקראיני משבר מלחמה רוסיה אוקראינה
בגבול אוקראינה. ארכיון
(צילום: Getty Images )
"אנחנו מאוד מודאגים מניצול אפשרי של נשים הנמצאות בארץ, כשהן במצב פגיע וחשוף", אמרה ד"ר רותם אפודי, מ"מ סמנכ"לית אגף תִּקּוּן במשרד הרווחה והביטחון החברתי. "אנחנו מגבשים תוכנית פעולה רחבה שתסייע לנשים המגיעות מאוקראינה, על מנת למנוע תופעות של ניצול מיני ולצמצם ככל הניתן את הזנות בישראל".
במשרד המשפטים מציינים כי ארגוני פשיעה בישראל ובעולם, כמו גם עבריינים ישראלים, מנסים לנצל את מצב הלחימה באוקראינה כדי להכניס קורבנות סחר למטרות זנות, ואולי גם למטרות קבצנות כפויה של אנשים עם מוגבלות. במקביל, אמרו במשרד, מורגשת תכונה ברשת ובאפליקציות דוגמת טלגרם, שבהן מוצעות נשים אוקראיניות לזנאים.
"החשש שלנו זה שארגוני פשיעה ועבריינים ינצלו את המצב ויגבירו פעילות בתחום הסחר בבני אדם, ואנו כבר רואים אינדיקציות לכך", אמרה עו"ד דינה דומיניץ, המתאמת הממשלתית למאבק בסחר בבני אדם במשרד המשפטים. "אנו פועלים בימים אלו לתיאום מול הרשויות הרלוונטיות, בהן משרדי הממשלה, גורמי האכיפה וארגוני חברה אזרחית הפועלים למיגור הזנות וסיוע לאוכלוסיות בזנות, במטרה לגבש תכנית רוחבית למניעת תופעות אלו ולגבש מענים במטרה להגן על הנשים לאחר שיגיעו לישראל".

מזהירים בכניסה, מגדילים מסגרות

במשרדי הרווחה והמשפטים, שמובילים את התוכנית למיגור הזנות, נאבקים בימים אלה בתופעת ניצול הנשים. משרד המשפטים פועל ליידע את הנכנסות לארץ מאוקראינה על אודות התופעה, הסכנות שאורבות לה וכיצד ניתן להתגונן, ופועל לזיהוי, מניעה והגנה בפני ניסיונות הניצול האלה, כמו גם לאכיפת החוק נגד העבריינים והפניה למוקד של הרווחה ומשרדי הממשלה הרלוונטיים הנוספים.
משרד הרווחה, מצדו, מעבה את המענים שניתנים לנשים ולנערות שורדות זנות, על מנת שיוכל להגדיל את מספר הנשים שנקלטות במסגרות אלו. במשרד עיבו בין היתר מסגרות ייעודיות בקהילה לטיפול בנערות וצעירות על רצף הזנות, כמו גם מסגרות ללינת חירום לנשים על רצף הזנות שמבקשות סיוע. במשרד גם פועלים להקמת הוסטל ללינת חירום ייעודי לנשים אוקראיניות, ותגברו את מוקד 118 במוקדניות דוברות רוסית.
"ישנם דיווחים על גברים המציעים לנשים הללו 'סיוע' מסוגים שונים ובפועל מצפים בתמורה לשירותי מין", מסבירה אור אבו, מנהלת המטה למאבק בסחר בנשים ובזנות. "ולכן, כל עוד קיימת תעשיית מין, ינוצלו בה אוכלוסיות במצוקה. יש לנו אחריות כחברה לא לתת יד לתעשייה הזו, וכמובן שיש למדינת ישראל אחריות עיקרית לפעול כדי למגר את תופעת הזנות והסחר בבני אדם".
למוקד צו השעה של משרד הרווחה שמיועד לסיוע לפליטים אוקראינים - *5130 או https://go.gov.il/TZAV-hashaa
פורסם לראשונה: 22:29, 21.04.22