צעיר (22) לוקה באוטיזם, שנחשד בגרימת נזק להוסטל שבו התגורר ובתקיפת עובדים ודייר נוסף, בילה לילה בבית המעצר אבו כביר בתל אביב לאחר שלא נמצאה עבורו מסגרת שהסכימה לקלוט אותו. רק למחרת הוא הועבר בהחלטת בית משפט למוסד של שירותי הרווחה בעיר.
1 צפייה בגלריה
אילוס אילוסטרציה אסיר כותב בית סוהר כלא מכתב
אילוס אילוסטרציה אסיר כותב בית סוהר כלא מכתב
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
ביום ראשון השבוע הוזעקו שוטרים להוסטל בחולון בעקבות דיווח על מעשיו של הצעיר. הוא נעצר והושם בתא המעצר באבו כביר. לאחר חקירה מיוחדת שנערכה לו במשטרה, החליט קצין החקירות להביאו להארכת מעצר בבית משפט השלום בתל אביב ולבקש להשאירו מאחורי סורג ובריח לארבעה ימים נוספים.
נציג המשטרה, רס"ב ליאור סלומון, אמר בדיון בבית המשפט כי "החשוד שבר דברים בהוסטל ואיים על אחת המנהלות במקום שיהרוג אותה. בהמשך הוא חזר להוסטל, ביקש קונסולה של פלייסטיישן וכשאומרים לו שלא מסכימים - החשוד משתולל, לוקח ושובר חפצים במקום.
"הוא משליך טבעת של סל ותוקף דייר אחר בהוסטל שנגרמו לו חתך בגבה וסימנים נוספים. הוא גם לקח שולחן, זרק על מדריכה ופגע לה בגב ואז נעצר". במשטרה גם דרשו שהצעיר יעבור בדיקה פסיכיאטרית.
פרקליטו של החשוד, עו"ד שמואל פלישמן, אמר בדיון כי "אין סיכוי שמישהו יגיש כתב אישום על עבירת איומים כיוון שהאיש סובל מאוטיזם והסיכוי שהוא התכוון לבצע את האיומים שואף לאפס".
בהמשך ציין הפרקליט כי הוריו של החשוד מסרבים לקחת אותו תחת חסותם. "מדובר באיש מסכן, הוא מגיל 18 נמצא בהוסטל מאחר שהוריו החליטו שהם לא יכולים להתמודד איתו וקשה להם". החשוד, שהובא לבית המשפט בבגדי הספורט שאותם לבש בעת מעצרו, פרץ בבכי.

"שהייה במעצר מסוכנת לחייו"

עו"ד פלישמן אמר עוד בדיון כי ניסיונות למצוא עבור החשוד מוסד שיסכים לקלוט אותו כשלו, וכי שהייה בבית המעצר מסוכנת לחייו. השופטת ענת יהב התרשמה אף היא כי אסור להחזיר את החשוד לתא באבו כביר והורתה לשחררו למוסד שיסכים לקלוט אותו או לאפוטרופוס שיסכים לקחת אותו תחת חסותו.
"אין להשאיר את החשוד ולו רגע אחד במעצר", קבעה השופטת יהב. "יש צורך להעביר לידי המדינה או לאפוטרופוס או לרווחה על מנת שייתנו מענה למצבו. במשטרה ביקשו לעכב את ההחלטה, אך השופטת הייתה נחרצת: "נוכח מצבו המיוחד של החשוד לא מצאתי להיעתר לבקשה ואני מסכימה עם הסנגור כי מדובר באדם שאיננו צריך להימצא ולו רגע אחד במעצר ממש".
לאחר החלטת בית המשפט לשחרר את הצעיר, ניסה פרקליטו לאתר עבורו מוסד שיסכים לקלוט אותו או קרוב משפחה - אולם כולם סירבו. בהמשך ביקש עו"ד פלישמן לאפשר לחשוד לשהות אצל חברו ואף התחייב ללוותו לתחנת האוטובוס, אך המשטרה התנגדה לכך. רק סמוך לחצות אמש, בזמן שהצעיר עדיין נתון במעצר, הצליחו במשרד הרווחה לאתר עבורו מסגרת זמנית שבה ישהה בתקופה הקרובה.
מהמשטרה נמסר בתגובה: "החשוד נעצר בעקבות דיווחים שהתקבלו בתוך שעות ספורות בגין אירועי אלימות, איומים וגרימת נזק לרכוש. באחד המקרים השתולל עם סכינים, זרק רהיטים לעבר אחת המדריכות ופגע באנשים נוספים עובדים וחוסים.
"מעצרו היה מחויב המציאות בהיעדר חלופה אחרת ולמען שמירה על שלום הציבור ומניעת פגיעה בנפש ורכוש. נדגיש כי החשוד נחקר על ידי חוקר מוסמך תוך הקפדה מלאה על זכויותיו ובהמשך הובא לבית המשפט שהורה לגורמי הרווחה למצוא לו חלופות הולמות למעצר במסגרת המתאימה לצרכיו - ואמנם הוא שוחרר מיד כשנמצאה על ידי הרווחה חלופה מתאימה".
ממשרד הרווחה נמסר: "מרגע שהחליט בית המשפט לשחרר את הדייר למסגרת אחרת מזו שממנה הגיע, עושים הגורמים המקצועיים במינהל מוגבלויות מאמצים עילאיים למצוא בעבורו מסגרת שיכולה לתת מענה לצרכיו בתקווה שישהה בה לטווח ארוך.
"חשוב לציין שהצעיר היה במסגרת קצה שמותאמת למורכבות הטיפול בו. יחד עם זאת, לאור בקשת בית המשפט אנו מחפשים עבורו מסגרת אחרת שתוכל לענות לצרכיו. אנו פועלים בכל דרך על מנת לבצע השמה במסגרת חדשה כבר ביומיים הקרובים ובינתיים נמצא עבורו מקום שהייה זמני שאליו שוחרר מן המעצר".