1 צפייה בגלריה
מחוץ למשרד המשפטים בירושלים
מחוץ למשרד המשפטים בירושלים
משרד המשפטים. ארכיון
צוות במשרד המשפטים הציג היום (שני) נהלים מרחיקי לכת שנועדו להסיר חסמים המקשים על נפגעות ונפגעי עבירה להשתמש בהליך האזרחי לצורך תביעת פיצויים ממי שפגע בהם.
לראשונה, משרד המשפטים מתמקד בחוויית הנפגעים בהליך האזרחי - מתוך הבנה והכרה שההליך מהווה תפקיד חשוב בהתמודדות עם הפגיעה, ובתהליך הריפוי והשיקום של הנפגעות והנפגעים.
הצוות, בראשות המשנה ליועצת המשפטית לממשלה כרמית יוליס, הגיע למסקנה כי מעטים מנפגעי עבירה בחרו להשתמש בזכותם לתבוע פיצויים - בעיקר בשל החשש שייאלצו להיפגש שוב עם מי שפגע בהם, ומעצם כך לשחזר את הפגיעה.
על מנת לשפר את תהליך התביעה עבורם, הצוות מציע להרחיב להליך האזרחי את ההגנות הניתנות לנפגעי עבירה בהליך הפלילי, ובפרט את ההגנות הניתנות לנפגעי עבירה קטינים ולנפגעי עבירות מין וסחר בבני אדם.
הצוות סבור כי אין כל הבדל בין צורכי נפגעי העבירה בהליך הפלילי לצורכיהם בהליך האזרחי. לכן, הוא מציע לאפשר גם בהליך האזרחי מתן עדות של התובע נפגע העבירה שלא בפני הנתבע, באמצעות הכלים הקיימים בהליכים פליליים - על מנת למנוע מפגש ביניהם. כמו כן, הצוות ממליץ לקבוע בחקיקה את ההגנות העוסקות באיסור על הפוגע לחקור את נפגע העבירה בעצמו.
יתרה מכך, כחלק מהשיקולים לקביעת אורך תקופת ההתיישנות להגשת תביעה אזרחית, הצוות מציע לקחת בחשבון גם את זו הקבועה לגבי עבירות אלו בדין הפלילי. נוסף על כך, הצוות טוען כי אין מקום לאפשר טענות התיישנות בהליך האזרחי שבו הוגש כתב התביעה זמן קצר לאחר פסק הדין הפלילי.

דו"ח לציבור בתום גיבוש המסקנות הסופיות

על פי הוראת חוק זכויות נפגעי עבירה, אין לנפגע העבירה זכות לעיין בהכרעת הדין או בגזר הדין שניתן בהליך הפלילי בעניינו. הצוות מציע לאפשר לנפגעי עבירה המעוניינים בכך לעיין ולקבל העתק מהכרעת הדין ומגזר הדין, באופן פשוט וללא דרישות בירוקרטיות.
כמו כן, הצוות ממליץ להעניק לנפגעי העבירה פטור מאגרת פתיחת תיק וביצוע פעולות בהוצאה לפועל או להפחית משמעותית אגרות אלו.
הצוות כולל עורכות דין שמייצגות נפגעי ונפגעות עבירה, גורמי טיפול, נציגי אקדמיה וכן נציגים ממשרדי הממשלה והרשויות הרלוונטיות. כאשר יגבש הצוות את מסקנותיו הסופיות, יפורסם דו"ח לציבור.