שנתיים וחצי אחרי הלינץ שבוצע במור ג'נאשווילי במהלך המהומות בעכו במבצע "שומר החומות", נשלח היום (שני) הנאשם המרכזי באירוע קוסאי עבאס מעכו ל-17 שנות מאסר. בנוסף נגזרו על עבאס שנת מאסר על תנאי ופיצוי לקורבן בסך של 180 אלף שקל.
בגזר הדין של השופטים בבית המשפט המחוזי בחיפה, יחיאל ליפשיץ, גלית ציגלר ושמואל מנדלבאום, נכתב בין השאר: "מדובר באחד המקרים החמורים מאירועי שומר החומות, בו נגזר דינו של מי שהורשע בעבירה של מעשה טרור של ניסיון רצח. מדובר באירוע שאינו אלא לינץ', במהלכו קבוצת מתפרעים עליה נמנה הנאשם ביצעה שפטים במור רק משום היותו יהודי".
3 צפייה בגלריה
הכרעת דין לקוסאי עבאס החשוד בביצוע לינץ' בעכו בזמן שומר חומות
הכרעת דין לקוסאי עבאס החשוד בביצוע לינץ' בעכו בזמן שומר חומות
עבאס במהלך הדיון בהכרעת דינו
(צילום: גיל נחושתן)
ג'נאשווילי שהחזיק דגל ישראל גדול הביע סיפוק מהעונש שנגזר על התוקף: "אני מרוצה מהעונש שבית המשפט גזר, עונש שמעביר מסר כי דם יהודי אינו הפקר. יהודים בעכו אומרים לי שבזכותי הם הולכים זקופים בעיר. אני מודה לעו"ד בלייכר מארגון 'חוננו' שמלווה אותי ולפרקליטות מחוז צפון שנלחמה בשביל שייעשה הצדק".
עו"ד חיים בלייכר, המייצג את ג'אנאשווילי מטעם ארגון "חוננו" מסר בתגובה: "בשומר החומות יצאו המחבלים בערי ישראל לבצע מעשי לינץ' כחלק מהתקפת טילי המחבלים מעזה. אנו סבורים שהענישה הראויה למחבל שפעל לרצוח את מור יחד עם עשרות מחבלים צמאי דם היא מעל 20 שנה. מכל מקום פסק דין של 17 שנה זה ענישה משמעותי ומורה על חומרת המעשים ואנו מצפים למיצוי דין עם משתתפי הלינץ' הנוספים, לגמול להם על מעשיהם ולהביא להרתעה נגד המחבלים".
עבאס הורשע עוד ביולי בעבירות חמורות של מעשי טרור, ניסיון רצח, יידוי אבן לעבר כלי תחבורה ובחבלה במזיד ברכב ממניע גזעני והתפרעות. פרקליטות מחוז צפון ביקשה מבית המשפט לגזור עליו עונש של יותר מ-20 שנות מאסר.
השופטים הרשיעו את עבאס פה אחד בכל סעיפי האישום נגדו ודחו את טענתו כי ג'נאשווילי הוא "מחבל" שניסה לדרוס במתכוון את המפגינים הערבים.
3 צפייה בגלריה
מור ג'נאשווילי
מור ג'נאשווילי
ג'נאשווילי. "יהודים אומרים לי שבזכותי הם הולכים זקופים בעכו"
(צילום: גיל נחושתן)
ג'נאשווילי סיפר עוד לאחר הכרעת הדין על הסבל הרב שהוא עובר מאז הלינץ': "חבטו בי בלי סוף, בעיקר בראש ובפנים, ואני סובל מפגיעות קוגנטיביות קשות. עשרות עשו בי שפטים גם כשכבר איבדתי הכרה והפסקתי להגיב. הייתה להם מטרה אחת - לרצוח אותי, לקחת נשמה יהודית. הסנגורים של המחבלים טענו שאני דרסתי ובאתי לפגוע בערבים. הגדירו אותי כמתנחל קיצוני, אני גר בעכו, לא ידעתי שזו התנחלות"
מלבד עבאס, שני תושבי עכו נוספים הורשעו בגין אותו הלינץ'. בילאל חילואני הורשע בהתפרעות ונידון במאי 2022 לשנת מאסר בפועל. אדהם בשיר הורשע במעשה טרור של חבלה בכוונה מחמירה, כשיידה אבן לעבר רכבו של ג'נאשווילי ופגע בחלקו האחורי. הוא שבר באמצעות אלה את חלון הרכב, וזאת מתוך כוונה לגרום לג'נאשווילי חבלה חמורה, נכות או מום, והכול מתוך מניע לאומני-אידיאולוגי. בנובמבר 2022, נידון בשיר לעשר שנות מאסר בפועל, מאסר על תנאי וחויב לשלם לקורבן העבירה פיצויים בסכום של 150 אלף שקל.
התובעים, עורכי הדין אוהד כהן ואבי פסטרנק, טענו כי המתפרעים יידו תחילה אבנים לעבר מכת"זית משטרתית שהגיעה למקום כדי לפזר את המתפרעים, וחסמו את הצומת באמצעות רהיטים וחפצים שונים. "המתפרעים שעמדו לאורך הרחוב זיהו רכב שבו נוהג יהודי, ותוך שהרכב בנסיעה הם יידו לעברו עשרות אבנים ופגעו בו במקומות שונים, לרבות בשמשת הרכב הקדמית", נכתב בכתב האישום. "בניסיונו להימלט מהמתפרעים, איבד הנהג היהודי שליטה על הרכב והתנגש בחומה בפינת הרחובות, תוך שהרכב פוגע בצעיר ערבי שעמד שם".
3 צפייה בגלריה
רכבו של מור ג'נאשווילי אשר הוצת בעכו
רכבו של מור ג'נאשווילי אשר הוצת בעכו
רכבו של ג'נאשווילי אחרי שהוצת בידי הפורעים
(צילום: דוברות המשטרה)
עוד נכתב בכתב האישום כי "בשלב זה, ומחשש לחייו, יצא הנהג היהודי מהרכב על מנת לברוח מהמקום, ואז הותקף באכזריות במוטות ברזל, אלות, חפצים שונים ואבנים שהושלכו לעברו. המתלונן הופל על הרצפה והוכה במקלות ואבנים, בין היתר על-ידי הנאשם עבאס, שהכה אותו בראשו באמצעות רגל של שולחן מעץ שמצא במקום. המתפרעים חדלו להכות את המתלונן רק לאחר שהגיע למקום השייח עבאס זכור, שדרש מהם לחדול.
בו בזמן הצית אחד המתפרעים את הרכב, שנשרף כליל, וכל זאת תוך שהנאשם חילואני משלהב את ההמון וצועק 'הילד מת, הילד מת' – כשהוא מתייחס לצעיר הערבי שנפצע מפגיעת הרכב, וזאת בזמן שהצעיר כבר כמעט עומד על רגליו בתמיכת אחרים".