בית משפט השלום בחיפה האריך היום (יום א') את מעצרם של תושב קריית מוצקין בן 27 ותושב חיפה בן 31 החשודים בהפצה של סם "נייס גאי" שעורבב עם רעל עכברים ביומיים ובשלושה בהתאמה. חשוד נוסף בפרשה, תושב טירת הכרמל בן 23, נעצר הבוקר ומחר תבקש המשטרה את הארכת מעצרו.
אתמול פתחה משטרת מחוז חוף בחקירה בעניין בעקבות אשפוז של 15 צעירים שהורעלו אחרי שימוש בסם. החקירה משותפת למשטרה ולאגף האכיפה וחטיבת הרפואה במשרד הבריאות. כל חדרי המיון בבתי החולים בישראל עודכנו בהתאם.
הערב מסר מנהל מחלקת הטיפול הנמרץ בבית החולים רמב"ם בחיפה כי אחד המאושפזים נמצא במצב של מוות מוחי. "הוא בן קצת יותר מ-30, והגיע לפני שבוע. רק בדיעבד גילינו שלקח את ה'נייס גאי'. בהתחלה לא הבנו למה יש דימום מוחי בחדרי המוח. הדימום התפשט לו בכל המוח והביא אותו למצב של מוות מוחי - שממנו הוא ימות לבסוף", אמר ד"ר ירון בר-לביא.
2 צפייה בגלריה
אילוס אזיקים/תקיפה/אישום תקיפה תוקף אילוסתוקף אילוסתקיפה
אילוס אזיקים/תקיפה/אישום תקיפה תוקף אילוסתוקף אילוסתקיפה
אילוסטרציה. "נפעל להעמדה להדין של המפיצים"
(צילום: shutterstock)
הצעירים שנטלו את הסם אושפזו בבתי החולים בצפון, בהם רמב"ם וכרמל בחיפה, והתברר שעשו שימוש בסם שעורבב עם חומר נוגד קרישה, שעלול לגרום למוות כתוצאה מדימום. הצעירים הגיעו לחדרי המיון עם דימום פנימי ואנמיה קשה. אחד מהם נזקק לניתוח לעצירת הדימום בבית החזה. הפרמקולוג הקליני של בית החולים כרמל, ד"ר אופיר לבון, מסר ששלושה צעירים שהגיעו לבית החולים יזדקקו לאשפוז וטיפול ארוך.
"התחלתי להשתמש בנייס גאי לפני יותר מחצי שנה, אבל בזמן האחרון החומר נהיה יותר ויותר גרוע", סיפר היום ולדימיר, שצרך את החומר ואושפז ברמב"ם. "היו לי הזיות שלא ידעתי איפה אני. בקושי הגעתי לבית החולים ברגל. שלוש שעות הלכתי משכונת הדר. אני במצב ממש לא טוב. יצא לי דם מכל מקום". הוא הוסיף כי "למי שהחיים חשובים יותר מהנייס גאי, תפסיקו את השטויות האלה. עברתי את זה, תאמינו לי שאני יודע מה זה".
ולדימיר סיפר כי התופעות החלו כמה שעות לאחר השימוש בסם. "מוכרים את זה בכל מקום. בכל חור, איפה שאתה רוצה. זה הסם הכי זול", ציין. "מגיע להם שעצרו אותם. אני קורא לכל מי שמשתמש - תפסיקו עם זה. אני כבר לא מתבייש. הורים, תשמרו על הילדים שלכם".
בעקבות שרשרת האשפוזים נפתחה חקירה שבמהלכה נעצרו שני החשודים. על פי המשטרה, בחיפוש שנערך נתפסו ברשותם ממצאים הקושרים אותם לעבירה. בהודעה משותפת של משרד הבריאות והמשטרה נמסר כי השימוש בסמי פיצוציות המוכרים לציבור בשלל שמות כגון "נייס גאי", "מסטולון" ו"מבסוטון" הוא מסכן חיים: "משרד הבריאות ומשטרת ישראל ממשיכים בפעולות לאיתור ותפיסה של סמי הפיצוציות ויפעלו להעמדתם לדין של המפיצים".
2 צפייה בגלריה
נייס גאי. ארכיון
נייס גאי. ארכיון
נייס גאי. ארכיון
(צילום: דוברת משטרת ישראל)
ברמב"ם ציינו כי התופעה המסוכנת התגלתה במרכז הארצי למידע בהרעלות שממוקם בבית החולים. ד"ר יעל לוריא, מנהלת המרכז, אמרה כי "דווח לנו ברביעי האחרון על אדם שהגיע עם דימום לא מוסבר, ואז נזכרו שהיה חולה נוסף עם סיפור דומה. בחמישי בבוקר כבר היה לנו די ברור שמדובר בתופעה מסוכנת ודיווחנו למשרד הבריאות. מאז הצטברו אצלנו שבעה מקרים, האחרון שבהם הגיע היום. אחד החולים שהגיעה סובל מדימום מוחי, ומוגדר במצב קשה מאוד והשאר מוגדרים במצב קל עד בינוני".
ד"ר לוריא ציינה כי הקושי בזיהוי הראשוני נבע מתופעות שונות בין המשתמשים: דימום בשתן, דימום בכבד, דימום בחניכיים ואפילו דימום מוחי. היא נשאלה על הסיבה להוספת חומר רעיל לסמי הפיצוציות והעריכה כי או שמדובר בצורך להגדיל את נפח הסם, או מתוך אמונה שזה ישפר את יעילותו. "ייתכן גם שמדובר בטעות, ריסוס ברעל עכברים בזמן ייבוא הסם והאחסון שלו במטרה להגן עליו מעכברים", אמרה לוריא.