בברזיל משלבים את זכר החללים מלפני מאות שנים בתהלוכות צבאיות ססגוניות, בהודו לא מפרסמים את סיפורי הנופלים, בצרפת יום הזיכרון הוא שבתון לכולם ובפינלנד מתרכזים בכנסיות - ומציינים גם את הווטרנים: יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל יצוין במהלך היממה הקרובה לא רק במדינת ישראל, אלא בעשרות רבות של נציגויות ישראל ברחבי העולם, בהובלת הנספחים הצבאיים של צה"ל המוצבים בשגרירויות השונות.
ב-150 מדינות יש לא פחות מ-3,000 בני משפחות שכולות, גרעיניות, שאגף משפחות ונציגי צה"ל לצד הסוכנות היהודית מלווים לכל אורך ימות השנה, עם אפשרות למימון הגעת בני המשפחות לישראל אחת לחמש שנים. במשרד הביטחון שלחו למשפחות אלפי ערכות זיכרון, כמדי שנה, שבהן ספרוני יזכור בתרגומים לשפות שונות עבור משפחות השכול שחיות מחוץ לישראל, מסין והונג קונג, דרך רוסיה וצרפת ואף למרוקו ולמדינות בדרום אמריקה.

ברזיל: יותר הפנינג ססגוני ופחות יגון בהנצחה

אלוף-משנה סימיון גמבורג, שגדל בחיל הים ומשמש זה כשמונה חודשים כנספח צה"ל בברזיליה, שומר בעזרת אנשיו על קשר עם 16 משפחות שכולות המפוזרות ברחבי ברזיל הענקית. "את חלקם נטיס במיוחד לטקס בשגרירות, כי ברזיל גדולה כמעט כמו אירופה", הוא סיפר, "השנה יש משפחה שכולה אחת שבחרה לטוס לקבר יקירה בהר הרצל, ועם כולם אנחנו מדברים - הגם שחלקם הגדול כבר מאוד מבוגר ורובם דוברים רק פורטוגזית. נחלק להם סיכה ומדליה לאחר ששלחנו למשפחות לוח שנה ייעודי ואיגרת מיוחדת".
5 צפייה בגלריה
אל"מ סמיון גמבורג
אל"מ סמיון גמבורג
אל"מ סמיון גמבורג
(צילום: דובר צה"ל)
כמו ביתר הטקסים ברחבי הגלובוס, גם בטקס בברזיליה ירד דגל ישראל לחצי התורן, אלא שהשנה גדלו מספר הבקשות של דיפלומטים זרים להשתתף באירוע. אל"מ גמבורג ציין: "יגיעו מעל 80 קצינים מצבא ברזיל ועשרות נספחים. אספר לכולם בנאומי על חברי לכיתה אדי קורול ז"ל ששירת ביחידת אגוז ונפל במבצע חומת מגן, וכמוני עלה מברית המועצות ב-1990. גם תזמורת של צבא ברזיל תגיע ותכבד את הטקס בנגינת שירים וההמנון. מפני שאין צופרים, נשמיע את הצפירה כמוקלטת באמצעות רמקולים".
הנספח הישראלי בברזיל השתתף גם ב"ימי הצבא" המקומיים, מעין חלופה לימי זיכרון המשלבת את זכר הנופלים, בעיקר ממלחמות העבר הרחוקות של המדינה הגדולה בדרום אמריקה, מהמאות ה-17 וה-19. שישה ימי צבא כאלו מתקיימים לאורך השנה, מייצגים בכל פעם חיל אחר כמו יבשה, אוויר וים, וכוללים תהלוכות ראווה בשדרות מרכזיות בערים הגדולות, שבהן מצוינים גם החללים מהעבר הרחוק.
מדובר יותר באירועי הפנינג של תצוגת יכולת לאזרחים הרבים, שכן כוחות צבא ברזיל עסוקים יותר בביטחון פנים, כמו התמודדות עם הפשיעה בפאבלות שעליהן פושטות לעיתים יחידות צבאיות. "יש לחיילים בברזיל מעמד מאוד מיוחד בקרב הציבור, בסיס גדול של חיל הים בריו וחדרי מורשת וגם אנדרטאות", הוסיף הנספח.

פינלנד: ביקוש מפתיע לסיפורי חללי צה"ל

נספחות צה"ל בהלסינקי בראשותו של סא"ל טל חפץ היא מהחדשות בעולם, ונפתחה ביולי 2021, כחצי שנה לפני תחילת מלחמת רוסיה-אוקראינה שהשפיעה על מזרח אירופה כולה, והובילה לכניסתה של המדינה הסקנדינבית לברית נאט"ו. הקהילה היהודית בבירה הלסינקי קטנה יחסית, וגם הציבור במדינה הקרה נחשב למאופק - ולכן יום הזיכרון המקומי מצוין בחודש מאי בבתי עלמין - אך בעיקר בכנסיות שבהן מתכנסים האזרחים לתפילות.
5 צפייה בגלריה
סא"ל טל חפץ
סא"ל טל חפץ
סא"ל טל חפץ
(צילום: דובר צה"ל)
אשתקד צוין יום הזיכרון לחללי צה"ל בנוכחות של 60 איש, ונוגנו בו שירי לוחמים, אך למרבה ההפתעה ובניגוד לפרוטוקול, הנוכחים הלא רבים - בהם קצינים מקומיים ונציגים רשמיים של המדינה - ביקשו להישאר עוד כשלוש שעות ולשמוע את סיפורי הנופלים מישראל.
הדעות בפינלנד רגישות כלפי חללי הצבא המקומי במלחמת העולם השנייה, שבה הפינים בתחילה תמכו בגרמניה הנאצית, והסוגיה מוצפת בכל שנה מחדש. כך או כך, הטקסים מועברים בצניעות יחסית ובשקט, ללא מטחי כבוד, צפירות או סממנים רועשים. מקום מיוחד מקבלים גם החללים היהודים שנפלו במסגרת הצבא הפיני, בטקס שעורכת הקהילה היהודית בבירה. עם זאת, בפינלנד מקפידים לא רק להנציח את הנופלים, אלא גם את הנשארים הוותיקים: אחת לשנה, בחודש דצמבר, ביום רשמי וממלכתי, המדינה מוקירה את הווטרנים של הצבא הפיני, בתהלוכות ובטקסים בהשתתפות שר ההגנה והרמטכ"ל המקומיים.

צרפת: 90 משפחות שכולות, חברות אישית עם הנספח

לפי אומדנים שונים, בצרפת יש כ-400 אלף יהודים לפחות, והיא הקהילה היהודית השנייה בגודלה בעולם, אחרי ארה"ב, ובהתאם מאות רבות של חיילים ממוצא צרפתי משרתים בצה"ל כמעט בכל רגע נתון, רבים מהם בודדים. כ-90 משפחות שכולות גרות ברחבי צרפת, ולא אחת, גם בשנים האחרונות, נאלצו נציגי נספחות צה"ל בפריז לבשר את בשורת האיוב למשפחות שיקיריהן משרתים בצה"ל ונפלו בישראל.
נספח צה"ל, אל"מ עמית אביטן, הצליח לטפח קשרים אישיים עם המשפחות השכולות בצרפת, לארח אותן גם באירועים בלתי פורמליים ובכך לשמר את הזיקה לישראל ולצה"ל, דרך השכול, ולא רק בטקס שיתקיים בנספחות. "יש פה משפחות שכולות מכל המלחמות, והטקס כאן הוא הכי דומה למה שמוכר בטקס הזיכרון בארץ", אמר הנספח, "הצפירה מושמעת באותו הרגע שבו היא מופעלת בישראל בערב יום הזיכרון. מגיעים לכאן ישראלים שנמצאים בפריז ומבקשים להרגיש את הטקס, כמו טייסי אל על".
בצרפת מקפידים על זכר הנופלים המקומיים בסדרה של טקסים ואירועים לכל אורך השנה ולא רק ביום "הפסקת האש" של מלחמת העולם השנייה, המצוין בחודש נובמבר ונחשב להכי קרוב ליום הזיכרון הישראלי, וכולל שבתון מלא וטקסים ברחבי המדינה. הצרפתים מציינים בטקסים רשמיים מלחמות שונות ואף מבצעים בהיסטוריה של המדינה, בדומה לימי ציון בישראל.
עם זאת, מפני שהצבא בצרפת הוא מקצועי ולא פועל לפי "מודל צבא העם" שבו בני 18 הם מחויבי גיוס, נרטיב השכול האישי, ולא הלאומי, לא חזק כמו בישראל. "הרבה פעמים זה נתפס כמו מקצוע שאנשים בחרו בו, כמו במשטרה, ולכן כרוך בסיכונים", ציין הנספח, "יש סולידריות בעם הצרפתי, באחד מטקסי הזיכרון האחרונים אף הקרינו על המסך את שמות הנופלים כמו אצלנו".

הודו: מוזיאון הנצחה גדול, ללא יום זיכרון שנתי

עשרות משפחות ישראליות או יהודיות גרות בבירה ההודית, ורבים מהן ביקשו להשתתף בטקס הזיכרון לחללי צה"ל שיערך בנספחות צה"ל בניו דלהי. לאחר הטקס הרשמי שדומה לטקס בישראל, יערוך אל"מ אביחי זפרני, נספח צה"ל במדינה, ערב "שירים לזכרם", לבחירת שירים והקדשתם לנופלים. כמו בפריז, גם בבירת הודו יש לא מעט ישראלים, בהם מטיילים, ששמעו על קיום הטקס וביקשו להצטרף.
5 צפייה בגלריה
נציגי צה"ל בהודו
נציגי צה"ל בהודו
נציגי צה"ל בהודו
(צילום: דובר צה"ל)
5 צפייה בגלריה
נציגי צה"ל בהודו
נציגי צה"ל בהודו
(צילום: דובר צה"ל)
5 צפייה בגלריה
אל"מ אביחי זעפרני
אל"מ אביחי זעפרני
אל"מ אביחי זפרני
(צילום: דובר צה"ל)
בתת היבשת לא מציינים יום זיכרון לאומי לחללי הצבא בדומה לזה שמתקיים בישראל, אך לאחרונה הקימו מוזיאון גדול ליד "שער הודו" בניו דלהי להנצחת החללים המקומיים, ובקרבת בית הנשיא ובניין הפרלמנט. במוזיאון מובלטים בעיקר גיבורי הצבא לאורך ההיסטוריה שנפלו בקרבות, מקבלי צל"שים וקצינים בכירים שנפלו בקרב.
ב"יום הרפובליקה" השנתי בהודו, המקביל ליום העצמאות, משולבים סממנים של זכר החללים. "נותנים כאן כבוד רב למשרתים וגם לחללים", סיפר אל"מ זפרני, "בבתי הספר מלמדים את סיפורי הגבורה של הצבא ההודי, אבל בניגוד לישראל - שבה סיפורו האישי של כל חלל מתפרסם בתקשורת ומגיע לכל - כאן בהודו זה אחרת. זו מדינה של 1.4 מיליארד איש, אז כשנופל חייל זה לא תופס כותרות כמו בארץ, גם בגלל המאפיינים והתרבות. אצלנו זה תופס נפח רב בהרבה".
פורסם לראשונה: 22:42, 24.04.23