שווייץ אישרה היום (א') ברוב גדול לזוגות להט"בים להתחתן: לפי המדגמים, במשאל עם על נישואים חד-מיניים הצביעו 64% בעד המהלך ו-36% התנגדו לו. התוצאות הסופיות יתפרסמו בהמשך היום.
הממשלה והפרלמנט בשווייץ אישרו בשנה שעברה את יוזמת "נישואים לכולם". הלאומנים והשמרנים מהאופוזיציה התנגדו למהלך, ודרשו לקיים משאל עם. במסגרת החוקה השווייצרית כל החלטה שעוברת בפרלמנט יכולה לעלות להצבעה במשאל עם, אם לפחות 50,000 תושבים דורשים זאת.
2 צפייה בגלריה
כרזות ב שווייץ לקראת משאל עם על נישואים חד מיניים
כרזות ב שווייץ לקראת משאל עם על נישואים חד מיניים
כרזות לקראת משאל העם בשווייץ
(צילום: EPA)
שווייץ, שבה 8.5 מיליון תושבים, היא מדינה שמרנית. רק בשנת 1971 אישרה שווייץ לנשים להצביע בבחירות הארציות. בשנת 2007 אישרה המדינה איחוד אזרחי לזוגות חד-מיניים. כעת, אחרי שרוב מדינות מערב אירופה כבר אישרו להומואים ולסביות להתחתן, גם שווייץ אישרה את הצעד.
הסקרים שנערכו לפני המשאל הראו שההחלטה צפויה לעבור, אך למרות זאת הקמפיין היה סוער למדי: קווי הסיוע ללהט"בים הוצפו בשיחות והמתנגדים לנישואים חד-מיניים, שטוענים לפגיעה בערכי המשפחה, איימו על פעילים. בשטח השחיתו פעילים מכל מחנה כרזות של המחנה היריב.
ההחלטה תאפשר לזוגות חד-מיניים בשווייץ להתחתן ולאמץ ילדים, ולסביות יוכלו להביא ילדים באמצעות תרומת זרע – מה שכרגע חוקי רק לזוגות הטרוסקסואליים. לא ברור אם ההחלטה שהתקבלה במשאל העם תקל על בני זוג זרים של להט"בים שווייצרים לקבל אזרחות.
לפי פעילים להט"בים, בעקבות הליכים בירוקרטים החתונות החד-מיניות הראשונות בשווייץ צפויות להתקיים רק בעוד כמה חודשים. הפעילים צפויים לחגוג היום את תוצאות המשאל בבירה ברן.