הח"כית לשעבר קולט אביטל (העבודה) טענה בריאיון שפורסם היום (חמישי) בעיתון "הארץ", כי ראש הממשלה והנשיא לשעבר שמעון פרס הטריד אותה מינית בשתי הזדמנויות. הראשונה בשנת 1984, עם חזרתה לישראל משליחות מטעם משרד החוץ בפריז, כשהוזמנה לפגישה עם פרס, אז ראש הממשלה, לדון במועמדותה לתפקיד יועצת התקשורת שלו. היא מספרת איך בתום הפגישה ליווה אותה לדלת, וניסה לנשק בניגוד לרצונה.
"הוא הצמיד אותי פתאום לדלת וניסה לנשק אותי", סיפרה בכתבה. "'ירננו עלינו', נפלט לי במין אינסטינקט אירוני כשהדפתי אותו מעליי. הוא חזר למקומו, ואני הלכתי. רעדו לי הרגליים כשיצאתי משם, זה דחה אותי. חמש דקות קודם לכן הוא אמר לי שאני לא יכולה לעבוד איתו מפני שאני אישה, ומה יגידו. אז מה השתנה פתאום? מה קרה לך? במשך משהו כמו שנתיים אחרי האירוע הזה נמנעתי מלראות אותו".
3 צפייה בגלריה
(אביטל בריאיון ב-2016)
3 צפייה בגלריה
שמעון פרס ואביטל קולט
שמעון פרס ואביטל קולט
פרס וקולט אביטל
(צילום: גדי קבלו, פרי ורד אוסף דן הדני הספרייה הלאומית)
בריאיון היא מספרת על תקרית נוספת שאירעה לפני כן, בזמן שליחותה בפריז. פרס, יו"ר האופוזיציה הזמין אותה לפגישה בחדר מלון בפריז בו התארח, וכשהגיעה קיבל את פניה בפיג'מה. לטענתה, הוא ניסה לכוונה למיטתו, אך היא התנגדה ויצאה מהחדר בסערה. היא מתארת כיצד סיפרה זאת ליוסי ביילין יועצו: "אמרתי לו – בפעמים הבאות שפרס מגיע לפריז אני לא נשארת איתו לבד. אתה תהיה יחד איתי".
ביילין, יש לציין, אמר ל-ynet בעקבות הפרסום כי "אני לא זוכר אירוע כזה ואני בוודאי לא הייתי חשוף להתנהגות כזו של פרס. הופתעתי מאוד מהפרסום הזה. אני גם לא במצב שאני יכול להכחיש דברים, כי אני לא זוכר".
"לא עלה בדעתי שהוא ינסה שוב", עונה אביטל לשאלה מדוע המשיכה לעבוד איתו. "בתקופה ההיא אני די הערצתי אותו, גם מבחינת החשיבה, גם מבחינת הכישרונות, גם בשל היצירתיות שלו. הוא היה בשבילי מודל למדינאי ישראלי פתוח וחושב. מכיוון שליוויתי אותו מקרוב גם אחרי האירוע הזה, והוא לא ניסה אחרי הפעם ההיא בפריז, לא חשבתי שזה יחזור".
3 צפייה בגלריה
שמעון פרס
שמעון פרס
"לא חשבתי שזה יחזור". ראש הממשלה והנשיא לשעבר שמעון פרס
(צילום: אלכס קולומויסקי)
כשכיהנה כח"כית מטעם מפלגת העבודה, סיפרה כי העניק לה "יחס תועלתני. זאת אומרת, איפה שיכולתי לשרת אותו, בסדר גמור. הוא לא עזר לי בפריימריז, אבל הוא היה מטלפן כשהוא היה צריך משהו. יום אחד טלפן ואמר: 'את מכירה את ז'וזה סאראמגו, אני צריך שתטלפני אליו'. הוא ניסה באופן אובססיבי לקדם פרס נובל לעמוס עוז... הוא היה מסוגל לדבר איתי נורא נחמד, 'דברי עם סאראמאגו, בלה בלה', ולמחרת הייתי עוברת לידו והוא כמעט לא הכיר אותי. זה היה פרס".
חברות כנסת אחרות לשעבר, יעל דיין וסופה לנדבר, אמרו ל-ynet שאינן מכירות התנהגות כזו מצד פרס. לדברי דיין, "לשמעון היו יחסים עם כל מיני נשים, אבל זה לא היה עניינו של אף אחד. הוא לא פגע באף אחת. אני מניחה שאם היו יחסים בכפייה, פוגעניים מבחינת החוק, זה היה עולה למעלה".
אביטל עצמה אמרה ל-ynet בעקבות הפרסום כי היא מקבלת תגובות מצוינות. לדבריה, היא לא מכירה נשים נוספות שנפגעו מפרס - אך מתארת לעצמה שישנן כאלה.