4 צפייה בגלריה
מומי משולם בעדות במשפט נתניהו
מומי משולם בעדות במשפט נתניהו
ניצב-משנה מומי משולם בבית המשפט, היום. אמר לחדד: "הדברים שלך הם דמגוגיים ומגמתיים, ולא אתן לך לדבר בצורה כזו"
(צילום: שלו שלום)
לאחר הפסקה של יותר מחודש, משפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו התחדש היום (שני) עם המשך חקירתו הנגדית מטעם סנגורי הנאשמים של ניצב-משנה שלמה (מומי) משולם - ראש צוות החקירה בפרשות 1000 (תיק המתנות) ו-2000 (שיחות מוזס-נתניהו). משולם אמר היום בחקירה כי הדס קליין, העוזרת האישית של ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר, אנשי העסקים שלפי האישום בתיק 1000 העניקו טובות הנאה לראש הממשלה, היא "עדה מידתית, אמינה מאוד וערכית מאוד".
במהלך החקירה הנגדית התפתחו חילופי דברים בין משולם לעו"ד עמית חדד, שמייצג את נתניהו בתיק 1000 יחד עם עו"ד נועה מילשטיין. העימות התפתח כשחדד טען שהחוקרים רצו להביא את קליין לעדות כי ידעו שיש לה משקעים עם נתניהו ורעייתו, ואף הפעילו אותה לעזור בפעולות חקירה.
הסנגור הפנה אצבע מאשימה למשולם, ואמר לו: "ניצלתם את המוטיבציות של קליין כי היא כועסת על שרה ועוינת פוליטית לראש הממשלה". בתגובה, השיב לו החוקר: "שטויות במיץ עגבניות. הטענות שלך שהפעלנו אותה בתור סוכנת הן שטויות חסרות שחר. הדברים שלך הם דמגוגיים ומגמתיים, ולא אתן לך לדבר בצורה כזו".
4 צפייה בגלריה
הדס קליין בבית המשפט
הדס קליין בבית המשפט
"היא לא רצה אלינו, אנחנו קראנו לה". קליין בבית המשפט, בשנה שעברה
(צילום: גיל יוחנן )
משולם הכחיש את טענותיו של חדד כי ידע שקליין חושבת ששרה נתניהו ניסתה לגרום לפיטוריה, אך העיד כי "היה לה כעס גדול על משפחת נתניהו בגלל ההשפלות וההתעמרויות. אני יודע שהיא הרגישה מושפלת מבוזה". ראש צוות החקירה הכחיש גם את הטענות שקליין סייעה בפעולות חקירה, והסביר כי רק ביקשו ממנה ליצור קשר עם פאקר כדי לזמנו לעדות.
לאחר מכן, המשיך משולם להגן על קליין ואמר כי "היא אמרה שהיא 'אומרת רק את האמת - מה שאני לא יודעת, אני לא יודעת, ומה שלא נכון אני אומרת שהוא לא נכון'". לדבריו, "לא היא באה ורצה אלינו, אלא אנחנו קראנו לה והיא סיפרה את מה שהיא יודעת. הגרסאות שלה נבדקו עם עדים נוספים, כולל עם נתניהו שאישר חלק מהדברים ועם שרה נתניהו. מה לעשות שעדותה מגובה בדברים אחרים". בשלב זה, הטיח חדד במשולם: "לא בדקתם כלום", וזה השיב: "זו דמגוגיה זולה עבור התקשורת, כי זה מה שמעניין אותך".
בניסיון להציג ראיה לכך שקליין הופעלה בידי המשטרה, חדד הזכיר את פגישותיה עם שוטר בחניון ברעננה. עם זאת, משולם הסביר כי קליין סיפקה בפגישות האלו חשבוניות על הסיגרים והשמפניות שמילצ'ן רכש עבור נתניהו, וציין כי "שוטר קבע איתה במקום מוסכם, ורשם זיכרון דברים - זה לא נעשה במחשכים". לדבריו, "אני מניח שקליין לא רצתה שיגיעו אליה הביתה, אז הם סיכמו במקום קרוב. אין עם זה שום בעיה".
4 צפייה בגלריה
עו"ד עמית חדד
עו"ד עמית חדד
עו"ד עמית חדד בבית המשפט, בפברואר. הטיח היום במשולם: "לא בדקתם כלום"
(צילום: יואב דודקביץ')
בנוגע למסירת החשבוניות, משולם אישר כי "קליין הציעה את זה בעצמה, על אף שבסופו של דבר יכולנו לדרוש את כל המסמכים". הוא אף הוסיף כי "מילצ'ן אמר לנו בחקירה שהדס מתעסקת בחשבונות, ואם צריך משהו אז יש לפנות אליה". ראש צוות החקירה אישר גם כי קליין לא סיפרה למנהלת החשבונות של מילצ'ן ופאקר, שרה שוחט, כי היא מבקשת את החשבוניות כדי להביא אותן למשטרה. משולם ציין כי "אני לא אמרתי 'בואי ותציגי מצג שווא', אני לא מבקש ממישהו לשקר". עם זאת, הוא הודה כי אם היה יודע, היה "מעדיף שהיא לא תעשה את זה".
בהמשך טען עו"ד חדד: "יש טענה שאימצתם שמאה אחוז מהסיגרים הולכים לראש הממשלה, אבל נתניהו טוען שהוא הפסיק. למה אתם לא בודקים למי הקופסה הייתה מיועדת?". משולם השיב: "זה לא שולל את האספקה, שגם ראש הממשלה מודה שהוא קיבל ממילצ'ן קופסאות. קליין דיברה על 98 אחוז". חדד אמר: "אבל הדס קליין זאת האישה, ולטעמנו היא מוטה ומקסימה, אבל בסוף דצמבר נרכשת קופסת סיגרים. נתניהו לא מעשן, מילצ'ן כבר נחקר, למה אתם לא שואלים למי היא מיועדת? ברשימות שלכם וגם בכתב האישום אנחנו רואים שיש שמפניות שבוודאות לא נמסרו לגברת נתניהו גם לפי החקירות שלה".
בשלב זה התערב התובע אלון גילדין: "העדות שלה היא הפוכה. העד שנמצא כאן לא שמע את העדים, הוא לא יכל לשמוע אותם. ככל שהדס קליין אמרה שמשקאות מסוימים לא הלכו לשרה נתניהו - זה בסופו של דבר אני מניח שנכתב בכתב האישום, אז בית המשפט לא ירשיע עליהם".
4 צפייה בגלריה
"לקליין היה כעס גדול עליהם בגלל ההשפלות וההתעמרויות". נתניהו ורעייתו שרה
"לקליין היה כעס גדול עליהם בגלל ההשפלות וההתעמרויות". נתניהו ורעייתו שרה
"לקליין היה כעס גדול עליהם בגלל ההשפלות וההתעמרויות". נתניהו ורעייתו שרה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
עו"ד חדד שאל: "הדס טוענת שדום פריניון זה בשנים הראשונות. בוא ניקח עוד שמפניות וסיגרים שנותרו בבתים של מילצ'ן ופאקר, ולכל אחד יש שני בתים. אתה יכול להסביר למה הדברים האלו שנותרו נמצאים בטבלה?". החוקר משולם השיב: "לא ירדתי לרזולוציה הזו". חדד: "אתם אמרתם מראש שאיסוף החשבוניות של מילצ'ן ופאקר לא מספיק לכם להוכיח מה ניתן למר נתניהו". משולם: "הסתמכנו על הגרסאות של האנשים הרלוונטיים". חדד: "על חלוקת האחוזים - רק על זאת של הדס קליין". משולם: "כי היא כנראה העדה הרלוונטית". חדד: "שאלתם את מילצ'ן?". משולם: "אני לא זוכר, לא חושב שהוא נשאל. יכול להיות שהיה צריך להישאל". חדד: "לא שאלתם מה לשימוש של המילצ'נים?". משולם: "אני זוכר שהדס סיפרה שהמילצ'נים מדי פעם שותים, לא כל ערב. אמנדה לא שותה".
חדד טען: "יש גרסה ראשונה של הגברת קליין שהיא אומרת 'בראש ובראשונה שמפניות לארנון ומשפחתו ואז לגברת נתניהו'. אחר כך יש סדרה של פגישות לא מתועדות בחניונים ואיתך בחדר, ואחר כך היא מגיעה לשער השערות. למה לא שאלתם האם הכימות הגיע מזיכרון או היקש אחרי שראתה את הקבלות?". משולם השיב: "אני לא זוכר באיזו רמה היא הסבירה. היא תיקנה את עצמה ל-65% (מכלל השמפניות של מילצ'ן שהלכו לדברי קליין בהערכה למשפחת נתניהו - ג.מ)". חדד: 'האם הכימותים הם מבוססי זיכרון, שזה קביל בבית משפט, או על סמך השערות?". משולם: "אני לא זוכר את הדינמיקה". חדד: "אני אומר לך שלא שאלתם. עוד דבר שלא שאלתם זה אימות בין הגרסאות השונות".
משולם ציין: "בסופו של דבר היא נתנה את ההערכה הסופית בעצמה. עשינו בדיקה של החשבוניות על סמך ההערכות שלה. בסוף אתה נסמך עליה, אני שלם עם זה לגמרי. אף אחד לא הכניס לה את הדברים לפה. אתה לוקח חלק מסוים ומקריא, מוציא דברים מהקשרם. היא אמרה בהמשך שגם ה-65 אחוז זה פחות ממה שהיא חושבת. את זה אתה לא מציג".

החוקר אמר את הדברים בקול רם, ובשלב זה עו"ד חדד ביקש ממנו "שקט", ומשולם התרעם: "עליי אתה לא מרים את הקול. אני לא הילד שלך, ולי אתה לא תגיד 'שקט'. אתה חוצפן ואתה תכבד אותי". בשלב זה התערבה השופטת ואמרה: "מר משולם, יש לי בקשה, אם יש לך משהו להגיד - תגיד לנו". משולם השיב: "לא עלה שקו האספקה ממילצ'ן סופק לאנשים נוספים מלבד נתניהו. זה שהוא נתן שמפניה לאחרים, הוא לא דיבר על קווי אספקה בשום קונסטלציה. 20 בקבוקי שמפניה בשבוע זה לא אספקה לשרה? היא לא הכחישה את זה אפילו".
עו"ד חדד טען: "הגיעו נהגים והביאו לו שמפניה, ויש לכם בחומר לבדוק את זה. ובבית של פרס היו שמפניות". משולם השיב: "זה לא רלוונטי. לא עלה גם ממילצ'ן על כמויות כאלו. פעם אחת ראש הממשלה הפנה אותו לפרס. שאלתי אותו איך אחקור אותו שאינו בן החיים". חדד: "יש עובדים. פרס קיבל המון שמפניות". משולם: "פרס העמיד את עצמו בניגוד עניינים מול מילצ'ן?".
בפרשה 1000 (תיק המתנות) מואשם נתניהו במרמה והפרת אמונים. בין היתר מסרה כאמור את גרסתה בתיק העדה המרכזית קליין. בפרשה 2000 (שיחות מוזס-נתניהו) מואשם נתניהו במרמה והפרת אמונים. בתיק זה עדיין לא מסרו את עדויותיהם עדים רבים. אחד מהם הוא עד המדינה ארי הרו, שהיה ראש הסגל במשרד ראש הממשלה. בפרשה 4000 (תיק בזק-וואלה) מואשם נתניהו בשוחד, מרמה והפרת אמונים. עד כה נמסרו בתיק עדויות משמעותיות, כולל של עדי המדינה ניר חפץ ושלמה (מומו) פילבר.
לפני פגרת פסח נערכו דיונים בדלתיים סגורות בפני שופט ההרכב עודד שחם, שעסקו בעיקר בנושאים טכניים. בין היתר עסקו אותם דיונים באפשרות של צמצום עדות של כמה עדים במידת האפשר. בכאן 11 פורסם כי צומצמו כמה עדויות שצפויות במשפט, ולפיכך מסתמן שהתביעה תוותר על עדותם של כמה מהעדים.
בנוסף, לבית המשפט יוגשו בהסכמת הצדדים עדויות של עדים אחרים במשטרה, כך שהם לא יצטרכו לעמוד מול חקירת התביעה בבית המשפט עצמו, או שימסרו את גרסתם בבית המשפט רק בחקירה הנגדית של סנגורי הנאשמים. מדובר ככל הנראה בצמצום של עשרות עדים. צמצום עדים הוא מהלך מקובל במשפטים מרובי עדים. השינוי צפוי לקצר את ההליכים במשפט נתניהו, אך לא בהכרח באופן משמעותי.