דובר צה"ל הציג הערב (ראשון) תמונות מהמבנה שבו שהו החטופים שנורו בשוגג, ועליו שלטים שעליהם נכתבו קריאות לעזרה, ככל הנראה באמצעות שאריות מזון. לפי דובר צה"ל, "במבנה בוצעו סריקות. על בסיס תחקיר האירוע בשטח, נראה כי שלושת החטופים שהו במבנה שבו אותרו השלטים לפחות חלק מהזמן. צה"ל עדכן את המשפחות בממצאים שאותרו עד כה". על השלטים נכתב בין היתר: "הצילו", "SOS" ו-"3 חטופים".
4 צפייה בגלריה
שלטים עם קריאות לעזרה ברצועת עזה, בסמוך לאירוע בו נורו החטופים הישראלים על ידי כוחות צה"ל
שלטים עם קריאות לעזרה ברצועת עזה, בסמוך לאירוע בו נורו החטופים הישראלים על ידי כוחות צה"ל
"הצילו". השלט שהכינו החטופים
(צילום: דובר צה"ל )
4 צפייה בגלריה
שלטים עם קריאות לעזרה ברצועת עזה, בסמוך לאירוע בו נורו החטופים הישראלים על ידי כוחות צה"ל
שלטים עם קריאות לעזרה ברצועת עזה, בסמוך לאירוע בו נורו החטופים הישראלים על ידי כוחות צה"ל
שלטי הזעקה לעזרה שהכינו החטופים
(צילום: דובר צה"ל )
4 צפייה בגלריה
שלטים עם קריאות לעזרה ברצועת עזה, בסמוך לאירוע בו נורו החטופים הישראלים על ידי כוחות צה"ל
שלטים עם קריאות לעזרה ברצועת עזה, בסמוך לאירוע בו נורו החטופים הישראלים על ידי כוחות צה"ל
(צילום: דובר צה"ל)
במקביל, הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי התייחס היום שוב להרג בשוגג של שלושת החטופים הישראלים בשכונת שג'אעיה בעזה. "אם שני עזתים עם דגל לבן שיוצאים להיכנע, מה, אנחנו יורים בהם? בשום פנים ואופן לא. בשום פנים ואופן לא. זה לא צה"ל", אמר הרמטכ"ל בשיחה עם לוחמים ברצועת עזה. דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי ציין כי הצבא בודק מבנה נוסף שייתכן שהחטופים שהו בו. "אנו ממשיכים לתחקר את האירוע, ולהפיק את הלקחים", אמר הגרי. "הרמטכ"ל נתן דגשים לכוחות צה"ל מסיכום התחקור הראשוני".
זו הייתה הפעם השנייה שבה הרמטכ"ל מתייחס לתקרית הטרגית שבה נהרגו יותם חיים (28) ואלון שמריז (26) מקיבוץ כפר עזה וכן סאמר טלאלקה (25) מהיישוב חורה. "אני אומר לכם בצורה מאוד פשוטה - האירוע הוא אירוע מאוד קשה וכואב, ואף אחד לא יבוא ויאמר אחרת", ציין רא"ל הלוי בשיחה עם הלוחמים. "אני אומר לכם שזה אירוע שממש בקלות יכול היה לא לקרות. ותחשבו, הרי מה, למה באנו לתמרון? אנחנו שמנו שלוש מטרות - לפרק את חמאס, להחזיר את הביטחון לתושבי העוטף והשבת החטופים".

הרמטכ"ל הוסיף: "באירוע הזה יצאו שלושה אנשים, הם לקחו בחשבון שהם לוקחים סיכון שהם באים לכוח צה"ל, כדי להפחית את הסיכון הם באמת חשבו, הם הורידו חולצות כדי שאף אחד לא יחשוב שיש עליהם מטען והחזיקו בד לבן על מוט לזהות עצמם, באו דיברו בעברית, קראו 'הצילו'. ואנחנו באמת, לוחמים שלנו שאני לא פגשתי אותם עוד, אבל אני בטוח שהם הטובים ביותר כי כולם רוצים לעשות טוב, ואני בטוח שהם היו בטוחים שהם עושים את הדבר הכי נכון. אבל אני מדבר איתכם לא כדי להגיד אם הם היו בסדר או לא, כדי שאנחנו קדימה נהיה בסדר.
"אתה רואה שני אנשים, הם עם ידיים למעלה ובלי חולצות, קח שתי שניות, ואני רוצה להגיד לכם משהו לא פחות חשוב, ואם זה שני עזתים עם דגל לבן שיוצאים להיכנע, מה, אנחנו יורים בהם? בשום פנים ואופן לא. בשום פנים ואופן לא. זה לא צה"ל. אני אומר לכם, מי שהתבלבל פה, גם מי שנלחם ועכשיו מניח את הנשק ומרים ידיים, אנחנו שובים אותו, אנחנו לא יורים בו. אנחנו מוציאים המון מודיעין מהשבויים שיש לנו, יש לנו מעל אלף כבר. אנחנו לא יורים בהם, כי צה"ל לא יורה בבן אדם שמרים ידיים. זו עוצמה, זו לא חולשה".
4 צפייה בגלריה
יותם חיים,  אלון שמריז, סאמר טלאלקה
יותם חיים,  אלון שמריז, סאמר טלאלקה
שלושת החטופים שנורו למוות בשוגג: יותם חיים, אלון שמריז וסאמר טלאלקה
לסיכום דבריו אמר הרמטכ"ל: "אני נזכר מה אמרתי לחיילים שלי כמח"ט לפני הכניסה לעזה במבצע 'עופרת יצוקה', משפט אחרון בשיחה לפני לחימה - תעבדו עם הראש. אנחנו כל הזמן מרגישים שלחימה זה עם הידיים, לחימה זה עם הרגליים. אני אומר לכם רבותיי, אל תפסיקו לחשוב שנייה אחת בלחימה.
"מי שמצליח תוך כדי הלחימה גם להפעיל את הראש, הוא פוגע באויב יותר טוב, פוגעים בו פחות, הוא עושה תחבולות יותר טוב, הוא פחות פוגע בכוחותינו, הכול הוא עושה יותר טוב, הוא חד יותר על הסביבה, הוא מזהה דברים. כל הזמן תשאלו את עצמכם שאלות, כל הזמן תעבדו עם הראש, והלוואי ותהיה לנו עוד הזדמנות שיגיעו אלינו חטופים או שנגיע אנחנו לבית, ונעשה את הדבר הנכון. תמשיכו לעשות עבודה מעולה, זה כוח גדול וחזק ונצטרך אותו עוד קדימה עם המפקדים, תעבירו את זה גם לכל החיילים מסביב".

הרמטכ"ל הלוי קיבל עליו כבר אתמול אחריות על התקרית הקשה. "צה"ל ואני כמפקדו אחראים על מה שקרה, ונעשה הכול כדי למנוע הישנותם של מקרים כאלה בהמשך הלחימה", אמר הרמטכ"ל במוצאי שבת. "האירוע שבו לוחמי צה"ל הרגו בשוגג את יותם חיים, אלון שמריז וסאמר טלאלקה זכרם לברכה הוא אירוע קשה וכואב. שלושת החטופים ששרדו 70 ימי תופת נעו לכיוון חיילי צה"ל, ונהרגו מאש כוחותינו. אין דבר שחיילי צה"ל ומפקדיו ברצועת עזה רוצים יותר מאשר לחלץ חטופים בחיים. בכך לא הצלחנו במקרה הזה. אנחנו חשים בצער העמוק של המשפחות על מותם של החטופים".
בדבריו ניסה הרמטכ"ל להסביר את הרקע לאירוע: "אני נכנס לראשו של הלוחם בשג'אעיה, אחרי ימים של לחימה קשה, היתקלויות מטווחים קצרים, מפגש עם מחבלים לבושים בבגדים אזרחיים המגיעים בדרכי הונאה שונות. הוא חייב להיות ערני ודרוך לכל איום. החלטה בשבריר של שנייה עלולה לעלות בחיים או במוות. אני חושב ששלושת החטופים עשו הכול כדי שאנחנו נבין – הם נעו ללא חולצות כדי שלא נחשוד במטען לגופם ואחזו בבד לבן כדי שאנחנו נבין. הירי בחטופים בוצע בניגוד להוראות הפתיחה באש. אסור לירות על מי שמרים דגל לבן ומבקש להיכנע. אך הירי הזה בוצע במהלך לחימה ובתנאי לחץ".

תחקיר הטרגדיה

תחקיר האירוע הטרגי העלה כי הכוח שהרג בשוגג את שלושת החטופים - אלון שמריז, יותם חיים וסאמר טלאלקה - פעל בניגוד להוראות הפתיחה באש. התחקיר נערך עם כוחות גדוד 17 מבית הספר למ"כים שפועל בשכונה העזתית בימים האחרונים.
מהתחקיר שהרמטכ"ל הלוי ליווה באופן אישי עולה כי קלע בכוח שהיה בתוך מבנה זיהה באור יום שישי שעבר ובראות טובה את שלושת החטופים כחשודים, הגם שלא היו חמושים כלל. הם צעדו ללא חולצה עליהם, ברחובות השכונה, כמה עשרות מטרים מהמבנה שבו שהו החיילים.
אחד החטופים החזיק דגל לבן, ובכל זאת הקלע ירה לעברם אש מדויקת. הוא פגע בשניים מהם באמצעות כוונת הטריג'יקון שלו, שמגדילה פי ארבעה את מה שהעין רואה. חטוף שלישי הספיק לרוץ למבנה סמוך. מיד לאחר הירי הלוחם-קלע צעק "מחבלים". במבנה של הכוח היה גם מפקד הגדוד, קצין בדרגת סגן-אלוף, שחדל את הירי כי החליט לצאת להסתערות לעבר המבנה שאליו ברח החטוף השלישי, שעדיין היה בחזקת חשוד כמחבל בעיני הכוח.