החל משעות הבוקר (שני) תפקוד את ישראל הסופה "כרמל", והחזאים צופים כי היא תביא איתה גשמים כבדים, ומתריעים מפני הצפות. אזרחים שנפגעו בהצפות בשנים קודמות, חלקם עדיין מנסים לשקם את הנזקים, מספרים על הטראומה ומקווים שהתרחישים שעברו לא יחזרו על עצמם.
נהג המונית דוד עמר מרחוב הבנים פינת העצמאות בנס ציונה, שלפני שנה החניון בבניין מגוריו הוצף, נזכר: "המונית החדשה שלי צללה אז לתוך המים - שהציפו את שתי קומות החניון - ועד היום, שנה אחרי, יש לי תביעות בגין הנזקים שנגרמו לי מזה".
8 צפייה בגלריה
נזקי ההצפות בנס ציונה
נזקי ההצפות בנס ציונה
נזקי ההצפות בנס ציונה בשנה שעברה
(צילום: לינוי רווח)
8 צפייה בגלריה
איתמר נחמני
איתמר נחמני
"עד היום נאבק בשביל פיצויים". איתמר נחמני אחרי ההצפות בנהריה בשנה שעברה
(צילום: שמיר אלבז)
8 צפייה בגלריה
הצפות בנהריה
הצפות בנהריה
הצפות בנהריה בדצמבר 2020
(צילום: שחר אברהם)
באותה סערה לפני שנה מערכת הניקוז בבניין לא עמדה במטח הגשם שירד בזמן קצר. כעת עמר אומר כי "אני מקווה שנעבור את הסופה הנוכחית בשלום. אני ועוד שכנים רבים לא נחנה בחניון התת-קרקעי שהוצף לפני שנה".
עמר, בן 70, אומר כי בקבוצת הווטסאפ של הבניין הציעו "קודם כל לא להחנות רכבים מחשש להצפה בחניון - וגם לעשות תורנות ולעקוב אחרי המצלמות של הבניין. אם מתחילה הצפה, התורן יעיר את השכנים". עמר הוסיף כי נראה שבעירייה הופקו לקחים, והפעם נס ציונה אמורה להיות מוכנה לסופה. "בנו מאגר גדול לקלוט את מי הגשמים ויש משאבות", אמר. "נקווה שנעבור את כרמל בשלום".
א׳ ממושב אחיעזר שביתו הוצף בסערה של דצמבר 2018, מספר כי על אף שבשנים האחרונות דבר לא קרה ביישוב, בסערות החשש תמיד קיים. "אני יודע שהפעם כנראה שמלבד הקור שום דבר לא יהיה דומה, ועדיין חושש", הוא מספר ל-ynet. "זה לא קל לעבור דבר כזה. אמנם היו בתים שניזוקו יותר אז, אבל כל אחד והבעיה שלו".
8 צפייה בגלריה
נזקים בבית משפחת משה במושב אחיעזר בעקבות מזג האוויר
נזקים בבית משפחת משה במושב אחיעזר בעקבות מזג האוויר
"העליתי דברים חשובים למעלה". נזקים בבית שהוצף באחיעזר ב-2018
(צילום: רועי רובינשטיין)
"אצלי רק היה מעט מים שחדרו, אבל הם הרסו רהיטים", הוסיף א'. "החלפנו שתי מיטות ושולחן. אני מציע למי שיכול ובסכנה, שיתגונן מפני הסערה. אני למשל עשיתי הכנות, העליתי דברים חשובים כמו אלבומים ומוצרי חשמל למעלה. זה לא שאני חושש שזה יקרה שוב, אבל נזהר".
בנהריה סובלים מדי חורף מהצפות שנגרמות מעליית נחל הגעתון על גדותיו. חנות המשקפיים של איתמר נחמני, "איתמר עולם", הייתה ממוקמת עד ינואר 2020 בתחילת רחוב הגעתון. השיטפון של אותה שנה תפס את נחמני בהפתעה. החנות הוצפה עד לגובה השולחנות. הציוד יקר הערך נהרס, ולתשתיות המבנה נגרמו נזקים כבדים. זמן קצר לאחר מכן הוא עזב את המקום, ופתח את החנות מחדש, באזור צפוני יותר.
"עד היום אני נאבק על הפיצויים", הוא מספר. "הנזקים מוערכים ב-150 אלף וקיבלתי בערך 60 אלף. הייתי צריך להשקיע 300 אלף שקל נוספים בציוד חדש". נחמני נמצא היום בהליכים משפטיים בתביעה ייצוגית נגד המדינה, שמנהל עו"ד דוד מנע.
8 צפייה בגלריה
היערכות לסערה בנס ציונה
היערכות לסערה בנס ציונה
מכינים את מאגר המים בנס ציונה
(צילום: יריב כץ)
8 צפייה בגלריה
היערכות לסערה בנס ציונה
היערכות לסערה בנס ציונה
(צילום: יריב כץ)
"ברחתי משם כל עוד נפשי בי", אמר נחמני. "לא יכולתי להישאר שם. עד היום למרות שאני נמצא במקום בטוח יותר, מחוץ לטווח ההצפות, לכאורה, אני לא רגוע כשאני שומע ששוב מתקרבת הסכנה לשיטפון. אני עדיין זוכר איך טיפסתי על השולחן בחנות, כדי לא לטבוע".

בנתיבי איילון ערוכים להצפה

נתיבי איילון העמוסים הוצפו בפעם האחרונה בשנת 2018. לקראת סופת "כרמל" ערכה חברת נתיבי איילון הערכת מצב עם המשטרה וגורמים נוספים, ובה לא עלה חשש שהכביש יוצף. עם זאת, ראש אגף ניהול ובקרת תנועה בנתיבי איילון, ישראל שמש, ציין שהחברה נערכת בכל מקרה לזליגה והצפה ממוקדי עבודות שונים לאורך הכביש, כמו במגדלי עזריאלי ומיזמי נדל"ן נוספים, לצד אתרי הרכבת הקלה. בנוסף, בחברה נערכים גם להצפה כתוצאה מזליגת הנחל - אף שכאמור לא חזויה כזו.

לדברי שמש, "אפיק הנחל מושפע לא רק ממה שקורה בגוש דן, אלא מהמעלה באזור הרי יהודה בואכה ירושלים. אנחנו עוקבים אחרי מה שקורה שם ויודעים להסיק כיצד זה ישפיע על הנחל הצמוד לכביש שעות לאחר מכן, באמצעות מצלמות, סיירים וחיישנים. יש לנו כלים וקבלני משנה בהתראה של דקות כדי לסלק מפגעים, ולמרות שאין צפי ספציפי להצפה - אנחנו רואים שהמערכת החורפית בשנים האחרונות נהפכה למשוגעת. במקביל מבוצעות בנחל עבודות להקמת מסילת רכבת נוספת באיילון, ואנחנו לא יודעים איך זה ישפיע על אפיק הנחל".
ההיערכות לסופה נמשכת גם ביתר כבישי הארץ. המהנדס מעדא גדבאן, מנהל אגף אחזקה בחטיבת התפעול ואחזקה של חברת נתיבי ישראל, אמר כי ההכנות החלו כבר באפריל אשתקד: "הכנו את רשת הכבישים באמצעות תשתיות הניקוז, ריבודי כבישים, עבודות למניעת קריסת עצים והכנת הכלים ההנדסיים שיספקו את המענה המבצעי למפגעי מזג האוויר הצפויים. אני מזמין את הציבור לדווח אלינו בכל אירוע וצורך בסיוע חינמי לחילוץ בדרכים - באמצעות חיוג אל 2120*".
8 צפייה בגלריה
הכנות לקראת סופת "כרמל" בכבאות והצלה מחוז חוף
הכנות לקראת סופת "כרמל" בכבאות והצלה מחוז חוף
הכבאים בחיפה מכינים את סירות ההצלה
(באדיבות כבאות מחוז חוף)
8 צפייה בגלריה
היערכות חברת חשמל לקראת סופת כרמל
היערכות חברת חשמל לקראת סופת כרמל
חברת החשמל העמידה גנרטורים בכוננות
(צלם: יוסי וייס, חברת החשמל)
בעיריית נס ציונה נערכים לקליטת מי הגשמים במאגר שנחפר במיוחד לפני כשנה. המאגר הוקם כדי לקלוט את מי הגשמים הזורמים אליה מהערים השכנות ראשון לציון ובאר יעקב. זאת כלקח מהצפות בשנים קודמות. היום רוקנה העירייה באמצעות משאבות את מי הגשמים שהצטברו במאגר.

התחזית המלאה

לקראת בוקר יחל לרדת גשם בצפון הארץ ובמישור החוף, מלווה בסופות רעמים. במהלך היום יתפשטו הממטרים בהדרגה לכל מרכז הארץ, וילוו בסופות רעמים. רוחות חזקות ינשבו ברוב האזורים. בחרמון יירד שלג וייתכן גם בפסגות הגבוהות של הרי הצפון. בדרום הארץ ייעשה אביך וייתכנו סופות חול מקומיות. הטמפרטורות יהיו נמוכות מהרגיל בעונה.
פורסם לראשונה: 23:27, 19.12.21