לא מנופחת, ממוצעת: שר השיכון זאב אלקין דחה הבוקר (חמישי) את הביקורת על התוספת החדשה לממשלה - מינויו של מאיר יצחק הלוי לתפקיד סגן השר החינוך - ואמר כי מדובר במינוי שתוכנן מראש כבר בהסכמים הקואליציוניים.
"היה ידוע מראש שיהיה לנו סגן שר במשרד החינוך. לא חושב שמתישהו במדינת ישראל הייתה ממשלה שבמשרד החינוך לא כיהן סגן שר. זה משרד ענק עם שלסגן יש סמכויות על חלק מאגפי המשרד", טען בריאיון לאולפן ynet. "אני לא מכיר שר חינוך אחד שמצליח לתפקד בלי סגן. מאיר יצחק הלוי הוא גם איש חינוך, הוא בא לזירה המוניצפלית מהתחום והוביל את תחום החינוך בשלטון המקומי במשך שנים".
4 צפייה בגלריה
זאב אלקין בריאיון באולפן
זאב אלקין בריאיון באולפן
"משרד ההתיישבות חשוב יותר ממשרד המודיעין". זאב אלקין
(צילום: הדר יואביאן)
אלקין הדגיש כי מבחינתו, מדובר במעשה לא שגרתי. "הוא ביקש להישאר בכנסת עד לאישור התקציב כי רצה ללמוד אותה ולהשפיע על התקציב לאילת ולערבה. אגב, הוא יכול היה להתמנות לתפקיד סגן שר כבר ביום הראשון להקמת הממשלה. אני לא מכיר הרבה אנשים שהציעו להם להיות מיד סגני שרים ומבקשים להיות חצי שנה בכנסת כדי להשפיע על התקציב".
על ריבוי השרים וסגניהם אמר אלקין כי הממשפלה "לא מנופחת מאוד", וכינה אותה "ממשלה ממוצעת במושגים הישראליים" - ומיהר להביא דוגמאות על סגני שרים אחרים במשרדים שבהם התפקיד לא תמיד היה מאויש בעבר. "למה לא שאלתם על סגן שר הביטחון שמכהן מהיום הראשון? יש סגני שרים במשרדים ששם זה פחות היה", אמר.
- אמור להתמנות עכשיו גם שר ההתיישבות. זה תפקיד שאתם גאים בו? צריך משרד שלם לזה? "קודם כל, התיישבות זה תחום חשוב ולכן בהחלט יכול להיות משרד, אם יש משרד לענייני מודיעין", השיב אלקין. כשנשאל למה שלא ירכז את התחום השיב כי "ההתיישבות היא תחום יותר חשוב ולשר תהיה שם לא פחות השפעה. אני לא דובר של ימינה, אבל מראש, לפי ההסכם הקואליציוני, יש גם פריטטיות בממשלה. הרי שר זה לא סתם אחראי על משרד, זה גם אצבע בממשלה שמשפיעה לכאן או לכאן. בגלל האיזון בין ימין ושמאל בממשלה הזאת, ימינה מראש היו אמורים להיות עוד שלושה שרים בנוסף לראש ממשלה. הייתה שם מחלוקת פנימית שלא אכנס אליה כי זה לא מתפקידי ולא הצרות שלי. לקח להם זמן לאייש. אם הם יחליטו לאייש זו זכותם, כולם יודעים את זה מלכתחילה".
4 צפייה בגלריה
מאיר יצחק הלוי בכנסת
מאיר יצחק הלוי בכנסת
"לא כולם היו מחכים חצי שנה לתפקיד בשביל ללמוד את הכנסת". יצחק הלוי
(צילום: אורן בן חקון)

הקואליציה תתרחב? "הדלת פתוחה לכל מי שרוצה"

שר השיכון שמכהן גם כשר המקשר בין הכנסת לממשלה נשאל גם על הסיכוי שהקואליציה תתרחב, ואמר כי נכון לעכשיו הוא לא רואה שהאפשרות הזאת תתממש. "אנחנו צריכים לדעת לנהל את עצמנו ב-61, ואנחנו מצליחים עם זה לא רע. העברנו תקציב אחרי שנתיים שלא היה והעברנו חוק הסדרים עם המון רפורמות כלכליות אחרי כמעט שלוש שנים".
- יש סיכוי שהחרדים יצטרפו? "אני לא רואה את זה. אתם רואים שהשיח מגיע לרמות הזויות. שמעתי שאריה דרעי קרא לכל חברי המפלגות החרדיות לא ללחוץ ידיים ולא להגיד שלום לאנשי קואליציה. לא היינו במחוזות האלה גם בכנסות הקודמות", השיב אלקין. "אם יהיו אנשים שירצו להצטרף - הדלת תמיד פתוחה. גם לחברי הליכוד וגם למפלגות אחרות. אבל אנחנו נדע לעבור גם ארבע שנים ב-61 ח"כים. כל הזמן ניבאו לנו שרק נתניהו יוכל להרכיב ממשלה ואף אחד אחר לא, וכשהתחלנו לדבר על הממשלה הזאת חשבו שאנחנו הזויים - והנה זה עבד. כשהיא הוקמה אמרו שנתפרק תוך שבועות. נתניהו הבטיח את לחברי מפלגתו שיפרק אותנו תוך כמה שבועות ושלא נחזיק מעמד. אחר כך אמרו חודשים, ושלא נעביר את התקציב - והעברנו אותו בצורה חלקה".
4 צפייה בגלריה
ישיבת סיעות בלוק הימין
ישיבת סיעות בלוק הימין
"הנחה לא להגיד שלום לחברי קואליציה". דרעי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
אלקין הוסיף כי "הליכוד החליט להיות בן ערובה לאינטרסים של איש אחד, והוא יודע שהוא יכול היה להרכיב ממשלה אם הוא לא עושה את זה. הם ויתרו על השלטון ועל הרכבת הממשלה בגלל הנאמנות העיוורת לנתניהו. מדינת ישראל שילמה מחיר מטורף על הטרלול שהיה פה: ארבע מערכות בחירות תוך שנתיים. אין מדינות מערביות שזה קרה בהן. אפילו באיטליה שחוותה חילופי שלטון זה לא קרה בכזאת תדירות. אסור לחזור לשם, ואני כשר מקשר שעוסק בתחזוקה של הבריאה המוזרה הזאת ברמה יומיומית אעשה הכל כדי שמדינת ישראל תקבל ממשלה מתפקדת לכמה שנים".
- יותר קל לך היום מלפני חודשיים? "לא. היה לי מאוד קשה לעבוד על התקציב, זה היה אתגר גדול ועבדתי קשה כדי שהוא יעבור. וגם היום אני עובד קשה בכל יום לא רק על המשרדים שאני מופקד עליהם אלא גם על התחזוקה הפוליטית של כל הדבר הזה".
כממונה על הדבק בממשלה נשאל אלקין בנוסף אם הרוטציה בין בנט ולפיד אכן תתקיים, והשיב: "בוודאי. לכאורה, כן. יש הסכמים והכול ברור. בפוליטיקה ישאלית יש דברים בלתי צפויים, אבל כולנו חתומים על הסיכומים וכולנו מתכוונים למלא אותם. זאת ממשלה שאני לא רואה סיבה שהיא תתפרק. בסך הכול היא עובדת טוב, יש יחסים טובים בתוך הממשלה לשם שינוי זה לא רגיל במקומותינו".

"לא ארחיב על מה שהיה פה בשנתיים האחרונות עם איראן"

על הדיווחים בעניין הכוונה לדון בתרגול לתקיפה באיראן אמר אלקין כי "אנחנו לא צריכים דיווחים מהתקשורת כדי לדעת מה קורה. בשורה התחתונה, מבחינת מדינת ישראל כל האפשרויות על השולחן. נעשה כל מה שתלוי בנו כדי שאיראן לא תהיה גרעינית. אין עימות עם האמריקנים, יש חילוקי דעות. בשום שלב של הטיפול בנושא האיראני לא היינו עם האמריקנים על אותו עמוד. יש פה שותפות לגבי המטרה העיקרית, וגם בארה"ב יגידו את מה שאמרתי - הם מוכנים לעשות הרבה כדי שאיראן לא תהפוך לגרעינית.
"נקודת המוצא היא שמדינת ישראל צריכה להיות מסוגלת לסמוך קודם על רק על עצמה", אמר אלקין. "זה הלקח הביטחוני שלנו מעשרות השנים האחרונות. יחד עם זאת, אנחנו צריכים לעשות הכול כדי לפעול באופן המהודק ביותר עם השותפים שלנו. זה לא סותר אחד את השני". הוא דחה גם את הטענות של יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו שאמר כי הממשלה כרכה את גורל המדינה בהסכמות אמריקניות, ואמר: "יש לי הרבה מה להגיד גם לראש הממשלה לשעבר על מה שהיה פה בשנתיים האחרונות בנושא הזה. אני חושב שזה נאמר כבר על ידי כמה פרשנים צבאיים ואני לא רוצה להרחיב.
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ישיבת סיעה הליכוד
בנימין נתניהו ישיבת סיעה הליכוד
"יש לי הרבה מה להגיד על השנתיים האחרונות". אלקין על הטיפול באיום האיראני
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"בסופו של דבר, לאמריקנים איראן זאת בעיה חשובה, אולי אפילו אסטרטגית. עבורנו היא בעיה קיומית. כמו שאמר ראש המוסד ובצדק, זרועות הביטחון של מדינת ישראל יעשו הכל כדי שאיראן לא תהיה גרעינית. נקודה".
בהמשך הריאיון נשאל אלקין על דיוני ההגבלות בגלל הקורונה, ואמר כי הוא מעדיף לשמוע את עמדות המומחים בקבינט הקורונה ורק אז לקבל החלטה. "מצד אחד רואים שכן החיסון עובד נגד הזן החדש, אבל כנראה שהוא עובד ביעילות גדולה רק עם הבוסטר. זה אומר שיש לנו אוכלוסייה לא קטנה שלא מוגנת מפני זה. זו הזדמנות מצוינת להזכיר למי שהתחסן פעמיים לקבל את המנה השלישית. חוץ מהנוחות של התו הירוק יש בזה גם תועלת בריאותית של הגנה על חיי אדם במציאות של הזן החדש. אני חושב שהזהירות מתבקשת".