משרד החוץ של איראן זימן היום (ראשון) לשיחת נזיפה את שגרירי בריטניה, צרפת וגרמניה, בעקבות "העמדה הלא-אחראית" של המדינות ביחס למתקפה נגד ישראל. שלוש המדינות האירופיות גינו את שיגור הטילים והכטב"מים נגד ישראל – התגובה של טהרן לחיסול הבכיר האיראני בדמשק. האיראנים טענו כי אחרי המתקפה הלילה, הנקמה על החיסול "הושלמה".
ראש האגף למערב אירופה במשרד החוץ האיראני האשים היום את שלוש המדינות ב"מוסר כפול" – אחרי שהחודש הן התנגדו לטיוטת הצעה רוסית במועצת הביטחון של האו"ם, וסירבו להצטרף לגינוי של ישראל בעקבות התקיפה בסוריה. "הפעולה של הצבא האיראני נגד הבסיסים של המשטר הציוני היא במסגרת הזכות הלגיטימית להגנה, שמופיעה בסעיף 51 של מגילת האו"ם, והיא תגובה לסדרת פשעים – כולל התקיפה שהייתה לאחרונה בשטח השגרירות בסוריה", אמר הגורם.
5 צפייה בגלריה
חגיגות בטהרן בעקבות המתקפה האיראנית
חגיגות בטהרן בעקבות המתקפה האיראנית
חגיגות בטהרן בעקבות המתקפה האיראנית
(צילום: EPA/ABEDIN TAHERKENAREH)
בהמשך היום אמורים מנהיגי מדינות ה-G7 לקיים שיחת ועידה על המתקפה, לקראת התגובה הישראלית. מלבד צרפת, בריטניה וגרמניה כולל הארגון גם את ארה"ב, קנדה, איטליה ויפן. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן החליט לכנס את המנהיגים כדי "לתאם תגובה דיפלומטית אחידה" למתקפה האיראנית ה"חצופה" - מה שמעיד על כך שכרגע תגובה צבאית, מלבד זו של ישראל, לא על הפרק.
מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, שבמהלך המלחמה בעזה עורר זעם בישראל, הגיב לירי לישראל ואמר כי הוא "מגנה בחריפות את ההסלמה המסוכנת, שמיוצגת על-ידי המתקפה הנרחבת ששוגרה מהרפובליקה האיסלאמית של איראן לישראל. אני קורא לרגיעה מיידית". גוטרש, כמו דיפלומטים בכירים אחרים בקהילה הבינלאומית, הביע חשש ממלחמה אזורית.
ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק אישר בצהריים כי בריטניה הייתה אחת מבעלות הברית של ישראל שלקחה חלק ביירוטים. "אני יכול לאשר שהמטוסים שלנו יירטו כמה כטב"מים איראניים", אמר. "אם המתקפה הזו הייתה מצליחה, היה קשה להפריז בחומרת הנזק ליציבות האזורית".
"אני מגנה בצורה החריפה ביותר את המתקפה הפזיזה של המשטר האיראני נגד ישראל. איראן שוב הוכיחה שהיא מנסה לזרוע כאוס בחצר האחורית שלה. בריטניה תמשיך לתמוך בביטחונה של ישראל ושל כל השותפות שלנו באזור, כולל ירדן ועיראק", הדגיש סונאק.
5 צפייה בגלריה
קנצלר גרמניה אולף שולץ מ
קנצלר גרמניה אולף שולץ מ
מנהיגי ארה"ב, צרפת, גרמניה ובריטניה
(צילום: EPA/OLIVIER MATTHYS, gettyimages Danny Lawson, SAUL LOEB AFP, רויטרס YOAN VALAT)
סטפן סז'ורנה, שר החוץ של צרפת, גינה את המתקפה האיראנית ואמר: "על-ידי ההחלטה לבצע פעולה חסרת תקדים שכזאת, איראן עשתה צעד נוסף בפעולות שמערערות את היציבות, ומסתכנת בהסלמה צבאית". צרפת, כמו ארה"ב ובריטניה, סייעה להדוף את המתקפה האיראנית. בצהריים היא המליצה לאזרחיה שנמצאים באיראן "לעזוב זמנית" את המדינה.

גרמניה: "ישראל הראתה שהיא יכולה להגן על עצמה"

שרת החוץ של גרמניה, אנלינה ברבוק, אמרה כי שיגור הטילים והכטב"מים לישראל עלול לגרום לכאוס באזור כולו. "איראן והשלוחות שלה חייבות להפסיק זאת מיד", אמרה, והוסיפה כי ישראל "הראתה שהיא חזקה ויכולה להגן על עצמה".שטפן זייברט, שגריר גרמניה בישראל, אמר כי גרמניה "מתייצבת לצד כל הישראלים" בזמן מתקפה איראנית "אכזרית וחסרת תקדים: יהודים, ערבים, נוצרים, בדואים בנגב ודרוזים בגולן. הלוואי שכולם יהיו בטוחים".
נשיא ארגנטינה חבייר מיליי, אוהד ישראל שהגיע לאחרונה לביקור בארץ, מסר כי ארגנטינה תומכת בזכותה של ישראל להגן על עצמה, ומתייצבת לצדה אחרי המתקפה האיראנית - "במיוחד נגד משטרים שמקדמים טרור ורוצים להשמיד את התרבות המערבית".
5 צפייה בגלריה
נשיא ארגנטינה חאבייר חררדו מיליי מבקר בכותל המערבי בירושלים
נשיא ארגנטינה חאבייר חררדו מיליי מבקר בכותל המערבי בירושלים
נשיא ארגנטינה מיליי מבקר בכותל המערבי
(צילום: הקרן למורשת הכותל המערבי)
"אנחנו עומדים לצד ישראל", הבהיר היום ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו. "אחרי שתמך בחמאס במתקפת ה-7 באוקטובר, הפעולות האחרונות של המשטר האיראני יערערו עוד יותר את האזור ויהפכו את ההגעה לשלום בר קיימא למשימה קשה בהרבה". ז'וזפ בורל, שר החוץ של האיחוד האירופי, אמר כי מדובר ב"הסלמה חסרת תקדים ובאיום חמור על ביטחון האזור". בהמשך הודיע בורל כי ביום שלישי ייערך "כינוס מיוחד" של שרי החוץ של מדינות האיחוד, כדי לדון במתקפה האיראנית.
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי גינה בצהריים את המתקפה ואמר: "המעשים של איראן מסכנים אזור שלם, ואת העולם, בדיוק כמו המעשים של רוסיה. שיתוף הפעולה הברור בין שני המשטרים האלה בהפצת הטרור חייב להיענות בתגובה נחרצת ומאוחדת של העולם".
זלנסקי, שמכיר היטב את הכטב"מים האיראניים (טהרן מספקת לרוסיה כלי טיס מתוצרתה במהלך המלחמה), חזר על קריאתו להעביר בקונגרס האמריקני חבילת סיוע לאוקראינה, וגם לישראל. "העולם לא יכול לחכות שהדיונים יימשכו. מילים לא עוצרות את הכטב"מים ולא מיירטות טילים".
5 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי תמונת ארכיון דגלי חברות נאט"ו
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי תמונת ארכיון דגלי חברות נאט"ו
זלנסקי: "רוסיה ואיראן מסכנות את העולם"
(צילום: AP Photo/Virginia Mayo, File)
סין מסרה כי היא "מודאגת מאוד" מההסלמה באזור. בשנים האחרונות בייג'ינג מתקרבת לאיראן, ומנסה להגדיל את השפעתה במזרח התיכון. "סין קוראת לצדדים להירגע ולהפגין איפוק", מסר משרד החוץ הסיני. "סין קוראת לקהילה הבינלאומית, ובמיוחד למדינות בעלות השפעה, למלא תפקיד מועיל בשמירה על השקט והיציבות באזור". ביפן מסר משרד החוץ כי "המתקפה מחריפה את המצב הנוכחי במזרח התיכון. אנחנו מודאגים מאוד ומגנים בחריפות הסלמה מהסוג הזה".
משרד החוץ הסעודי הביע "דאגה עמוקה מההסלמה הצבאית באזור", וקרא למועצת הביטחון של האו"ם למנוע הסלמה נוספת. סעודיה, יריבה היסטורית של איראן, חידשה אשתקד את היחסים הדיפלומטיים איתה – ולפי גורמים בריטים ואיראנים ביקשה ממנה שלא לתקוף את ישראל.

"ביידן לא רוצה מלחמה, זה יפגע לו בבחירות"

ברוסיה הביעו דאגה מהמתקפה האיראנית וקראו לאיפוק, אך הדגישו כי המתיחות באזור תישאר גדולה עד להפסקת אש בין ישראל לחמאס ופתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני. רוסיה, בעלת ברית של איראן, זעמה על כך שהמערב סיכל את הניסיונות במועצת הביטחון של האו"ם להגיב לחיסול הבכיר האיראני. הקרמלין טרם מסר תגובה רשמית לירי המאסיבי לישראל אך הבכיר הרוסי דמיטרי מדבדב, לשעבר נשיא רוסיה, אמר כי מלחמה בין ישראל לאיראן תפגע בסיכוייו של ג'ו ביידן להיבחר לכהונה נוספת. "אמריקה לא רוצה מלחמה גדולה במזרח התיכון. ההרג בעזה פוגע בסיכויים של ביידן בבחירות, ומלחמה בין ישראל לאיראן תגדיל את חוסר הוודאות".
5 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עם נשיא איראן איברהים ראיסי ב טהרן
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עם נשיא איראן איברהים ראיסי ב טהרן
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עם נשיא איראן איברהים ראיסי
(צילום: AP)
טורקיה קראה לאיראן להפגין איפוק אחרי המתקפה נגד ישראל ולהימנע מ"הסלמה נוספת". קטאר, שמתווכת בין ישראל לחמאס במגעים לעסקת חטופים, השמיעה קריאה דומה.
בצהריים, אחרי שנשיא ארה"ב ג'ו ביידן התייצב לצד ישראל - והכוחות האמריקניים סייעו ליירט את הטילים והכטב"מים ששוגרו מאיראן, הודיע משרד החוץ בטהרן כי הרפובליקה האיסלאמית הודיעה לארה"ב כי המתקפה שלה נגד ישראל תהיה "מוגבלת" ונועדה להגנה עצמית.