גבר מרוקאי שמחה על הסכם הנורמליזציה עם ישראל נידון לחמש שנות מאסר, בשעה שבארצו נמשכות הפגנות פרו-פלסטיניות גדולות. הגבר, עבד אל-רחמן זנקאד מהעיר מוחמדיה, נעצר בחודש שעבר בעקבות פוסטים שפרסם בפייסבוק. הוא כתב על המלחמה בעזה, ועל החלטתה של מרוקו לחתום על הסכם נורמליזציה עם ישראל - ולא לנתק את היחסים איתה למרות המלחמה.
בית משפט במרוקו הרשיע אתמול (יום שני) את זנקאד בהעלבת הממסד החוקתי, ובהסתה. בנוסף הוטל עליו קנס של 50,000 דירהם (כ-5,000 דולר). ארגון "המרחב המרוקאי לזכויות אדם", שמספק הגנה משפטית למפגינים ופעילים פוליטיים, אמר כי האישומים שבהם הורשע זנקאד הם חסרי בסיס, וכי המדינה הפרה את זכותו למשפט הוגן.
2 צפייה בגלריה
ההפגנות הפרו פלסטיניות ברבאט, מרוקו
ההפגנות הפרו פלסטיניות ברבאט, מרוקו
הפגנה פרו-פלסטינית ברבאט, מרוקו
(צילום: AFP)
מתחילת המלחמה בעזה יצאו עשרות אלפי מרוקאים, מכל קצוות הקשת הפוליטית, להפגין נגד ישראל - ולהביע תמיכה בפלסטינים ובחמאס. בהפגנות מחו ההמונים נגד בעלות הברית של ישראל, בראשן ארה"ב, וקראו לממשלה לזנוח את הסכם הנורמליזציה עם ישראל שנחתם ב-2020, במסגרת "הסכמי אברהם". במהלך המלחמה משרד החוץ המרוקאי, ובית המלוכה, פרסמו הצהרות תמיכה בפלסטינים - ובמקביל לא אותתו על כוונה לנתק את היחסים עם ישראל.
החוקה המרוקאית מאפשרת חופש ביטוי במידה מסוימת - ואוסרת על ביקורת נגד המלך מוחמד השישי. מי שעושה זאת, ומתבטא נגד בית המלוכה, צפוי לעמוד לדין. ארגוני זכויות אדם מודאגים מעלייה בהעמדות לדין של אזרחים בעקבות התבטאויות ברשתות החברתיות בשנים האחרונות.
זנקאד חבר ב"אל אדל וואל איהסאן", ארגון איסלאמי שמרוקו אסרה על פעילותו, ובמהלך המלחמה יזם הפגנות רבות. הארגון מסר אתמול שעונשו של זנקאד מוכיח שמרוקו היא דיקטטורה. הארגון מחה גם על העמדתם לדין של מתנגדים אחרים לנורמליזציה, בהם סעיד בוקיעוד, שבחודש נובמבר נשפט לשלוש שנות מאסר על העלבת המלך, בסדרת פוסטים בפייסבוק על הנורמליזציה.
בחודש נובמבר עצרה מרוקו 13 מפגינים בעיר סלא באשמת הסתה וארגון הפגנה לא חוקית. הם חסמו את הכניסה לסניף של רשת המרכולים הצרפתית קרפור - שאשתקד הודיעה שהיא מספקת אוכל לחיילי צה"ל. מרוקו ומדינות אחרות קראו להחרים את הרשת. עונשם טרם נקבע.