חברי הכנסת שלמה קרעי מהליכוד ורם שפע מהעבודה התעמתו הבוקר (רביעי) בריאיון לאולפן ynet על רקע הדיון הדחוף שיזמה הקואליציה על תרבות הדיון בכנסת. קרעי טען כי מדובר ב"מוסר כפול", ושפע התעקש: "זה תהליך ארוך, אבל אני אופטימי".
ח"כ שפע, יו"ר סיעת העבודה שיזם את הדיון, אמר: "אני יודע, יש הרבה ציניות ויש הרבה תמימות במחשבה הזאת אבל בעיניי בסופו של דבר למרות שתפקיד הפרלמנט זה לייצר שיח וגם להתווכח אנחנו צריכים לשים לב, קואליציה ואופוזיציה יחד, שהתפקיד שלנו הוא גם להוות דוגמה עבור אלה שמסתכלים עלינו". לדבריו, "כשאנחנו מתנהגים ככה אחד לשני זה מחלחל גם לציבור ולכן אני חושב לקחת אחריות".
2 צפייה בגלריה
רם שפע בריאיון באולפן
רם שפע בריאיון באולפן
יזם את הדיון. ח"כ שפע: "אני אופטימי"
(צילום: הדר יואביאן)
- ואתה חושב שאנשים בגילכם פתאום אחרי דיון כזה יתחילו לדבר יפה בכנסת? "אני חושב שזה לא משהו שקורה ביום או ביומיים אבל זה בהחלט תהליך שיחלחל כלפי מטה באופן משמעותי. אם נבחרי הציבור יתחילו להתנהג אחד לשני בכבוד, וזה לא אומר שהם לא יתווכחו, אבל הם לא יגידו 'מחבל' או 'טרוריסט', והם לא יקללו אחד את השני בדיונים, אז גם הציבור יתנהג באופן מעט יותר מכבד אחד כלפי השני".
חבר הכנסת קרעי לא התרשם מהנכונות של שפע לנסות ולהביא לתרבות דיון אחרת במשכן הכנסת ואמר: "הכל טוב ויפה אבל זה מצעד של צביעות". הוא הסביר: "מי שיזמה את הדיון יחד עם רם שפע זו ח"כ מיכל רוזין (מרצ) שגם לה ולחבריה ממרצ לא חסרות התבטאויות כמו 'טרוריסט' ו'פאשיסט'".
הוא המשיך: "מעניין שפתאום הם נזכרו, אתה יודע, ולא הייתה להם סיבה אמיתית. אפשר לבוא בביקורת עניינית ולהגיד 'בוא ננסה להנמיך', אבל לבוא וליזום מצעד של מוסר כפול, מצעד של צביעות שבו שותפים כל אלה שרק עכשיו יצאו בחמת זעם - ועל מה, על כלום. אנחנו באים נגד ממשלה שגנבה את המנדט מהעם. שמבחינתנו היא לא לגיטימית". שפע נכנס בדבריו: "אפילו בראיון הזה אתה לא יכול להתאפק מעט?".
2 צפייה בגלריה
שלמה קרעי באולפן ynet
שלמה קרעי באולפן ynet
"מצעד של צביעות, גם הם ביזו את נתניהו". ח"כ קרעי
(צילום: הדר יואביאן)
- השאלה אם הקרקס הזה יכול להמשיך או שאולי הגיע הזמן שתחזיקו את עצמכם טיפה? "הכי קשה זה לראות את הצביעות, את המוסר הכפול, את אלה שהתנהגו בצורה הכי מבזה והכי מבישה ואני לא מעז להעלות על שפתיי את המילים האלה. גם חבר הכנסת שפע ידע לצחוק על רה"מ (לשעבר) נתניהו על זה שהוא כן עם ארנק לא עם ארנק. גם הוא ידע לצחוק ולבזות".
שפע הגיב לו: "ידעתי לציין עובדה. אבל אני חושב שבסופו של דבר אני באמת משתדל כאיש חינוך לתת תמיד דוגמה, גם אני נופל אגב, זה נכון. אבל בסופו של דבר וזה מה שאני מצפה גם מח"כ קרעי למרות שאנחנו בשני צדדים של המטבע הפוליטי. גם הקואליציה, גם הנוכחית, עושה הרבה דברים שהם חורגים מהנורמות שבעיניי הכנסת צריכה להראות כלפי הציבור. ולכן יזמנו דיון לא כדי לריב בינינו אלא כדי לבדוק האם אפשר לייצר אתיקה ברמה אחרת".
- תן לנו להעריך שזה לא יעזור. אני זוכר ימים אחרים שהייתם פסימיים ואני הייתי אופטימי לגבי החלפת השלטון וגם לגבי זה אני אופטימי".