נכנסנו לרצועת עזה דרך הכניסה הקרובה לנחל עוז ולכפר עזה, שנפרצה ב-7 באוקטובר ודרכה נכנסו עשרות עזתים לרצוח ולחטוף ישראלים. בתוך הרצועה פגשנו חיילים מיחידות שונות, על כביש אל-כראמה ("הכבוד") - שמקביל לציר המרכזי סלאח א-דין.
כתבתנו עינב חלבי עם כוחות צה״ל ברצועת עזה
(צילום: עינב חלבי, יואב זיתון, דובר צה"ל)

"היינו הרבה זמן ברצועה, ונמשיך להיות כמה שצריך", אמר לנו רוני מאורם, בן 23 מעפולה, סמ"פ מסיירת שקד שנמצא בעזה כבר יותר מ-70 ימים. "בבית גאים. האבא גם עושה מילואים, בצפון. אמא בבית עם אחי הקטן. עושים מה שצריך", תיאר. הוא סיפר שגם אחרי זמן רב כל כך, המורל בקרב הלוחמים בשטח עדיין גבוה: "כשמשימה כזו נמצאת מול העיניים שלך, אי אפשר להיות בירידה. החיילים מרגישים את זה".
זוהר מילר, קשר מ"פ במילואים מגני תקווה, ציין את יום ההולדת ה-22 שלו בנגמ"ש נמר בעזה. "בבית דואגים, אבל מאוד גאים ומאוד מחזקים וזה נותן כוח להמשיך", אמר. "זה התור שלנו. סבא שלי היה קצין בצנחנים ביום כיפור ובששת הימים, דוד שלי לחם בלבנון - ועכשיו זה תורי".
4 צפייה בגלריה
תיעוד לוחמים ולוחמות צה"ל בתוך הלחימה ברצועת עזה
תיעוד לוחמים ולוחמות צה"ל בתוך הלחימה ברצועת עזה
"בבית דואגים, אבל תומכים בי". הפרמדיקית מעיין רובין
4 צפייה בגלריה
תיעוד לוחמים ולוחמות צה"ל בתוך הלחימה ברצועת עזה
תיעוד לוחמים ולוחמות צה"ל בתוך הלחימה ברצועת עזה
"זה ייקח כמה חודשים - אבל נגיע לכל מקום"
בנגמ"ש נמר אחר פגשנו את דניאל אלה בן ה-32 מגן יבנה, מפקד גדוד 52 בחטיבה 401 של חיל השריון, שגם אשתו בעלת קריירה צבאית. "אשתי חזקה ותומכת. אני חושב שהיא מבינה מה אנחנו עושים כי היא גם משרתת בצבא, והתמיכה מהבית לאורך זמן מאוד עוזרת", סיפר. דניאל הצטרף לתמרון הקרקעי לפני 86 ימים, ויוצא הביתה לעיתים רחוקות.
דניאל סיפר כי בשבוע האחרון הוא ושאר הלוחמים החלו ב"השמדה שיטתית" של היכולות הרקטיות של חמאס, "זה מה שאתם מכירים בתור הרקטות והפצמ"רים שנורו לארץ", תיאר. "אנחנו בעצם מקבלים תא שטח גיאוגרפי שבו יש מודיעין על רקטות שנורו או שישוגרו. אנחנו מגיעים לשטח, כובשים אותו ובעצם באים להשמיד את היכולת הזו".
מעיין רובין, פרמדיקית בת 23 מגדוד 52, קיבלה צו 8 ב-7 באוקטובר, ומאז היא בעזה. "בבית מן הסתם דואגים, אבל תומכים בי", היא סיפרה. גדוד 52 פועל כעת בשכונת דרג' תופאח בעיר עזה שבצפון הרצועה, שממנה יצאו חלק מהמחבלים שנכנסו לנחל עוז ולכפר עזה.
4 צפייה בגלריה
תיעוד לוחמים ולוחמות צה"ל בתוך הלחימה ברצועת עזה
תיעוד לוחמים ולוחמות צה"ל בתוך הלחימה ברצועת עזה
"מגיעים לשטח - וכובשים אותו". המג"ד דניאל אלה
המג"ד דניאל סיפר: "אתמול הייתה לנו היתקלות במרחב שאנחנו עובדים בו. מחבל יצא מפיר וירה טיל נ"ט על טנק. לא היו נפגעים. בסוף הרגנו את החוליה הזו, והיום אנחנו עובדים על השמדת הפיר שממנו הם יצאו". עבורו, אחת המשימות המשמעותיות ביותר בלחימה הייתה הבאת חלקי גופתו של אחד החיילים שנפלו ב-7 באוקטובר.
בפאתי ג'באליה הגיעו הלוחמים למטע זיתים, שם נמצאים משגרי רקטות שהושמדו על ידי צה"ל. אל"מ ניסים חזן, מפקד צוות קרקע חטיבתי, אמר כי השמדת המשגרים היא משימה חשובה מאוד - שהשלמתה תיקח זמן. לדבריו, "האויב ניצל את האזורים הפתוחים והסגורים לירי על מדינת ישראל. חמאס מנצל את האזרחים שלו, ואת השטחים שלא שלו, ומטמין בהם תשתיות טרור ואמל"ח. התפקיד שלנו עכשיו זה לטהר את זה. נעבור תא שטח-תא שטח. זה ייקח כמה חודשים, אבל יש לנו מלא מרץ ומוטיבציה ונגיע לכל מקום".
תיעוד: מציאת משגרים ופירים על ידי צוות הקרב של חטיבה 401 בדרג' תופאח
(צילום: דובר צה"ל)

מוצב האימונים אל-ג'עברי שהושמד בצפון הרצועה
(צילום: דובר צה"ל )

בשטח הזה נמצאת חטיבה 401, ופועלים בו גדוד שריון וחי"ר. הלוחמים עוברים בין הבתים ומוצאים בהם ממצאים רבים כל כך, עד שבית שבו הם לא גילו אמל"ח נחשב לבית חשוד. "כל בית שני כאן מפוצץ בנשקים, במטענים. גם פה, בשטח הפתוח, יש הרבה מאוד ממצאים - אפילו בפינות שנראות חקלאיות", הסביר אל"מ חזן.
בתוך כך, הלוחמים בשכונת דרג' תופאח בעיר עזה, שפשטו על מוצב אל-ג'עברי, איתרו שם מתקן לאימון בתוואי תת-קרקעי, מתחם בוחן מסלול להכשרת המחבלים, בריכת שחייה שבה התאמנו המחבלים לתרחיש של פשיטה מהים, סימולטור שמדמה ירי מרגמות ונשק אישי על כוחות צה"ל ומשרדים של מפקדי המוצב. כלל המבנים הושמדו על ידי הכוחות הלוחמים.