3 צפייה בגלריה
הקסדה של רב"ט שלום כהן שהועברה למשרד הביטחון
הקסדה של רב"ט שלום כהן שהועברה למשרד הביטחון
הקסדה של רב"ט שלום כהן, שהועברה למשרד הביטחון
(צילום: אודליה גלאור, אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון)
במשך יותר מ-50 שנה החזיק חביב כהן בפריט בעל ערך רגשי רב: הקסדה של אחיו שלום ז"ל שנפל במלחמת ההתשה. השבוע הוא מסר אותה למשרד הביטחון כדי להנציח אותו וגם על מנת להגביר את המודעות הציבורית להקרבה של גיבורי המלחמה ההיא.
רב"ט שלום כהן ז"ל נפל בגיל 20 במהלך מלחמת ההתשה בקרב ליד איסמאעיליה במצרים. הוא יצא למשימת סיור, סיים אותה, והתנדב לצאת לסיור נוסף, שבו נהרג בהפגזה של המצרים לעבר הכוח שלו.
ירי שכוון לעבר הכוח חדר את הקסדה שכהן חבש. אחד הלוחמים שסייר עימו שמר את הקסדה, שכתמי הדם בה נראים היטב גם היום, והעביר אותה לחברי הצוות של כהן. אלה מסרו אותה לאחיו, חביב, היום בן 83, שהחזיק בה במשך 53 שנים.
3 צפייה בגלריה
רב"ט שלום כהן ז"ל
רב"ט שלום כהן ז"ל
רב"ט שלום כהן ז"ל
(באדיבות המשפחה)
"החבר'ה של שלום הביאו לי את הקסדה כחודש לאחר מותו", חביב מספר, "ראיתי את החור שנפער בה ושמרתי עליה אצלי מכל משמר. גם כשבניתי בבית של ההורים שידה, עם כל הדברים של אחי, את הקסדה שמרתי אצלי בארון. לא רציתי שכל מי שייכנס פנימה ישאל שאלות וההורים יצטרכו לספר שוב ושוב מה קרה".
השבוע נפרד חביב, האח השכול, מהקסדה של אחיו והעביר אותה אחרי יותר מחמישה עשורים למשרד הביטחון. "אני כבר אדם מבוגר ולא בקו הבריאות", הוא מסביר, "אני רוצה שהיא תישמר אחרי שאלך לעולמי. במשרד הביטחון ישמרו עליה הכי טוב. היא יקרה לי מפז אבל מאז שמסרתי אותה אני חש הקלה. אני יודע שיעשו איתה משהו חשוב – ינציחו את אחי".
חביב נפגש עם עופר בורד, מנהל יחידת המוזיאונים במשרד הביטחון, ומסר לו את הקסדה של אחיו. במשרד הודו לבני משפחת כהן ובישרו להם כי הקסדה המיוחדת תישמר באוצרות יחידת המוזיאונים ותוצג בעתיד.
3 צפייה בגלריה
הקסדה של רב"ט שלום כהן שהועברה למשרד הביטחון
הקסדה של רב"ט שלום כהן שהועברה למשרד הביטחון
"אצריך לספר את הסיפור של המלחמה הזו, המלחמה שנשכחה"
(צילום: אודליה גלאור, אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון)
חביב: "אני חושב שצריך לספר את הסיפור של המלחמה הזו, המלחמה שנשכחה, כמו שקוראים לה. נהרגו בה גיבורים שאנחנו לא מכירים את הסיפורים שלהם. בתקשורת היו מונים את ההרוגים אבל לא מדברים עליהם. אני בעצמי נסעתי למילואים ושוחררתי אחרי כמה ימים כי אמרו לי שאחי נפגע. באוטובוס חזרה הביתה כבר אמרו ברדיו שהוא נהרג. דפקתי את הראש בחלון מכאב. מגיע לגיבורים האלה שיזכרו אותם, שיכירו את סיפורי הקרבות שלהם, את המסירות וההקרבה למען המדינה".
חביב העביר למשרד הביטחון גם שיר שחיבר אחיו לפני שנפל. שלום כתב על המלחמה ועל מחיר הדמים וחתם כך: "מתי ישוב השלום על כנו? די לנו בדמים, אך מי ישמע לקולנו? העולם הוא אכזר ושלום מרחיק כנפיו מעלינו".
עופר בורד, מנהל יחידת המוזיאונים באגף משפחות, הנצחה ומורשת במשרד הביטחון, אמר ש"סיפורו של גיבור ישראל שלום כהן ז"ל ריגש אותנו מאוד. עבור משפחת כהן הקסדה מספרת את סיפורו האישי של שלום, ואנחנו נדאג לשלבה גם כזיכרון לאומי של גיבורים רבים שנפלו לאורך השנים בהגנה על מדינת ישראל. הקסדה תועבר לאוצרות המשרד במטרה לשלבה באחד המוזיאונים של משרד הביטחון".