שר ההגנה של פינלנד אנטי קייקונן הודיע כי החליט לפעול ברוח חוקיה החדשים והשוויוניים-מגדרית של ארצו בכל הנוגע לחופשות לידה, ולצאת ב-6 בינואר לחופשת לידה בת חודשיים כדי לטפל בבנו התינוק, שנולד לפני כחצי שנה. אף שפינלנד ושכנותיה הנורדיות נחשבות למתקדמות מאוד בכל הנוגע לחופשות לידה לגברים, עדיין לא נפוץ בהן שפוליטיקאים גברים מנצלים את הזכות לצאת לחופשה כזו, ועל כן הודעתו של קייקונן מעוררת עניין. ככלל, היא התקבלה בפינלנד בהבנה.
4 צפייה בגלריה
שר ההגנה של פינלנד אנטי הייקונן יוצא ל חופשת לידה
שר ההגנה של פינלנד אנטי הייקונן יוצא ל חופשת לידה
השר קייקונן. "המדינה בידיים בטוחות"
(צילום: רויטרס)
"ילדים נשארים קטנים רק לזמן קצר, ואני רוצה לזכור את הרגעים האלה לא רק בתמונות", הסביר קייקונן בן ה-48, אב לשניים, בפוסט שפרסם בטוויטר. לסוכנות הידיעות הפינית STT אמר: "אף שהאחריות המוטלת עליי מתוקף תפקידי כשר חשובה לי מאוד, בנקודות מסוימות צריך לדעת להציב את המשפחה בראש סדר העדיפויות". הוא אמר כי לפינים אין סיבה לדאגה, וכי המדינה נשארת בידיים טובות.
ההודעה על צאתו של קייקונן לחופשת לידה באה בשעה שפינלנד מתמודדת עם המשבר הביטחוני האזורי הגדול ביותר זה עשרות שנים: בימים אלה היא ממתינה לאישור סופי של הצטרפותה לנאט"ו – צעד שהחליטה לנקוט על רקע פלישתה של רוסיה לאוקראינה בפברואר השנה. פינלנד חולקת עם רוסיה גבול באורך של יותר מ-1,000 ק"מ, ובמשך שנים היא נמנעה מלהצטרף רשמית לברית הצבאית המערבית, בין השאר כדי לא להרגיז את מוסקבה.
כמו שכנותיה הנורדיות דנמרק, איסלנד, נורבגיה ושבדיה דוגלת פינלנד במדיניות חברתית מוכוונת-משפחה ובשמירה על איזון ראוי בחיי העבודה. אחת הדרכים לעשות זאת היא עידוד אבות לבלות זמן רב יותר עם ילדיהם. בשבדיה למשל מקבלים שני ההורים 480 ימים של חופשת לידה על כל ילד שהם מביאים, ולכל אחד מההורים מותר לנצל חצי מהימים האלה – 240. אפשר גם להעביר אותם לאדם אחר.
4 צפייה בגלריה
שר ההגנה של פינלנד אנטי הייקונן יוצא ל חופשת לידה פה עם עמיתו הטורקי
שר ההגנה של פינלנד אנטי הייקונן יוצא ל חופשת לידה פה עם עמיתו הטורקי
קייקונן עם עמיתו הטורקי. אנקרה מעכבת את ההצטרפות לנאט"ו
(צילום: רויטרס)
בספטמבר האחרון הוציאה פינלנד לדרך שיטה שוויונית לחישוב של חופשות לידה, והיא מתירה לשני ההורים לצאת לחופשת לידה של 160 יום כל אחד בתשלום, ולהעביר חלק מהימים המוקצים לכל אחד מהם זה לזה.
גברים המכהנים בתפקידים פוליטיים בכירים כבר ניצלו בעבר את חופשת הלידה שלהם במידת מה, אך עדיין לא מדובר במנהג שכיח. בדנמרק, למשל, שר האוצר ניקולאי ואמן החל בסוף 2020 חופשת לידה בת חודשיים, והסביר אז שבנו "ראה את אבא שלו עד עכשיו בעיקר בטלוויזיה". פוליטיקאים אחרים שניצלו את חופשת הלידה בדנמרק הם שר ההגירה מתיאס טספייה ושרת התרבות ג'וי מוגנסן. בפינלנד עצמה יצא ב-1998 ראש הממשלה פאבו ליפונן לחופשת לידה, אך קצרה בהרבה. ליפונן, בן 81 כיום, זכה בשעתו לסיקור תקשורתי בינלאומי חיובי בשל המחויבות שהפגין למשפחתו.
4 צפייה בגלריה
שר ההגנה של פינלנד אנטי הייקונן יוצא ל חופשת לידה
שר ההגנה של פינלנד אנטי הייקונן יוצא ל חופשת לידה
הוכחה שפינלנד לא בפניקה. קייקונן
(צילום: AP)
היציאה של קייקונן לחופשת לידה באה בעיתוי פוליטי רגיש לא רק בגלל המלחמה בין רוסיה לאוקראינה המתנהלת במזרח, אלא גם בשל הבחירות הכלליות שייערכו בפינלנד באפריל והעיכוב המתמשך בתהליך צירופה של המדינה לנאט"ו. התהליך מתעכב בעיקר בשל קשיים שמערימה טורקיה הטוענת שפינלנד ושבדיה נותנות מחסה לטרוריסטים כורדיים. 28 מ-30 חברות נאט"ו כבר אישרו את צירופן של פינלנד ושבדיה לברית, אבל הפרלמנטים של טורקיה והונגריה טרם עשו זאת, וכדי להשלים את המהלך נדרש אישורם.
העיתון המוביל בפינלנד, "הלסינגין סנומט", דיווח כי סביר להניח שפינלנד תצטרף לנאט"ו רק אחרי השבעת הממשלה הפינית הבאה, ועל החלטתו של קייקונן לצאת כעת לחופשת לידה נכתב במאמר המערכת של העיתון כי זהו "מסר חברתי חשוב". לפי העיתון, יתרון ביציאתו של קייקונן לחופשה הוא שבעולם יתייחסו לצעד הזה באהדה ויראו בו הוכחה לכך שבפינלנד לא שוררת בהלה.