ישראל מעכבת העברת כמויות גדולות של קמח לרצועת עזה, בהוראת שר האוצר בצלאל סמוטריץ' - ובתיאום עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. ההחלטה לעכב את כמויות הקמח התקבלה כדי למנוע מהקמח להגיע לידי אונר"א, שאמורה לחלק אותו לתושבי עזה. לטענת סמוטריץ', אונר"א היא חלק ממכונת המלחמה של חמאס - ומעבר של קמח אליה פירושו קמח לארגון הטרור.
2 צפייה בגלריה
לאחר הפסקת מימון אונר"א: החל סבב חלוקת קמח למשפחות בדרום רצועת עזה
לאחר הפסקת מימון אונר"א: החל סבב חלוקת קמח למשפחות בדרום רצועת עזה
חלוקת שקי קמח ברצועה. בישראל מחכים לפתרון חליפי
2 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
בתיאום עם רה"מ, שר האוצר ניצל את קידום החלופות לחלוקת הסיוע ההומניטרי. נתניהו וסמוטריץ'
(צילום: חיים צח / לע״מ)
הכותרת
מלכוד אונר"א | רונן ברגמן
27:21
שר האוצר ניצל את העובדה כי ממילא צה"ל, בהוראת הדרג המדיני, מקדם חלופות אחרות לחלוקת הסיוע ההומניטרי וביקש לחשב מחדש גם את המסלול של הקמח הממתין במכס וממוען לארגון. גם השר בני גנץ, נזכיר, תומך בצמצום משמעותי של הסיוע כל עוד חמאס מצליח לשים ידו על חלק גדול ממנו. בכירים בממשלה, כולל ראש הממשלה, התבטאו לאחרונה נגד אונר"א ודרשו שהסוכנות לא תהיה חלק מרצועת עזה ביום שאחרי המלחמה.
לפי גורמים המעורים בפרטים, ההחלטה התקבלה בתיאום בין סמוטריץ' לנתניהו. מרגע שהתברר שהמשלוחים יועדו לאונר"א הם עוכבו - וכעת מחכים לפתרון חליפי כדי שיגיעו לתושבי עזה ולא לחמאס.
גם שר השיכון יצחק גולדקנופף פועל נגד אונר"א, ופנה אתמול ליו"ר מועצת מקרקעי ישראל וביקש להפסיק מיידית את ההתקשרות עם אונר"א והשימוש שהארגון עושה בקרקעות בשטח ישראל. "הארגון המסוכן פועל בשירות החמאס ואף נטל חלק בטבח האכזרי ב-7.10. אבקש לסלקם מהשטחים המוחכרים להם ומכלל השטחים שבהם הארגון עושה שימוש במדינת ישראל".

נזכיר כי רק לפני שלושה ימים חשף צה"ל כי חוות שרתים של חמאס אותרה מתחת למטה המרכזי של אונר"א ברצועה, והדבר התלווה לשורת העדויות על הקשר שבין ארגון הפליטים של האו"ם לחמאס. הנציב הכללי של אונר"א, פיליפ לזריני, התייחס בחשבון ה-X שלו לממצאים, והכחיש כי אונר"א ידעה מה נמצא מתחת למטה שלה ברצועה. "עובדי אונר"א עזבו את המטה ב-12 באוקטובר בעקבות הוראות הפינוי של ישראל, ובזמן שההפצצות התגברו באזור. לא השתמשנו במטה מאז שעזבנו אותו, ולא ידוע לנו על פעילות כלשהי שאולי התרחשה בו", הוא אמר.
לאחרונה נחשף גם כי 12 מעובדי אונר"א לקחו חלק בטבח ב-7 באוקטובר, ועל פי המידע המודיעיני שבידי ישראל, חלק מהם גם רצחו וחטפו בעצמם ישראלים. תשעה מהעובדים פוטרו, ולפי האו"ם אחד מהם מת. עוד נחשף כי לאחד מכל עשרה מאנשי אונר"א יש קשר לטרור. בעקבות החשדות החליטו כמה מדינות, בהן ארה"ב, גרמניה, בריטניה, קנדה ואיטליה, לעצור את המימון לאונר"א.