לאחר הפוגה של יותר מחודש, צפוי להתחדש מחר (שני) בבית המשפט המחוזי בירושלים משפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שמואשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים. בדיון תימשך החקירה הנגדית מטעם סנגורי הנאשמים של העד ניצב-משנה שלמה (מומי) משולם - ראש צוות החקירה בפרשות 1000 (תיק המתנות) ו-2000 (שיחות מוזס-נתניהו).
לפני פגרת פסח נערכו דיונים בדלתיים סגורות בפני שופט ההרכב עודד שחם, שעסקו בעיקר בנושאים טכניים. בין היתר עסקו אותם דיונים באפשרות של צמצום עדות של כמה עדים במידת האפשר. בכאן 11 פורסם כי צומצמו כמה עדויות שצפויות במשפט, ולפיכך מסתמן שהתביעה תוותר על עדותם של כמה מהעדים.
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בבית המשפט
בנימין נתניהו בבית המשפט
ראש הממשלה נתניהו בבית המשפט
(צילום: יואב דודקביץ)
בנוסף, לבית המשפט יוגשו בהסכמת הצדדים עדויות של עדים אחרים במשטרה, כך שהם לא יצטרכו לעמוד מול חקירת התביעה בבית המשפט עצמו, או שימסרו את גרסתם בבית המשפט רק בחקירה הנגדית של סנגורי הנאשמים. מדובר ככל הנראה בצמצום של עשרות עדים. צמצום עדים הוא מהלך מקובל במשפטים מרובי עדים. השינוי צפוי לקצר את ההליכים במשפט נתניהו, אך לא בהכרח באופן משמעותי.
במהלך הדיונים אצל השופט שחם עלתה גם ההצעה שהתיק יעבור לגישור. אחד הסנגורים בתיק הציע לעבור להליך של גישור לאולם בית המשפט. סנגוריו של ראש הממשלה נתניהו לא שללו את הרעיון. גם היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה צריכה להחליט אם להיענות לבקשה לעבור לגישור.

שלב ההוכחות במשפט נתניהו החל באפריל 2021 ומאז נערכו דיונים רבים, בהם מסרו את גרסותיהם רק חלק קטן מהעדים. במהלך הדיונים ניהלו הצדדים מגעים מתקדמים להשגת הסדר טיעון, אולם בסופו של דבר הם לא הבשילו בצורה ממשית, בין היתר בשל התנגדות נתניהו לכך שיושת עליו קלון ובשל התנגדות של גורמים בפרקליטות בסוגיית העונש.
הליך גישור משפטי נעשה על-ידי מגשר בדמות שופט, אך לא אחד משלושת השופטים שמנהלים את המשפט עצמו. מדובר בהליך חסוי שנעשה בדלתיים סגורות, ובו מנסים הצדדים להגיע להסכמות סופיות בדרך לחתימה על הסדר טיעון בסיועו של השופט. עם זאת, לשופט אין סמכות להביא לסיום ההליך. הצדדים טוענים בפניו, מציגים לו את עיקרי המחלוקת והוא מנסה להביא להסכמות ביניהם.
במקרה של משפט נתניהו, היתרון בגישור גלום בכך שההליך יתבצע הרחק מעין התקשורת, ואולי אף באווירה נינוחה יותר בין הצדדים. כך או אחרת, הסכמות שיושגו יובאו בפני ההרכב של בית המשפט המחוזי שצריך לאשר אותן. הגישור עצמו לא יכול לשמש כראיה במשפט העיקרי, כך שאם הצדדים לא יגיעו להסכמות בו - המשפט יימשך בדיוק מהיכן שנעצר ואף צד לא יושפע ממה שנאמר בדלתיים הסגורות.
בפרשה 4000 (תיק בזק-וואלה) מואשם נתניהו בשוחד, מרמה והפרת אמונים. עד כה נמסרו בתיק עדויות משמעותיות, כולל של עדי המדינה ניר חפץ ושלמה (מומו) פילבר. בפרשה 1000 (תיק המתנות) מואשם נתניהו במרמה והפרת אמונים. בין היתר מסרה את גרסתה בתיק העדה המרכזית הדס קליין, העוזרת האישית של המיליארדרים ארנון מילצ'ן וג'יימס פאקר, שהעניקו מתנות לראש הממשלה.
בפרשה 2000 (שיחות מוזס-נתניהו) מואשם נתניהו במרמה והפרת אמונים. בתיק זה עדיין לא מסרו את עדויותיהם עדים רבים. אחד מהם הוא עד המדינה ארי הרו, שהיה ראש הסגל במשרד ראש הממשלה.