1 צפייה בגלריה
החלטת השופט ד"ר מנחם קליין
החלטת השופט ד"ר מנחם קליין
החלטת השופט ד"ר מנחם קליין
(צילום: אתר בתי המשפט )
סכסוך בין שתי משפחות מוסלמיות שהחל לפני כמה שנים הגיע עד לבית משפט השלום בתל אביב, אך אולי משם הוא יעבור לסולחה אצל שייח. השופט בתביעה שהגישה אחת המשפחות המעורבות בסכסוך, ד"ר מנחם (מריו) קליין, החליט לפני כשבועיים כי הצדדים יופנו לסולחה במידה ולא יגיע להסכמות עד הדיון הבא. קליין, חובש כיפה, הצדיק את החלטתו על ידי פסוק שציטט מהקוראן.
החלק מתוך הפסוק המדובר, שנכתב בהחלטה בערבית ותורגם לעברית, אומר: "ואם שתי כתות של המאמינים רבים ביניהם, עשו שלום ביניהם. פייסו ביניהם בצדק, וביושר יעשו צדק. הנה אללה אוהב את עושי הצדק". בהחלטה, הוא נכתב כך בשפת המקור: "وإِن طَآئِفَتَانِ مِنَ ٱلْمُؤْمِنِينَ ٱقْتَتَلُواْ فَأَصْلِحُواْ بَيْنَهُمَا ۖ فَإِنۢ بَغَتْ..... فَآءَتْ فَأَصْلِحُواْ بَيْنَهُمَا بِٱلْعَدْلِ وَأَقْسِطُوٓاْ ۖ إِنَّ ٱللَّهَ يُحِبُّ ٱلْمُقْسِطِينَ".
הסכסוך החל על רקע טענות על אלימות של אב אחת המשפחות כלפי ילד מהמשפחה השנייה. הטענות נחקרו במשטרה, ובתביעה שהוגשה, הוחלט כי האב יפצע את הנפגע בסכום של עשרת אלפים שקלים. עם זאת, האב לא ויתר והגיש תביעה נגד הורי הנפגע, בטענה כי בנם נהג באלימות כלפי בנו בבית הספר.
התביעה הנגדית, שהגיעה לפתחו של קליין, צפויה להסתיים בדיון הקרוב בעוד שבועיים, שם המשפחות יצטרכו להודיע האם הן הגיעו להסכמות ביניהן, או שמא יצטרכו להתחיל בהליך הסולחה. השופט ציין בהחלטתו: "שוכנעתי שיש מקום להציע לצדדים להגיע להסדר שיחסוך מהם את ההשלכות שיהיו לפסק דין כזה או אחר על איכות חיי הצדדים בתיק ובני משפחותיהם".
השופט הוסיף: "כשאני משקלל את הסיכויים והסיכונים כפי שאלו משתקפים בעיניי, מן הראוי להציע לדחות את התביעה. נוכל להפנות את הצדדים להליך של סולחה בפני אחד השייחים המכובדים שקיבלו הכשרה כמגשרים".
אחד מהשייחים שמבצעים את הסולחות המדוברות אמר: "המציאות בחברה הערבית קשה, והחלטת השופט יכולה לגרום ללחץ שיביא פתרון לתביעות במסגרת סכסוכים משפחתיים. מגיעה לו הוקרה והערכה על החלטתו". שייח נוסף הוסיף כי "כבר היו מקרים בהם בתי המשפט התערבו בסכסוכים, ולפעמים זה מצליח ולפעמים לא. הכול תלוי ברצון המשפחות".