שר הביטחון יואב גלנט טען הערב (יום ב') בשיחות סגורות כי למרות ביטול עילת הסבירות וחששותיהם של מתנגדי המהפכה המשפטית, "אין סכנה לדמוקרטיה ואין מקום לסרבנות". הוא הזהיר מ"קמפיין" מסוכן מאוד לדבריו מצד אנשי המילואים - שאיימו כי אם החלק הראשון של המהפכה המשפטית יאושר הם יפסיקו להתייצב - ואמר: "זה עלול לפגוע קשות בצה"ל ובחברה הישראלית".

3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
גלנו נתניהו במליאת הכנסת, היום
(צילום: EPA/ABIR SULTAN)
לדבריו, "הגנרלים לשעבר שתמכו באי-התייצבות עשו מעשה מאוד מסוכן. הם הפעילו את נשק יום הדין. ועל מה? מדינת ישראל יכולה להתקיים בלי צבא המילואים שלה?". גלנט הוסיף כי הוא פועל כעת למנוע את מימוש האיומים: "מה שאנחנו עושים כעת זה להרגיע את המילואימניקים, לגבש תמונה מלאה ואמיתית ולהסביר להם שלא אבדה תקוותנו, כי אנחנו לא יכולים בלעדיהם. אני יודע שהאיומים שלהם ממשיים ואני קורא להם לא לממש אותם - אני מתחייב שלא אתן יד לפגיעה בדמוקרטיה".
בתום שעות ארוכות של דרמה במליאת הכנסת וניסיונות להגיע לפשרה תוך כדי קידום החוק לביטול עילת הסבירות, גלנט היה ונותר דמות המפתח באירוע. זאת לאחר שניסה להשפיע על הקואליציה לרכך את ההצעה על ידי כמה אפשרויות שהעלה, ונכשל בעיקר לאור הסירוב של שר המשפטים יריב לוין. "ניסיתי להוביל לפשרה, אם הייתי יוצא החוצה זה לא היה משנה דבר. נכון שאני אשאר על ההגה בימים כאלה", הסביר הערב גלנט בשיחות הסגורות.
גם כעת, לאחר אישור החוק בקריאה שנייה ושלישית, גלנט נותר לבד במערכה כשהוא נדרש בעיקר לשקם את הצבא ולמנוע הידרדרות קשה יותר בסירוב לשרת. גורמים ששוחחו עם גלנט בימים האחרונים התרשמו כי שר הביטחון הבין שבפניו ניצבות שתי אפשרויות – להילחם עד הסוף נגד החקיקה או להתריע אבל לא למרוד במשמעת הקואליציונית, בשונה מהסיבוב הקודם אז גם פוטר על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו והוחזר בגלל מחאות ענק ברחובות.

הפעם הבין גלנט כי הוא לבד במערכה ולא יהיו חברי קואליציה נוספים שיצטרפו אליו בהצבעה. לכן, הוא ניסה עד הרגע האחרון לפעול אולם לא מרד בקואליציה כי הבין שממילא לא תהיה לכך תועלת. באשר לאפשרות להתפטר, אמר גורם המשתייך לגדף המתון בליכוד כי "גלנט הבין שזו האופציה הרעה ביותר משום שבעידן משברי שכזה רצוי שמשרד הביטחון יישאר בידיו ולא יועבר לידיים של מי מהדמויות הקיצונית בממשלה".
המאמצים של גלנט לבלום את החקיקה נפרסים על פני השבועיים האחרונים בעצימות גבוהה יחסית. הוא שוחח עם ראשי מפלגות בקואליציה ובאופוזיציה, ניסה לתווך ולפשר תוך שהוא מסביר לאלה וגם לאלה את הרגישות הגדולה שנוצרה בצבא בהיבט של הלכידות והכשירות, וביקש מהם לשים את הביטחון בראש כל שיקול אחר. לאורך היום וככל שהתקרב מועד ההצבעה, לחץ גלנט על סמוטריץ', גולדקנופף, לוין, לפיד, גנץ ובן גביר, ואף שוחח לא מעט עם נתניהו.
גלנט חזר שוב ושוב על תמונת המודיעין כפי שהוא קיבל אותה וגם על היקף תופעת הסרבנות. הוא ביקש מכולם להתחשב בנתונים שהוא מביא לאורך היום ובשעות שבהן התקיימו ההצבעות, תועד גלנט יותר מפעם אחת בעימות עם לוין לאחר הושגה הסכמה על נוסח החוק לצמצום עילת הסבירות אבל נותרה המחלוקת על המשך ההקפאה של יתר החקיקה בסעיפי הרפורמה.
3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
עשה מאמצים עד הרגע האחרון. גלנט משוחח עם גנץ וסער במליאה
(צילום: רויטרס/Amir Cohen)
3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד ויואב גלנט במליאת הכנסת
יאיר לפיד ויואב גלנט במליאת הכנסת
גלנט ולפיד משוחחים במליאה, לפני ההצבעה הסופית
(צילום: EPA, אביר סולטאן )
גורמים שנכחו במליאה סיפרו שגלנט אמר יותר מפעם אחת לנתניהו: "אסור לנו לנצח 10-0, תן להם משהו". את המסר הזה השמיע גם באוזני לוין במליאה, לחברי הליכוד שסירבו להגיע לפשרה אמר שליבו עם החיילים והקצינים והוסיף כי הוא חייב אותם איתו ואי אפשר לתת לצה"ל להתפורר.
לקראת סוף ההצבעה, וכשכבר החלה הדרמה במליאה, ניגש גלנט לדרעי וללפיד ולאחר מכן גם לנתניהו, והציע להם לאשר את עילת הסבירות אולם להחיל אותה רק החל מ-1 בינואר 2024. לוין ולפיד התנגדו להצעה, אולם דרעי ונתניהו תמכו בה.
משכשלו כל הלחצים ועל מנת שלא להתפטר ולהעביר את המשרד לידיים אחרות, החליט להצביע בעד. כעת יקדיש גלנט את הימים הקרובים להערכת מצב בצבא ואיחוי הקרעים. גורם פוליטי העריך כי "גלנט עשוי להבטיח לחיילים ולקצינים שמדינת ישראל תישאר חופשית ודמוקרטית, ובעיקר יחבק אותם וינסה להדוף אמירות קיצוניות נגדם".