מבצע שומרי החומות לא יכלול כנראה תמרון קרקעי, אך לאורך גבול רצועת עזה פועלים מזה כעשרה ימים עשרות צוותים מיחידות עילית ומחטיבת הקומנדו, שמפעילים חימושים מדויקים שלרוב מושארים לטובת מלחמה או למבצעים רגישים ורחוקים מישראל.
מלבד לוחמי מגלן ואגוז, בגבול אורבים לוחמים מיחידת שלדג ומיחידות אחרות, תחת מרכז האש והמודיעין המשולב של אוגדת עזה. אלה מזהים ומשמידים מחבלים שיורים רקטות ופצמ"רים. תחת תפיסת "הגנה הורגת", באוגדת עזה סיכלו עשרות שיגורי נ"ט ופשיטות לעבר ישראל.
בחמ"לי המודיעין באוגדת עזה הפעילות הצפופה היא סביב השעון עם כ-200 קציני מודיעין (קמ"נים) שפועלים עם קציני חיל האוויר ונציגי היחידות המובחרות. במודיעין של אוגדת עזה נערכו למבצע בשנתיים האחרונות עם יותר מ-2000 שעות צילום ואיסוף מודיעין מהאוויר שייצר תמונה מודיעינית חזקה.
1 צפייה בגלריה
ירי ארטילרי של צה"ל על עזה
ירי ארטילרי של צה"ל על עזה
ירי ארטילרי של צה"ל על עזה
(צילום: AFP)
בתקיפות אוגדת עזה חוסלו כ-70 מחבלים עד כה, רובם ניסו לפגע בקרבת הגבול. בנוסף, כוחות האוגדה תקפו 40 משגרי נ"ט.
"אנחנו לא מחכים במארב לאויב אלא פועלים לחשוף ולזהותו עוד בשטחו, לפני שיפעל, לחסלו בשטח ההיערכות שלו", הסביר היום (רביעי) קצין בכיר באוגדת עזה, "כך תקפנו כבר 10 מנהרות התקרבות לגדר הגבול שחמאס תכנן דרכן לפשוט לשטח ישראל".
בשתיים מהתקיפות, אומרים באוגדת עזה, סוכלה פשיטה של ממש: לוחמי נוכבא מובחרים של חמאס נכנסו לשתי מנהרות מחאן יונס ונעו בתוכן לקרבת הגבול. תוך דקות הושמדו המנהרות בפצצות ממטוסי קרב. שם הקוד שהעניקו למאמץ האוגדתי נגד פשיטות חמאס: "נוחו בשלום". באוגדה זיהו את העמדות האחוריות, במרחק של כ-2 ק"מ מהגבול, בהם נערכים פעילי נוכבא של חמאס. הם חוסלו באמצעות חיישנים רגישים בקיר העמוק במכשול התת-קרקעי, שלראשונה בלם אותם.

אוגדת עזה הפעילה בתקיפותיה כ-450 חימושים שונים כחלק מ"ההגנה ההורגת", בהם 10 ממטוסי קרב, 12 ממסוקי קרב, 95 מכלי טיס, 67 פגזי טנקים, 162 מתותחים. באוגדה שולחים גם טנקי מרכבה סימן 4 מעיל רוח לפטרל בקרבת הגבול. יחד עם זאת, בפיקוד דרום יש מפקדים שרוצים יותר שימוש במבצעי גירוי ותגובה באמצעות הטנקים והנמ"רים, אך הדבר לא אושר.
מתחקיר תקרית הנ"ט בימים הראשונים של הלחימה במושב נתיב העשרה בה נהרג לוחם חטיבת הנח"ל עומר טביב, עולה כי כוח בפיקוד סגן מפקד הפלוגה הגיע לחממות הסמוכות למושב. במקביל, הישוב ספג פצצות מרגמה וכוח מיחידת מגלן זיהה וירה לעבר רחפן שהתקרב מהרצועה.
הכוח מהנח"ל חתר למגע ברצף האירועים שהתנהלו בסמיכות, כשבו בעת נכנס לאזור חשוף לנ"ט וספג את הפגיעה מטווח ירי של 4 ק"מ מבית חאנון. מאותו מרחב שוגרו עיקר הרקטות גם לעיר אשקלון, שספגה בתחילת המבצע, במטח אחד מרוכז, שיא קטלני של 167 רקטות במקביל.
בצה"ל המשיכו גם הלילה בהריסה מהאוויר של מנהרות המטרו של חמאס ולפי בכיר בפיקוד דרום, לחמאס יידרשו לפחות חמש שנים לחדשן. לאחר תקיפות חוליות הנ"ט בצבא מעריכים שנותרו לחמאס ולג'יהאד האיסלמי כ-20 משגרי נ"ט, בנוסף לטילים עצמם. "אנו מזהים חשש של פעילי טרור ומפקדים להיכנס למנהרות לאחר שהן נהפכו למלכודת מוות", הוסיף הקצין.
עם זאת, באוגדת עזה מעריכים כי חמאס וג'יהאד יסלימו את הירי לקראת הפסקת האש, גם בפצצות מרגמה לטווח קרוב. עדיין לא נמצאו סימנים בשטח לשימוש ברקטות ה"רעד" עתירות המשקל. בכל רקטה כזו, שמיועדת לטווח הקצר של 2-6 ק"מ, יש 200-400 ק"ג חומר נפץ. בצה"ל ובדרג המדיני מודאגים מהתגברות האיומים לקראת סוף המבצע, ויצטרכו לשקול כיצד לפעול.