כשהמלחמה עדיין בעיצומה וצה"ל ממוקד בחזית מדרום ומצפון, העורף נדרש להתמגן ולהכין את עצמו לשהייה ממושכת במקלטים ובממ"דים. ynet יצא לבדוק את המצב בחיפה ובערי המרכז והשרון. ככה זה נראה מקרוב:

כבר שבוע ויותר שהתושבים בחיפה מפנים ציוד ופסולת שנאגרו במקלטים שבבנייני המגורים לאורך השנים הארוכות שבהן ידעה העיר פגזים וטילים מכיוון לבנון, מה שהפך את חלקם למחסנים של ממש. בעיריית חיפה מציינים כי עד כה נאספו כ-400 טון אשפה שפונו על-ידי תושבים מהמקלטים הפרטיים.
בבדיקה שערך ynet במקלטים במספר בניינים משותפים בשכונות העיר, הממצאים היו סבירים. נציין כי בבניינים רבים, ישנים בדרך כלל, אין מקלטים. באחרים שעברו תמ"א יש ממ"דים בדירות, כך שאינם נזקקים למקלט כללי.
ב-17 ביולי 2006, בעיצומה של מלחמת לבנון השנייה, פגעה קטיושה בקוטר 220 מ"מ בצידו של הבניין ברחוב נהלל 16 בשכונת בת גלים בחיפה. קטע שלם מקיר הבניין התמוטט, כדוריות מהרקטה התפזרו למרחק מאות מטרים ומספר אנשים נפצעו בדרגות פציעה שונות. למרבה המזל לא היו הרוגים, ומאז הבניין שוקם ואוכלס מחדש.
12 צפייה בגלריה
מקלטים בעיר חיפה
מקלטים בעיר חיפה
התושבים מפנים את הפסולת. מקלט בחיפה
(צילום: אסף מגל)
כ-17 שנה אחרי, המקלט המשותף בבניין נראה במצב טוב מאוד. הוא ממוקם בקומת הכניסה, נקי ומטופח, ומחזיק בתאורה טובה, קרמיקה על הרצפה, כורסאות ישיבה, כסאות פלסטיק ושולחן. בבניין ברחוב שרל לוץ 23, לעומת זאת, מצאנו את דלת המקלט נעולה. ליתר דיוק, שתי דלתות המקלט, משני צדדיו השונים של הבניין, נעולות. לאיש מהדיירים אין מושג אצל מי המפתח.
"פעם היה מישהו שהכניס לשם כל מיני ציוד עתיק כי הוא סוחר בו, ועכשיו אנחנו לא יודעים מה יש בפנים", סיפר אחד התושבים. "יש בבניין שש משפחות, אין ועד, ולאף אחד לא אכפת. אם תהיה הפגזה על חיפה, אשאר בבית ואנסה למצוא מקום בטוח עד כמה שאפשר".
12 צפייה בגלריה
מקלטים בעיר חיפה
מקלטים בעיר חיפה
עיר מקלט
(צילום: אסף מגל)
12 צפייה בגלריה
מקלטים בעיר חיפה
מקלטים בעיר חיפה
מקלט בחיפה
(צילום: אסף מגל)
12 צפייה בגלריה
מקלטים בעיר חיפה
מקלטים בעיר חיפה
מאורגן ונעים
(צילום: אסף מגל)
12 צפייה בגלריה
מקלטים בעיר חיפה
מקלטים בעיר חיפה
המקלטים העירוניים מתוחזקים
(צילום: אסף מגל)
כדי להגיע לדלת המקלט השנייה, צריך להקיף את הבניין בתוך עשבייה גבוהה וחצר לא מטופחת. צמוד לקיר הבניין והמקלט החיצוני הוצבו ארבעה בלוני גז גדולים וגבוהים, שעלולות להביא לאסון במקרה של פגיעה בהם.
באשר למקלטים העירוניים בחיפה - הם מתוחזקים ומאובזרים לכל אורך השנה, ואמורים להיות מוכנים לכל תרחיש. לכל מקלט מספר המופיע בחלקו העליון. חלק לא קטן מאותם מקלטים משמש לאורך השנה את תנועות הנוער השונות, ולכן יש בהם אבזור של ספות, שולחנות וכסאות.
בשבת השחורה של ה-7 באוקטובר הוחלט בהנהלת העיר על פתיחת כל המקלטים העירוניים בחיפה. ליאוניד, אחראי המקלטים בעיריית חיפה, סיפר כי מאז פתיחת המקלטים התגלו לא מעט מקרים של גניבת ציוד וריהוט, וכמו גם ונדליזם.
12 צפייה בגלריה
מקלטים בעיר חיפה
מקלטים בעיר חיפה
מקלטים בעיר חיפה
(צילום: אסף מגל)
12 צפייה בגלריה
מקלטים בעיר חיפה
מקלטים בעיר חיפה
מקלטים בעיר חיפה
(צילום: אסף מגל )
במקלט הציבורי ברחוב גדנ"ע 5 בשכונת קריית אליעזר נתלו ציורי קיר צבעוניים, והוא נראה במצב טוב וראוי לשהייה ממושכת. יש בו ריהוט, מכשיר מים, מיקרוגל, ושני חדרי שירותים. תושבת הרחוב שמתגוררת סמוך למקלט ציינה כי אין בבניין מגוריה מקלט או ממ"ד. "אנחנו נרוץ למקלט הזה, הוא במרחק של דקה מהבית שלי. זה מקום בטוח", סיפרה.
המקלט ברחוב עמל 31 פחות מסודר מזה שברחוב גדנ"ע 5, אך הוא גם נמצא במצב סביר יחסית. יש בו שני פתחי כניסה שאמורים לשרת בנייני מגורים רבים בשכונת בת גלים. מנוע המזגן במקלט נגנב, ויש בו כורסאות ישנות, כסאות פלסטיק וחדרי שירותים עם אסלות ואפשרות נעילה.
לעומת זאת, במקלט ברחוב העלייה השנייה 25, שממוקם בשכונת בגן ציבורי מטופח בלב שכונת בת גלים, אין כמעט ציוד שמאפשר שהייה בת מספר ימים. המקלט, שבנוי משני אולמות גדולים, חסר כיסאות ישיבה נוחים, ויש בו מספר ספסלי ברזל ישנים בצמוד לקירות. בעת הביקור במקום, שני עובדים עמלו על פתיחת סתימה בביוב, בניסיון להכשירו לעת חירום.
12 צפייה בגלריה
מקלטים בעיר חיפה
מקלטים בעיר חיפה
אין כיסאות נוחים. מקלטים בעיר חיפה
(צילום: אסף מגל)
לסיכום, מצב המקלטים בחיפה אינו מזהיר ויש עוד מה לשפר, אך הוא גם לא כזה נורא. באשר לציוד שפונה מהמקלטים הפרטיים, בעירייה מציינים כי עד כה פונו מדי יום תכולה במשקל של כ-80 טון בממוצע. "אני מודה לעובדי העירייה ולמתנדבים הרבים שעוזרים בניקיון וסידור המקלטים, דרך פעילות מתנדבי העירייה ואחרים", אמרה ראש העיר חיפה עינת קליש-רותם.

90 חניונים תת-קרקעיים למקלט בת"א, מסלול מהיר להיתר למיגוניות בהרצליה

באשר לערי המרכז והשרון, בתל אביב ישנם 240 מקלטים ציבוריים הפרוסים ברחבי העיר, שנפתחו אוטומטית בתחילת המלחמה. במקומות שבהם קיימים פערי מיגון, בעירייה מדגישים שיש להתגונן לפי עקרונות "הכי מוגן שיש" של פיקוד העורף. לצורך כך הכשירה העירייה בשנים האחרונות כ-90 חניונים תת-קרקעיים, שעומדים בסטנדרטים שקבע פיקוד העורף ונותנים מענה נוסף למיגון.
צוות אחזקה וניקיון מטעם העירייה פעל לטיפול בתקלות מיזוג ומפגעי ניקיון בחלק מהמקלטים העירוניים. בחלקם גם נמצאו פערי תשתיות אינטרנט, והעירייה נמצאת בקשר עם חברות סלולר לטיפול בנושא.
ברמת גן נפתחו כלל 140 המקלטים הציבוריים, כולל במוסדות החינוך. בנוסף, נפתחו מספר חניונים המשמשים כמרחב מוגן, כמו חניון הבורסה, מגדל הראל, קניון ביאליק ונוספים. כמו כן, ובדומה לתל אביב, נפתחו תחנות הרכבת הקלה ביאליק ואבא הלל, שמשמשות 24/7 כמרחב מוגן בעת חירום.
במהלך השבוע האחרון התגלו במקלטים בעיר מספר בעיות כמו נזילות מים, שירותים לא תקינים, בעיות חשמל ודלתות תקולות. עם זאת, בעירייה מדגישים כי כלל המקלטים בעיר שמישים. אגף הביטחון והאכיפה של העירייה, בהנחיית ראש העיר כרמל שאמה הכהן, ביצע מתחילת הלחימה סבב קבוע בין כלל המקלטים הציבוריים, ומטפל בבעיות הרלוונטיות.
בנוסף, ברמת גן יש כ-3,500 מקלטים פרטיים בבניינים משותפים. אגף הביטחון נותן ייעוץ ומענה לפניות תושבים בנושא ומסייע בפינוי תכולת המקלטים, כמו אשפה וגרוטאות, באמצעות מתנדבים.
בהרצליה סירבו לבקשת ynet לספר כמה מקלטים ציבוריים יש בעיר. לטענת העירייה, כבר ביום הראשון למלחמה פתחה העירייה מיידית את כל המקלטים והמרחבים המוגנים בעיר. חלקם נשלטים בפתיחה אוטומטית מרחוק.
העירייה דאגה שהמקלטים הציבוריים יהיו ערוכים ומאורגנים, ובנוסף הכשירה מוסדות חינוך ומספר אתרים בעיר, בהם מרכזים קהילתיים ומתנ"סים, כמרחבים מוגנים לשהייה ממושכת בעת הצורך. בכל יום עוברים צוותים עירוניים בין כל המתקנים בעיר ומוודאים שכולם תקינים ונקיים. העירייה הקימה צוות תחזוקה ייעודי, הכולל גם מתנדבים, שפעלו לטפל במהירות במספר מקלטים שנזקקו לעבודות תחזוקה. בנוסף, מינהל ההנדסה בעירייה מאפשר מסלול מהיר לקבלת היתר למיגונית לתושבים המעוניינים בכך.
בנתניה נפתחו 73 מקלטים ציבוריים ברחבי העיר. בשניים מתוכם התגלו אירועים של ונדליזם ושל גניבת ציוד, והם פונו, נוקו והושמשו מחדש לרווחת התושבים. מטעם עיריית נתניה נמסר כי מדי יום מתבצעים בעיר סיורים במטרה להבטיח תחזוקה שוטפת של המקלטים הציבוריים.
12 צפייה בגלריה
מקלט בנתניה
מקלט בנתניה
מקלט בנתניה
(צילום: עידו ארז)
12 צפייה בגלריה
מקלט בנתניה
מקלט בנתניה
מקלטים בנתניה נוקו והושמשו מחדש
(צילום: עידו ארז)
12 צפייה בגלריה
מקלט בנתניה
מקלט בנתניה
העירייה בנתניה מבצעת סיורים שוטפים
(צילום: עידו ארז)
12 צפייה בגלריה
מקלט בנתניה
מקלט בנתניה
אירועי ונדליזם בנתניה טופלו
(צילום: עידו ארז)
ברמת השרון נפתחו והושמשו 85 מקלטים לטובת הציבור, תוך בחינת מצבם והנגשת המידע לציבור. בנוסף, נפתחו שלושה מקלטים פנימיים בבית הספר ברחבי העיר, שבהם גם הוצב שומר. המקלטים נפתחו תוך שעה מתחילת האירוע.
בכדי לייצר מוכנות מלאה של המקלטים ובכלל זה תחזוקה של המקום ושמירה על רמת שהיה גבוהה, העירייה משכירה מקלטים לאומנים. לפי הוראות פיקוד העורף, מותר לאחסן ציוד בלא יותר מ- 20% משטח המקלט. בעירייה אמרו כי מתחילת האירוע עסקו בפינוי וסידור מחדש של חלק מהמקלטים על מנת שהציוד לא יתפוס מעל 20% מהיקף המקלט, וכל זה סודר עוד במהלך היום הראשון למלחמה.
בעיר רעננה נפתחו כלל 52 המקלטים הציבוריים בשבת שעברה בבוקר. המקלטים מתוחזקים באופן שוטף לכל אורך השנה, על ידי צוות אחזקת מקלטים ייעודי, שדואג לתחזוקתם, תאורה, ואבזור, ולקיום ביקורות שוטפות לווידוא כישורתם וניקיונם. המקלטים זמינים לכל אורך השנה לשימושים שונים לשירות התושב, בשימוש דו תכליתי, המבטיח כשירותם התמידית.