כשל חיסוני: אחת התופעות הבולטות בתקופת הקורונה הייתה קשורה למעמד כלכלי - הורים מיישובים עשירים יותר גם חיסנו יותר את ילדיהם. אלא שמנתונים בלעדיים שהגיעו לידי ynet, "ידיעות אחרונות" והתנועה לחופש המידע, עולה כי בנוגע לחיסון לפוליו, המגמה הפוכה: שם שיעורי ההתחסנות הגבוהים יותר היו דווקא בקרב האוכלוסיות המוחלשות יותר.
עוד עולה מהנתונים כי בניגוד להתחייבויות עבר ולמרות הביקורת החריפה שנמתחה על משרד הבריאות בנושא בדוח מבקר המדינה משנת 2014 – עד כה הוא לא הקים תשתית למאגר נתונים לאומי של חיסוני הילדים ברמת היישוב ובחלוקה לגיל ולסוג החיסון.
מנתוני קופת החולים כללית לשנת 2021 עולה כי שורה של יישובים מבוססים נמצאים דווקא בתחתית דירוג הילדים שהתחסנו בחיסון המומת לפוליו. ביישוב גיתה בצפון שמדורג באשכול החברתי כלכלי 8, רק 50 אחוז ממבוטחי הקופה התחסנו, גם ביישוב הררית בגליל התחתון – 60 אחוז בלבד מהילדים התחסנו. נתון דומה התקבל ביישובים קהילתיים או בקיבוצים מבוססים כמו נאות סמדר, בית ינאי, הרדוף, חרשים, כפר סאלד, כפר שמואל, כפר מעש, צור נתן וגם בקיסריה – כולם עם מתחת ל-70 אחוזי התחסנות של ילדים נגד נגיף הפוליו.
מנגד, ביישובים אחרים ובהם גם כאלו שנמנים עם דירוג סוציו-אקונומי נמוך יותר, שיעורי ההתחסנות גבוהים הרבה יותר: בנתיבות התחסנו בחיסון המומת נגד פוליו 85 אחוז מהילדים, בירוחם 88 אחוז, בתל אביב 89 אחוז ובבני ברק, אשדוד וירושלים 92 אחוז. בפרדס חנה, שעלתה לכותרות על רקע התנגדות של חלק מתושביה להתחסן מפני הקורונה, נמצאו דווקא שיעורי התחסנות של 95 אחוז.
2 צפייה בגלריה
"הקורונה הוכיחה כמה נתונים חשובים לניהול מגפה"
"הקורונה הוכיחה כמה נתונים חשובים לניהול מגפה"
"הקורונה הוכיחה כמה נתונים חשובים לניהול מגפה"
(צילום: מוטי קמחי)
פרופ' נדב דוידוביץ', ראש בית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת בן גוריון, מסביר: "בחיסוני השגרה, אנשים ממצב סוציו-אקונומי נמוך דווקא מתחסנים יותר – משום שהם פחות מטילים ספק בחיסונים".
עו"ד רחלי אדרי-חולתא, מנכ"לית התנועה לחופש המידע, טוענת כי גם כיום, כשמשרד הבריאות מוביל את מבצע החיסונים, חסרים לו נתונים משמעותיים: "גם הקורונה הוכיחה כמה נתונים חשובים לניהול מגפה. כאשר יש קריאה לציבור להתחסן נגד פוליו, הקריאה היא חסרת חשיבות אם היא לא ממוקדת לאוכלוסייה רלוונטית".
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "המאגר הוקם ופועל באופן שגרתי, אך רישום הנתונים טרם הושלם. משרד הבריאות ממשיך לפעול להשלמת כלל המידע. המאגר אינו מכיל נתונים אודות כתובת המגורים. באשר לחשיפת המידע, מאגר נחליאלי מכיל נתונים שחשיפתם תהווה פגיעה בפרטיות המחוסנים ולפיכך לא ניתן לשתפם".