גורמי ביטחון מצריים אמרו אמש (יום ראשון) לרויטרס כי גם בישראל וגם בחמאס יש נכונות להפסקת אש ולשחרור חטופים נוספים, "על אף שיש חילוקי דעות בנוגע ליישום הצעדים הללו".
3 צפייה בגלריה
נתניהו וסינוואר
נתניהו וסינוואר
מנהיג חמאס סינוואר וראש הממשלה נתניהו
(צילום: דנה קופל, רויטרס)
לפי הגורמים, חמאס מתעקש לקבוע את רשימת החטופים שישוחררו באופן חד-צדדי. לדרישה הזו ישראל דווקא מסכימה - אך מבקשת לראות את השמות מראש, ולקבל גם ציר זמן שבו הם ישוחררו כדי לקבוע את מועד ומשך הפסקת האש.
מנגד, חמאס גם דורש מהכוחות הישראליים לסגת אל מאחורי קווים שנקבעו מראש. לתנאי הזה, לפי הגורמים, ישראל לא מסכימה.
הקבינט המדיני-ביטחוני המורחב יתכנס היום אחרי שבישיבת קבינט ניהול המלחמה ניתן האור הירוק לקדם מתווים חדשים לשחרור חטופים. יש רצון בצד הישראלי למהלך, אולם נכון לרגע זה בירושלים לא התרשמו שהצד השני מביע נכונות לכך. בידיעת המצרים והאמריקנים, ראש המוסד דוד (דדי) ברנע צפוי לקיים בהמשך השבוע פגישות נוספות להתנעת מתווים אפשריים לדיון.
במקביל, משפחותיהם של מיה גורן ואיתן לוי, שגופותיהם מוחזקות בעזה אחרי שנחטפו ונרצחו בשבי חמאס, יגיעו היום לשער הקריה בתל אביב יחד עם משפחות החטופים שיקיריהן עדיין נמצאים ברצועה. כלל המשפחות ידרשו מתווה ישראלי לשחרור החטופים. המשפחות האבלות ושאר המשפחות יבקשו להעביר מסר שאם לא יונח מתווה ישראלי תוך כדי גיוס העולם ליישומו, מספר המתים ילך ויגדל.
אתמול דווח ברשת CNN כי הפגישה בין ראש המוסד דדי ברנע לראש ממשלת קטאר באוסלו שבנורבגיה הוגדרה "חיובית". לפי גורמים דיפלומטיים ששוחחו עם הרשת, הפגישה התמקדה בניסיונות לחדש את המגעים לגיבוש מתווה לשחרור חטופים.
לפחות לפי עמדתו הרשמית, חמאס לא מוכן לנהל משא ומתן עם ישראל כל עוד הלחימה נמשכת. ישראל, מנגד, דורשת שכל מו"מ ייעשה תחת אש, וגם עמדה עד כה על הדרישה לשחרר את הנשים שלא שוחררו בעסקה הקודמת.
בהצהרה שפרסם ארגון הטרור שלשום צוין כי "חמאס מאשר את עמדתו שלא לפתוח במשא ומתן כלשהו להחלפת שבויים, אלא אם התוקפנות נגד עמנו תיפסק אחת ולתמיד". חמאס העביר את העמדה לכל המתווכים.
גורמים ששוחחו עם "וול סטריט ג'ורנל" אחרי פגישת ראש המוסד ברנע עם ראש ממשלת קטאר מוחמד אל-ת'אני אמרו כי ישנם מכשולים משמעותיים שמונעים את חידוש המשא ומתן, כולל חילוקי דעות לגבי התנאים האפשריים בתוך חמאס. עוד לפני נסיעתו, קיים ראש המוסד ברנע דיון עם שר הביטחון יואב גלנט בנושא המאמצים להחזרת החטופים.
המשא ומתן שמותנע כעת, כשבועיים מאז חידוש הלחימה, צפוי להיות מורכב וסבוך ולהימשך זמן רב מאוד. ביחס למשא ומתן הקודם מלווים אותו אתגרים רבים, וצפוי להידרש זמן עד שהתהליכים מול חמאס יבשילו. למאמץ שותפים הבית הלבן, שר המודיעין המצרי וראש ממשלת קטאר, המנסים לגבש מתווים שיניעו עסקה.
פורסם לראשונה: 20:28, 17.12.23