הקואליציה השברירית צלחה עוד משבר: מליאת הכנסת דחתה בצהריים (יום ד') שתי הצעות חוק שנועדו לאתגר את ממשלת נתניהו-גנץ. ההצעה להקמת ועדת חקירה בפרשת הצוללות נדחתה ברוב של 48 מתנגדים מול 19 תומכים, וההצעה לקידום פסקת ההתגברות נדחתה ברוב של 71 מתנגדים מול חמישה תומכים. לאחר ההצבעה תקף בחריפות יו"ר ימינה נפתלי בנט את הממשלה ואמר: "אנשים מתים. אני חיללתי שבת - ואתם לא עושים כלום". ynet העביר שידור חי מהמליאה.

שר הביטחון לשעבר משה (בוגי) יעלון (יש עתיד-תל"ם) הציע מעל לדוכן את הקמת ועדת החקירה. "אנחנו עוסקים בפרשה שהוגדרה על ידי כל מי שמתמצא בה, אשר כל מי שמצוי בפרטיה, מגדיר אותה כפרשת השחיתות הביטחונית החמורה ביותר בתולדות המדינה, והיא עוסקת בתהליכי רכש של ספינות, צוללות ואישור מכירת צוללות למצרים", אמר ח"כ יעלון.
הוא הוסיף: "שני ערוצים כספיים מתנקזים בסופו של דבר לבני דודיו של ראש הממשלה נתניהו. הראשון, ערוץ העמלות. עו"ד דוד שמרון, בניגוד עניינים מובהק, ייצג למעשה גם את ראש הממשלה נתניהו וגם את המתווך שהרוויח מהעמלות של כל עסקה עם טיסנקרופ. כמובן שזה ניגוד עניינים מובהק. הנושא כמובן צריך להיבדק.
"סוגיה שנעלמה מעינינו נוגעת לבן הדוד השני, איש העסקים מיליקובסקי. בעלים של חברה שנקראת 'סי דריפט' סיפקה חומרי גלם כתוספים לייצור פלדה במספנה, כך שהוא מרוויח מכל עסקה - בין אם זה הזמנה ישראלית, בין אם זה הזמנה מצרית או כל הזמנה אחרת. הסתבר שלבנימין נתניהו, בהיותו ח"כ ב-2007, היו מניות. הוא קנה וקיבל בסך הכול 600 אלף דולר, כך שהוא הרוויח מכל עסקה של החברה הזאת".
5 צפייה בגלריה
בוגי יעלון במליאת הכנסת
בוגי יעלון במליאת הכנסת
"זה ניגוד עניינים מובהק". ח"כ יעלון במליאה
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
5 צפייה בגלריה
דוד אמסלם במליאת הכנסת
דוד אמסלם במליאת הכנסת
"היית פותח שמפניות". השר אמסלם
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
השר דודי אמסלם (הליכוד) השיב בשם הממשלה: "משטרת ישראל הייתה שמחה להדביק לראש הממשלה עוד תיק". אמסלם הטיח ביעלון: "אם מנדלבליט היה פותח בחקירה נגד נתניהו על הצוללות, היית פותח שמפניות".

עו"ד שמרון תובע את יעלון

בתוך כך, עו"ד דוד שמרון, מקורבו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, הגיש לבית משפט השלום בתל אביב תביעת דיבה נגד ח"כ יעלון. עו"ד שמרון דורש 567 אלף שקלים בגין לשון הרע בעקבות התבטאויותיו של ח"כ יעלון בסוגיית פרשת הצוללות.
התובע, שמיוצג על ידי עורכי הדין עמית חדד ונועה מילשטיין, טוען כי יעלון פרסם במליאת הכנסת טענות שווא כאילו שמרון פעל באופן מושחת בפרשת הצוללות, וכאילו קיבל לידיו עשרות מיליוני שקלים שחלקם כביכול יועדו לראש הממשלה נתניהו.
יעלון צייץ בתגובה: "תוך כדי דיון בכנסת להקמת ועדת חקירה לרכש כלי השיט והצוללות מטיסנקרופ, מתפרסם שעו"ד דוד שמרון, המעורב בפרשה עד צוואר, הגיש תביעה נגדי בנושא. כך מתנהגת כנופיית פשע. לא תפחידו ולא תרתיעו אותי מלהילחם על הוצאת האמת לאור. ביטחון המדינה אינו הפקר".
5 צפייה בגלריה
דוד שמרון
דוד שמרון
עו"ד שמרון
(צילום: אוהד צויגנברג)
5 צפייה בגלריה
עורך דין עמית חדד
עורך דין עמית חדד
עו"ד עמית חדד
(צילום: רפאל מזרחי)
כאמור, 48 חברי כנסת התנגדו להצעה להקים ועדת חקירה בפרשת הצוללות, בעוד 19 בלבד תמכו בה. כל חברי הכנסת של כחול לבן, כמו גם עמיר פרץ ואיציק שמולי מהעבודה וכן השר יועז הנדל וח"כ צבי האוזר מדרך ארץ נעדרו מההצבעה. לעומת זאת, בין המתנגדים היו גם חברי כנסת מהאופוזיציה ובכללם מישראל ביתנו וימינה. גם חברי הכנסת של הרשימה המשותפת נעדרו מההצבעה.
ההצעה שקידמה יש עתיד-תל"ם הייתה אחד מהדגלים המרכזיים של כחול לבן והובלטה במצע הבחירות המקורי שלה. היו"ר בני גנץ ושר החוץ כיום גבי אשכנזי הסבירו נמרצות את הצורך בהקמת ועדה שתחקור את הנושא. בשעות שקדמו להצבעה חיפשו חברי הכנסת של כחול לבן קיזוז על מנת שלא להיכנס להצבעה ולא להצביע נגד מצפונם ונגד הבטחת הבחירות שלהם.

התנגדות גורפת לפסקת ההתגברות

אחר כך עלתה להצבעה הצעת חוק פסקת ההתגברות שקדמה ח"כ איילת שקד (ימינה). ההצעה שנוגעת לליבת האג'נדה של הימין להצר משמעותית את כוחו של בג"ץ בבואו של בג"ץ להתערב בחקיקה של הכנסת, נדחתה כאמור ברוב עצום של 71 מתנגדים אל מול חמישה תומכים בלבד.

5 צפייה בגלריה
איילת שקד במליאת הכנסת
איילת שקד במליאת הכנסת
ח"כ שקד
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
יו"ר הקואליציה ח"כ מיקי זוהר המליץ לראש הממשלה נתניהו להצביע בעד הצעת החוק, אולם בתום התייעצות שנערכה בנושא אתמול בלילה הוחלט כי חברי הכנסת של הליכוד ייעדרו מההצבעה.
"צר לי לבשר שעמדתי לא התקבלה", כתב היום זוהר בחשבון הטוויטר שלו. "הליכוד לא יצביע בעד פסקת ההתגברות אלא ייעדר מההצבעה. לאחר בירורים ובדיקות היה ברור שהצבעה בעד החוק (שגם לגביו יש לא מעט מחלוקות גם בתוך הימין) הייתה מביאה לבחירות באופן ודאי. מתוך רצון אמיתי לנסות ולייצב את הקואליציה ולמנוע בחירות הוחלט להיעדר".
ביהדות התורה הודיעו לפני שבועיים שיקדמו את פסקת ההתגברות, אולם בשל ההבנה שהדבר עלול לערער את יציבות הקואליציה החליטו להתנגד בשלב זה.
לאחר שהצעת החוק לקידום פסקת ההתגברות נפלה, עלה לדוכן יו"ר ימינה ח"כ נפתלי בנט. בקול שבור תקף בנט את הממשלה ברקע משבר הקורונה: "אני בא עכשיו מסיור חנויות בירושלים. פגשתי בעל עסק ליודאיקה. הוא גמור. בן אדם בן 75, מזה הוא חי, מזה הוא משלם את שכר הדירה, מזה הוא קונה את הלחם. מה עשיתם ב-80 יום? כלום. מה עשיתם בחקירות האפידמיולוגיות? כלום.
"תגידו, אתם מטורפים? מה עשיתם? אתם הורסים את החיים של מיליוני אזרחי מדינת ישראל. אתם הורגים אותם, אתם הורגים אותם מבפנים. עמותות וארגונים קורסים. עובדי 'קרן קרב', 'כנפיים של קרמבו', ילדים עם מוגבלויות לא מקבלים פתרונות כי אתם רבים ביניכם. אתם השתגעתם? מה עוד אני צריך לעשות? אלוהים ישמור.
"כשאני הייתי שר ביטחון - עבדתי בשבת. חיללתי שבת כי זה פיקוח נפש. אנשים מתים, מה אתם עושים? אתם השתגעתם? תתפסו את עצמכם בידיים, תבינו שיש לנו עם שהולך ומת, ושלא תעזו להאשים אף אחד אחר. תתחילו לעבוד, אחרת לא יישאר לנו עם, לא תישאר לנו מדינה".
פורסם לראשונה: 12:12, 05.08.20