מאז שהתפוצץ המשא ומתן בין ישראל לחמאס, ומשלחת המוסד הוחזרה מקטאר, לא התחדשו המגעים לשחרור חטופים - כשלפחות פומבי, שני הצדדים עומדים על סירובם לקיים מו"מ בתנאים הנוכחיים. בעוד ישראל דורשת מו"מ רק תחת אש, ולא מוכנה להתפשר על השבת הילדים והנשים שנותרו בשבי, בחמאס אומרים כי לא ינהלו מגעים כל עוד הלחימה נמשכת.
2 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט בהתכנסות קבינט ניהול המלחמה
שר הביטחון יואב גלנט בהתכנסות קבינט ניהול המלחמה
גלנט עם הנושאים והנותנים הישראלים העיקריים, ברנע וניצן אלון
(צילום: שחר יורמן)
הכותרת
מה למדנו מחודשיים של מלחמה? | נחום ברנע
22:27
עם זאת, גורם מדיני ישראלי אמר היום כי ההנחיה החדשה לנושאים ולנותנים היא להתחיל לשמוע מה יש למתווכים להציע. "אין אמנם התנעה של מו"מ על עסקה חדשה לשחרור חטופים, אבל כרגע אנחנו שומעים מה יש למתווכים לומר", הסביר. "אנחנו פתוחים לרעיונות. מוקדם מדי לדבר על משהו קונקרטי, אבל ההבנה היא שהלחץ הצבאי הוא זה שיקדם עסקת חטופים נוספת".
כאמור, ישראל הבהירה עד כה שלא תדון בעסקה חדשה עד שחמאס לא ישלים את הקודמת וישחרר את הנשים שבשבי. כעת ישנה נכונות, גם אם לא רשמית, להתחיל לקדם מו"מ על עסקה נוספת שתכלול מלבד שחרור הנשים - שעליו עומדת ישראל - גם קטגוריות חדשות ובכלל זה חולים, פצועים ואנשים מבוגרים. התפתחות בנושא ככל הנראה לא תקרה השבוע, אבל בישראל לא פוסלים שבשבוע הבא יהיו התפתחויות.
גורמים מדיניים הדגישו שעוד לא התחילו לעבוד על עסקה חדשה, אבל מבהירים במקביל כי גם אחרי החזרת צוות המוסד מקטאר, ישראל המשיכה לעמוד בקשר יומי גם עם הקטארים וגם עם המצרים. לכן, לכאורה, המגעים לא נעצרו לרגע - בזמן שישראל התמקדה בתמרון הצבאי ובהגברת הלחץ על חמאס, בין השאר כדי לנסות ולייצר תנאים לעסקה טובה נוספת.
גם בסקיי ניוז בערבית דווח היום כי ממשלת ישראל "פתוחה יותר" להצעות המתווכים על חילופי שבויים, בתנאים שעשויים להשתפר. "יש הצעות שהוגשו לממשלת ישראל לעסקה - אבל אין הסכם מוכן, ונדרש משא ומתן נוסף", נטען.
2 צפייה בגלריה
נשיאת הצלב האדום מיריאנה ספולאריץ
נשיאת הצלב האדום מיריאנה ספולאריץ
נשיאת הצלב האדום בביקור בעזה
ובינתיים, עלי אבו שהין - חבר הלשכה המדינית של הג'יהאד האיסלאמי - אמר כי "אין כל מגעים עכשוויים לעסקת אסירים", והבהיר כי ארגוני הטרור לא יסכימו לעסקת אסירים שאחריה תתחדש המלחמה. "אין דיבורים כעת על הפסקת אש הומניטרית, ועמדת ההתנגדות ברורה - דחייה של כל משא ומתן תחת לחץ האש".
מוקדם יותר היום אמר שר הביטחון יואב גלנט בהצהרה בקריה כי הלחץ הצבאי של צה"ל עובד, ומחבלים רבים נכנעים. "צה"ל ימשיך לעשות ככל הנדרש כדי להחזיר את החטופים לביתם, מערכת הביטחון מחויבת לזה כולה - ואני מחויב לזה באופן אישי", אמר. "זו הזדמנות לדרוש שוב מהצלב האדום לעמוד במצופה ממנו. הגענו להסכמה שיהיו ביקורים של הצלב האדום אצל החטופים, ואני קורא לכל ארגוני זכויות האדם להביא אות חיים מהחטופים שלנו - נשים מבוגרות, חיילים, חיילות, חייבים להגיע לכולם ולהביא מהם אות חיים. זה המעשה האנושי הבסיסי והנושא ההומניטרי הוא לא רק מה קורה ברצועת עזה, אלא גם מה קורה לחטופים שלנו. זו חובתכם - תעמדו בה".
כל כך מיהר להגיב מחמוד מרדאווי, בכיר בחמאס, שהבהיר כי הארגון "דוחה את הבקשה הישראלית שהצלב האדום יבקר את החטופים". לטענתו, "הצהרותיו של שר הביטחון הישראלי על כניעת מספר גדול של אנשי חמאס הן שקריות ומטעות".
על רקע הדברים הללו, נשיאת הצלב האדום מיריאנה ספולאריץ' תגיע ביום חמישי לביקור בישראל, עשרה ימים אחרי שביקרה ברצועת עזה - וצילמה סרטון מקומם שבו כמעט ולא התייחסה לחטופים הישראלים. היא תיפגש עם משפחות חטופים וגם עם הנשיא הרצוג, עם ראש הממשלה נתניהו ועם שר החוץ אלי כהן, ותקיים סיור בדרום.
ובינתיים, היועץ לביטחון לאומי של הבית הליבן, ג'ייק סאליבן, יגיע ביום חמישי לביקור בישראל שבמהלכו ייפגש עם קבינט המלחמה וידון על ההיערכות ליום שאחרי. האמריקנים מבקשים שלקראת תחילת השנה הבאה ישראל תפחית בעצימות של התקיפות בעזה - ובמקביל תגדיל את הסיוע ההומניטרי, ותשקול הפוגות נוספות שיאפשרו שחרור חטופים. לצד זאת, בין המדינות אין מחלוקת באשר לשאלת חיסול חמאס ומניעת טבח נוסף בישראל, אך בארה"ב חושבים שצה"ל צריך לעשות מאמץ גדול יותר למזער את הפגיעה באזרחים ולפעול לפי דיני המלחמה.
עינב חלבי וליאור בן ארי סייעו בהכנת הכתבה