כל נורבגי שלישי מאמין שישראל מתייחסת רע לפלסטינים כפי שהנאצים התייחסו רע ליהודים. כך עולה ממחקר שערך המרכז ללימודי שואה ומיעוטים במדינה. מהמחקר עולה כי אחד מכל 10 נורבגים מאמין שאפשר להצדיק אלימות נגד יהודים, וכי 63.3% מהמוסלמים שחיים בנורבגיה מסכימים כי היחס הישראלי לפלסטינים דומה ליחס הרע של הנאצים ליהודים במלחמת העולם השנייה.
2 צפייה בגלריה
אלימלך נורבגיה אוסלו הפגנה תמיכה בעד פלסטינים דגל דגלי פלסטין 2018
אלימלך נורבגיה אוסלו הפגנה תמיכה בעד פלסטינים דגל דגלי פלסטין 2018
הפגנת תמיכה בפלסטינים באוסלו, 2018. רוב המוסלמים בנורבגיה מאמינים: היחס לפלסטינים דומה ליחס של הנאצים ליהודים
(צילום: Shutterstock )
למרות זאת, במחקר עלה כי העמדות האנטישמיות בנורבגיה נמצאות במגמת ירידה. בשנת 2011, השנה הראשונה שבה בוצע המחקר, נמצא כי 12.5% מהנורבגים הביעו דעות קדומות כלפי יהודים. השנה עומד הנתון על 9.3%. במחקר עלה עוד כי 14% מהנורבגים מאמינים שיהודים פועלים בסתר לקידום האינטרסים שלהם, ושיש להם יותר מדי השפעה על הכלכלה הבינלאומית. 8% מהנורבגים חושבים שהיהודים עצמם אשמים בזה שהם נרדפים.
כשנשאלים הנורבגים באיזה צד בסכסוך הישראלי-פלסטיני הם מצדדים, עונים 23% מהם כי הם מצדדים בפלסטינים בעוד ש-9% מצדדים בישראל. השאר ציינו כי הם לא יודעים להשיב.
ארוין קוהן, ראש הקהילה היהודית באוסלו, אמר שהנתונים ביחס ליהודים נוראיים. "לעולם לא ניפטר מהאנטישמיות. אפילו השואה לא יכלה לעשות את זה. יש להילחם באנטישמיות ברציפות באמצעות ידע ובעבודה יצירתית. פעולות אנטישמיות חייבות להיות לא לגיטימיות", הוא הוסיף. "הטענה שישראל מתייחסת לפלסטינים רע כפי שהנאצים התייחסו ליהודים היא שגויה מהיסוד".
המחקר בחן גם את יחסם של הנורבגים למוסלמים. העמדות השליליות כלפיהם אמנם פחתו ביחס לנתוני העבר, אבל עדיין קיימות: 15.3% דוחים מגע חברתי עם מוסלמים ו-23.7% מביעים סלידה ממוסלמים. עוד עולה מהמחקר שאנשים בנורבגיה מסתירים את זהותם כי הם חוששים מהטרדה או מדעות קדומות. גברים, קשישים ואנשים עם רמת השכלה נמוכה, עלה עוד, הם בעלי דעות קדומות יותר מאחרים.
ראש מערך דיפלומטיה ציבורית במשרד החוץ, עמנואל נחשון, אמר כי תוצאות הסקר מזעזעות. "הוא מצביע לא רק על הסתה מצד ארגונים מסוימים בנורבגיה, אלא גם על כשלים חינוכיים עמוקים ובורות מחרידה. לצערנו, במספר מדינות לא קטן, לא מוקדשים המאמצים הנדרשים לחינוך הדור הצעיר בהיסטוריה של השואה. לכן אנו רואים התבטאויות מחרידות בסגנון קניה ווסט ועיוות מוחלט של המציאות בין ישראלים לפלסטינים. המפתח לשיפור המצב, בין בנורבגיה ובין במדינות אחרות , הוא חינוך".
ראש הקהילה היהודית קוהן הטיל את האחריות על התקשורת בנורבגיה, שממנה שואב הציבור את המידע על ישראל. "הציבור רוצה כותרות מעוותות. התקשורת מייחסת מניעים שקריים לישראל. רוב התקשורת בנורבגיה יוצרת את הרושם שישראל נהנית מהפצצת ילדים בעזה או שישראל מעוניינת להרוג אזרחים", אמר. "באותה נשימה התקשורת מגמדת את הדיווחים שפעולות ישראל טבעיות ומהוות תגובה לשיגור 4,000 רקטות".