שגריר אוקראינה בישראל יבגן קורניצ'וק טען בסוף השבוע כי לאחרונה ניכרת מגמה של הפגנות אנטי-אוקראיניות בישראל, שלדבריו מאורגנות וממומנות על ידי רוסיה. "עורכים עצרות כאלה בערים מסוימות. היום ראינו אירוע כזה בנתניה, ובשבוע שעבר דגלי רוסיה הונפו בחיפה. שתי עצרות אנטי אוקראיניות התקיימו מול השגרירות שלנו בתל אביב. ניגשתי לאנשים האלה ושאלתי כמה משלמים להם. לצערי אי אפשר לאסור עצרות כאלה", אמר קורניצ'וק בריאיון לתקשורת בארצו.
3 צפייה בגלריה
יבגן קורנייצ'וק שגריר אוקראינה במסיבת עיתונאים
יבגן קורנייצ'וק שגריר אוקראינה במסיבת עיתונאים
שגריר אוקראינה בישראל יבגן קורניצ'וק. מאשים את מוסקבה במימון הפגנות נגד ארצו בארץ
(צילום: רויטרס)
בריאיון שהעניק לערוץ הטלוויזיה "אספרסו" הוא הדגיש כי למרות זאת, התמיכה באוקראינה בישראל "רק הולכת וגדלה". לדבריו, "רוב היהודים דוברי הרוסית עזבו את רוסיה, ברחו מהמשטר הטוטליטרי. לכן, אם אדם הגיע מרוסיה, לא הגיוני שהוא יתמוך במלחמה נגד אוקראינה".
במקביל, שגריר ישראל באוקראינה מיכאל ברודסקי חשף בריאיון שהעניק גם הוא לטלוויזיה האוקראינית בסוף השבוע כי בישראל העריכו שאוקראינה תחזיק לא יותר מיומיים-שלושה לאחר שרוסיה החלה את הפלישה לשטחה לפני כמעט חמישה חודשים, ב-24 בפברואר.
3 צפייה בגלריה
מיכאל ברודסקי
מיכאל ברודסקי
שגריר ישראל באוקראינה מיכאל ברודסקי
ברודסקי, ששב בימים אלה לקייב, סיפר בריאיון עם המומחה הפוליטי יורי רומננקו ויועץ בלשכת הנשיאות האוקראינית אלכסיי ארסטוביץ', כיצד פונתה השגרירות מקייב ערב הפלישה הרוסית. "אני לא אסתיר את זה, אנחנו, כמו רבים אחרים, האמנו שאוקראינה תחזיק מעמד שניים עד שלושה ימים. חשבנו שהכול ייגמר תוך שלושה ימים. קהילת המומחים שלנו, הצבא שלנו, דיברו על זה. אני זוכר איך גנרל ישראלי אמר: 'נו, איך אתה יכול להשוות בין צבא רוסיה לצבא אוקראינה'".
אולם, הוא הוסיף, "כשחלף שבוע, ואז עוד שבוע, הייתה הבנה שאוקראינה תחזיק מעמד, שאוקראינה הצליחה להתגייס, הייתה מסוגלת להדוף את התוקפנות הראשונה, ואז המלחמה הולכת בדרך אחרת ממה שדמיינו. ואז בישראל התחילו להתייחס אחרת לאוקראינה". ברודסקי ציין כי הבין שהמלחמה בלתי נמנעת לאחר הודעת הווידאו הראשונה מבין שתיים שפרסם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ערב הפלישה.
3 צפייה בגלריה
צבא אוקראינה ב דונבאס
צבא אוקראינה ב דונבאס
לוחמים אוקראינים במוקד הקרבות בחבל דונבאס, במזרח המדינה
(צילום: רויטרס)
ברודסקי ציין כי ההחלטה הישראלית לפנות את השגרירות התבססה על נתונים של בעלי ברית מערביים: "לישראל אין מקורות מידע משלה באזור הזה. אנחנו מעצמת-על במזרח התיכון. אנחנו מסתמכים בעיקר על מידע שמעבירים האמריקאים והבריטים", אמר. השגרירות, נזכיר, נפתחה מחדש בחודש שעבר בעקבות פתיחתן המחודשת של שורה ארוכה של שגרירויות מערביות.
פורסם לראשונה: 22:57, 16.07.22