"יום השיבוש" החל מוקדם בבוקר עם חסימות של עשרות כבישים וצמתים, ועד הצהריים המשטרה עצרה עשרות מפגינים ברחבי הארץ. שיא המחאה צפוי בהמשך היום, והאמרגנים קראו להמונים להגיע לנתב"ג בשעה 16:00. למרות שהמשטרה הודיעה שלא תאפשר מאחות בתוך הטרמינל, צפויות הפגנות גם שם.
לאה דביר הפגינה בכביש 4 בצומת בנימינה שנחסם הבוקר לתנועה. "כולנו עזבנו הכול והגענו למחות. עילת הסבירות, זו בושה מה שקרה. ביבי צריך להבין שלא נוותר, לא נרפה", היא אמרה. מירב אמיתי, אלמנתו של ירון אמיתי ז"ל שנהרג במלחמת לבנון השנייה, אמרה: "שברו אותי. שלושה ילדים קרביים, בעלי נהרג במלחמה, ואין לנו מדינה. עצוב מה שקורה לנו".
גם אהרון לוי הפגין הבוקר בצומת בנימינה. "כל המדינה בפקק אחד גדול עתה, זה עוד פרומו למחאה הגדולה בערב בקפלן וגם בכרכור", הוא אמר. "נמחה, נפגין, ישראל היקרה שלנו לא תהיה מדינה דיקטטורית, אנחנו לא נוותר".



6 צפייה בגלריה
(צילום: חיים הורשנטיין, ליאור אל חי, Menahem KAHANA / AFP)
כ-100 מפגינים הגיעו למחות גם בצומת הביג בבאר שבע. תמר נז'ינץ (23), שהגיעה מירוחם, אמרה כי "אני מרגישה שקורה פה משהו שגדול מכולנו. אני לא רוצה להתעורר יום אחד ולהבין שהייתי בצד הלא נכון של המאבק. הייתי בגל הראשון של ההפגנות, אבל באיזשהו שלב כשאת רואה ששום דבר לא משתנה וחוזרים לשגרה, הנמכתי להבות. עכשיו זה מרגיש יותר אמיתי מאי פעם. ההרגשה היא להיות או לחדול. השינויים האלה הולכים להשפיע בצורה מיידית על החיים של כולנו. אני רוצה לעשות כל מה שאני יכולה כדי לשנות בעצמי. אני מקווה שישמעו את הזעקה שלנו".
מיכל ברמי (75), לשעבר יו"ר ועד האחיות בבית החולים סורוקה, סיפרה כי "עבדתי 40 שנה בסורוקה. נלחמתי נגד השחיתות, הוספנו עמדות אחיות. אני מפגינה בשביל הנכדים שלי. יש לי שלושה בצבא, אחד מהם מפקד באיסוף קרבי. כשפה צועקים 'רק ביבי' ומקללים, הנכדים שלי היו בג'נין. צועקים לי 'זקנה', 'חטיירית', 'חבל שלא גמרו אותך באושוויץ'. ואני בכל תוניסאית".
ערן צלקוב, שנפצע בעומר כשנהג רכב ניסה לדרוס מפגינים והיכה אותו, סיפר כי "אנחנו רוצים שתהיה פה דמוקרטיה. אנחנו רוצים את העתיד שלנו חזרה, את התקווה שכל אחד ואחת יוכל לממש את עצמו איך שהוא רוצה. יש פה ממשלה שמנסה ליצור מצב שבו רק מפלגה אחת תהיה בשלטון והם יוכלו לעשות מה שהם רוצים. לגבי ביטול עילת הסבירות, אנחנו פה כדי לומר להם לעצור לפני שיהיה מאוחר מדי".


גדי בובר, שלקח יום חופש כדי להפגין, אמר כי "היום התחילו להרוס את הדמוקרטיה סופית. אני מפגין הרבה בסופי שבוע אבל זו פעם ראשונה שאני פה באמצע השבוע. מדאיג אותי ביטול עילת הסבירות. זה כבר לא דיבורים אלא מעשים. בבוקר שמעתי את רוטמן אומר שקריאה שיניה ושלישית זה עניין של שבוע. וזהו. אמרתי מראש שאני לא הולך לעבודה כי ידעתי שזה מה שיקרה".
מפגינה כבת 40 נפצעה באורח קל בפניה מפגיעה בגדר לאחר שמכת"זית התיזה עליה במים בחסימת כביש 1 ליד מחלף חמד, סמוך לירושלים. היא פונתה לבית החולים הדסה עין כרם בירושלים. בתל אביב, מפגין מבוגר עם חולצת "יוצא סיירת שקד" נפצע בצומת קפלן. הוא פונה לקבלת טיפול כשהוא מדמם בפניו.
ישי גרין, מ"מחאת ההייטקיסטים", הגיע להפגין בתל אביב. "אנחנו פה מתחת לרשות המסים כדי להעביר מסר: ההייטק במצוקה", הוא אמר. לדבריו, אם עילת הסבירות תבוטל, "כל חוזי ההייטק לא רלוונטיים, ממשלה שלא מכירה בסבירות לא יכולה להחזיק הייטק, הכול הופך לסביר, זו בעיה מאוד חמורה. המדינה הזו עומדת על ההייטק, כל השומן כל הכסף הקואליציוני זה כסף של מסים מההייטק, שנה הבאה כבר אין את הדבר הזה. היום עוד ארוך, אנחנו נהיה בנתב"ג, בשגרירות האמריקנית, בצמתים, בכבישים ובעוד הרבה מקומות".



מול הקריה בתל אביב הגיעו להפגין משפחות שכולות. טובה פרידמן, אחות שכולה, אמרה כי "תקופה מאוד ארוכה אנחנו יוצאים לנקודה הזאת כדי להגיד שהיקירים שלנו נפלו על מדינה דמוקרטית, על הערכים שלה, על כך הם התגייסו ובשם הדמוקרטיה והחירות הם יצאו להילחם. עם כל מה שקורה פה בחצי השנה האחרונה, אני מרגישה שאחי נפל לחינם. אחי היה דמוקרט גדול, איש שוויון, המדינה הזו הייתה יקרה לו והוא נהרג על העקרונות האלה, על מגילת העצמאות ועל חופש לכולם. כעת מי ששולט זה אנרכיסטים וחסרי בושה, לקרוא לאחי 'בוגד', לקרוא לחברים שלו שעדיין משרתים 'בוגדים', לא יכול להיות הדבר הזה. אנחנו רוצים פה מדינה דמוקרטית, אני רוצה לדעת שמה שהיה יחזור להיות. לא יכול להיות שמדירים חצי עם רק בגלל גחמות של אנשים לא ישרים".
גם באזור השרון נערכות מחאות ומאות מפגינים חסמו את צומת הכפר הירוק. חנוך סער אמר כי "עד אתמול ב-23:00 בלילה היה נדמה לנו שאנחנו חיים בדמוקרטיה שצוללת לעבר דיקטטורה. אם לא נתעשת ואם לא נצא כולנו לרחובות, מיליון איש כמו שגדי אייזנקוט אמר, אנחנו נהיה דיקטטורה".
ערן שוורץ, ראש מטה המאבק, התייחס בריאיון ל-ynet Live לביקורת על חסימות הכבישים. "אני לא מכיר כלי שעובד מול ממשלה כל כך כוחנית, שמנסה להפוך את מדינת ישראל לדיקטטורה, שהוא מנומס לגמרי, נחמד ונעים. כולנו נמצאים כאן בעל כורחנו כי יש פה ממשלה שמובילה אותנו לחורבן בית שלישי, ככה אנחנו מרגישים", הוא אמר. "כמה אפשר לייצר מציאות שבה המדינה של המשרתים הנאמנים ביותר שלה, אנשים שנותנים עשרות שנים מחייהם לצבא, למדינה, למסים, בזמן שיש ממשלה של משתמטים שמובילים את החורבן, קרואים לנו המשרתים 'האנרכיסטים'. אנחנו שומרי חוק, אוהבי מדינת ישראל".
6 צפייה בגלריה
תל אביב
תל אביב
מפגינים בתל אביב
(צילום: JACK GUEZ / AFP)
6 צפייה בגלריה
מחאה צומת בנימינה
מחאה צומת בנימינה
מחאה בצומת בנימינה
(צילום: אלעד גרשגורן)
6 צפייה בגלריה
מתחם ביג באר שבע
מתחם ביג באר שבע
מפגינים בבאר שבע
(צילום: חיים הורנשטיין)
6 צפייה בגלריה
צומת הכפר הירוק
צומת הכפר הירוק
צומת הכפר הירוק
( צילום: יריב כץ)
6 צפייה בגלריה
מול בית משפט העליון ירושלים
מול בית משפט העליון ירושלים
מפגינים מול בית המשפט העליון בירושלים
(צילום: רויטרס/Ilan Rosenberg)
עו"ד ירון קרמר, ממובילי מחאת המילואימניקים "אחים לנשק", אמר כי "מי שלא מבין מה קורה במדינת ישראל בימים אלה, מי שלא יוצא לרחובות בימים אלה, יתעורר מהר מאוד בדיקטטורה על מלא מלא". לדבריו, "יש לנו כלים מוגבלים, המחאה שלנו היא לא מחאה אלימה אבל היא כן מחאה נושכת, בועטת ומאתגרת. היו חסימות וטיפה עימותים עם המשטרה ומעצרים, ואנחנו ידועים גם לכבד את המשטרה עם העבודה שלה, אבל אם מישהו חושב שמדינת ישראל תחזור לחיים רגועים ושקטים והם ימשיכו לחוקק את החוקים - שישכחו מזה לגמרי". על מה שצפוי בהמשך "יום השיבוש", אמר קרמר כי "יהיו עוד פעולות, ובמהלך השבוע יהיו פעולות, כולן במסגרת החוק, כולן במסגרת הדמוקרטיה".

"נתב"ג יתמלא במוחים, מבפנים או מבחוץ"

במקביל למחאה הארץ, נערכות הפגנות גם בנמלי תעופה ברחבי העולם. לי קינד מניו יורק הגיע להפגין בשדה התעופה ניוארק: "כאזרח ציוני שנתן את מירב בגרותו לשירות המדינה ובאופן זמני גר בחו"ל, תמיד הכי קשה כשהארץ תחת מתקפה. כבר היו מבצעים שהדביקו אותנו לחדשות בחששות על המשפחה שבארץ, ועם זאת ההתקפה המשיחית על הדמוקרטיה שלנו היא הקשה ביותר עד כה. הגענו לחלק לציבור השפוי שטס לישראל ציוד כדי להצטרף למוחים בהפגנת הענק בנתב"ג - זו הדרך שלנו לתמוך בחזית מן העורף".

גם שני גרנות לובטון הפגינה בשדה תעופה בניו יורק. "שלחנו ארבעה מטוסים מלאי ישראלים שהולכים לנחות ממש בלב החסימה בנתב"ג וציידנו אותם בהרבה מאוד דגלי ישראל, בשלטים, במשרוקיות. אנחנו יודעים שהמשטרה טוענת שהמפגינים לא יצליחו להיכנס הפעם לנתב"ג. אולם קבלת הנוסעים יתמלא במוחים כך או כך, מבפנים או מבחוץ", היא אמרה. "אני פה לתקופה קצרה, אני מתכננת לגדל את ילדיי בישראל וגם מתכננת לגדל אותם במדינה דמוקרטית. אני לא מתכוונת להתפשר על אף אחד מהשניים. יש לי זכות מלאה וכך גם לכל יהודי העולם".
אופיר גוטלזון הפגין בשדה תעופה בסן פרנסיסקו. "הגענו לשדה התעופה ופתחנו עמדת חיול למתנדבי חו"ל. הם קיבלו שלטים, דגלים, חולצות, משרוקיות ומה שהכי היה חשוב זה אטמי אוזניים לרעש כשהם ינחתו", הוא סיפר. "אנשים טסים לחופשות מולדת, אנשים טסים מסיבות שונות, משתתפים במחאות בכל רחבי העולם במשך חצי שנה כל שבוע, ציידנו אותם בחומרים שהם יוכלו לנחות עם דגלים, עם חולצות, עם משרוקיות". לדבריו, ההחלטה לחסום את נתב"ג מוכיחה ש"זה כל כך כואב להם מה שהולך לקרות למדינה הזאת".