2 צפייה בגלריה
תמונה של אסירים בכלא רימונים
תמונה של אסירים בכלא רימונים
ארכיון
(צילום: אביגיל עוזי)
העמותה לזכויות האסיר תעתור מחר (יום א') לבג"ץ נגד השר לביטחון פנים אמיר אוחנה, שר הבריאות יולי אדלשטיין ושירות בתי הסוהר, בטענה שאסירים מבוגרים הנמצאים באוכלוסיית סיכון טרם חוסנו נגד קורונה. בתחילת השבוע, נזכיר, קבע השר אוחנה כי אין לחסן עדיין את האסירים אלא רק את עובדי שב"ס. בעתירה מוזכר בין היתר כי אוחנה קבע כי גם לאחר שיושלם חיסון, הוא "יבחן" את הנושא "ביחס להתקדמות החיסונים בקרב אוכלוסיית אזרחי ישראל שאינם אסירים".
את העתירה הגיש עו"ד אביגדור פלדמן. "החלטת השר אוחנה", כתב, "היא כל כך חריגה ומקורה בהלך מחשבה מעוות ופסול, שקשה למצוא לו מקבילה או תקדים, אך פטור ללא כלום אי אפשר. העותרת סבורה כי בשל תנאי הכליאה בישראל, יש לחסן ללא דיחוי את כל הכלואים אף מעבר לחיסונים הניתנים באוכלוסייה הכללית, שבכוחה לשמור טוב יותר על ריחוק חברתי מאסיר שאין לו אפשרות לצאת מתאו, או לאכול את מזונו בתנאי ריחוק".
"לכל הפחות", נכתב עוד, "יש לחסן באופן מידי את כל האסירים מגיל 60 ומעלה ובעלי מחלות רקע, בדומה לעמדה הרשמית של המדינה כלפי האוכלוסייה הכללית". בסוף העתירה אף מזכיר עו"ד פלדמן את החלטת בג"ץ בנוגע למרחב המחייה של האסירים. "אולי סבור השר הנכבד לביטחון פנים", כתב עו"ד פלדמן בעוקצנות, "כי מרחבו של האסיר שילך לעולמו ממחלת הקורונה, יחולק בין האסירים האחרים וכך לא יהיה צורך לשחרר אסירים שחרור מנהלי כדי לעמוד במכסת המרחב שקבע בית משפט נכבד זה".
אמו של אחד האסירים אמרה: "הבן של בכלא כבר שנה וחצי והשר אוחנה הוכיח לי שהאסירים בארץ הם אזרחים סוג ג׳ ולא בני אנוש מבחינתו. הם לא זכאים לשום דבר מבחינתו, לא אכפת לו שהאסירים חיים בצפיפות. למה הוא לא רוצה שהם יתחסנו? בשביל שלא ייצאו לחופשות, שלא יקבלו מבקרים?". אחות של אסיר הכלוא באחד מבתי הסוהר בדרום אמרה גם היא: "המדינה פשוט זורקת אותם למחלה בלי הגנה".

השר אוחנה: "החיסונים - משאב ציבורי מוגבל"

השר אוחנה התייחס לנושא בעמוד הפייסבוק שלו: "החבורה הזאת היא חלק קטן מאלפי אסירים המרצים את מאסרם בשירות בתי הסוהר. הם זוכים לכל התנאים להם זוכים אסירים בישראל, כולל טיפולים רפואיים. חיסוני הקורונה בעת הזאת הם משאב ציבורי מוגבל. השאיפה היא להעניק אותם לכל אזרחי ישראל. כן, לרבות האסירים.
"אך האם יש איזשהו היגיון לתעדף את האנשים הללו בתור לחיסון על פני אנשי סגל שירות בתי הסוהר, שעוד לא קיבל די מנות חיסון? הרי הסגל הוא זה שיוצא ונכנס לבתי הסוהר, ועל כן סכנת ההידבקות וההדבקה גבוהה יותר בקרבו. האם ראוי לתעדף את האנשים הללו לפני המורות, המורים והגננות הבאים במגע עם ילדינו? השוטרות והשוטרים? נהגי התחבורה הציבורית? או, במחילה – האם יש איזשהו היגיון לתעדף אותם בתור לחיסון על פני קורבנותיהם ובני משפחתם?".
"אני מבין", הוסיף השר אוחנה, "שיש מי שדחוף להם להפגין הומניות ולהקדים בתור - בזמן שרוב אזרחי ישראל עודם ממתינים לחיסון - דווקא את הרוצחים, האנסים, הפושעים והמחבלים. אנחנו אחראים על שלומם, ביטחונם ובריאותם של האסירים, נכון. אך הדבר הזה בשום פנים ואופן לא יבוא על חשבון שלומם, ביטחונם ובריאותם של אזרחי ישראל. כל עוד אין די חיסונים – זה בדיוק העניין: האחד בא על חשבון השני. לכן יש מי שקובעים מדיניות – ויש מי שאמורים ליישם אותה".
2 צפייה בגלריה
 מנדלבליט ואוחנה
 מנדלבליט ואוחנה
מנדלבליט ואוחנה
(צילום: דנה קופל, אלכס קולומויסקי)

היועמ"ש לאוחנה: אין לך סמכות לא לחסן אסירים

אתמול הודיע היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לשר אוחנה כי החלטתו שלא לחסן את האסירים ניתנה שלא בסמכות. בחוות דעת שנכתבה והועברה לאוחנה על ידי המשנה ליועץ, עו"ד עמית מררי, מתבקש אוחנה לפעול ללא דיחוי לחיסון האסירים על פי אמות המידה הנהוגות לגבי כל האוכלוסייה.
השר אוחנה לא נשאר חייב, והודיע כי החלטתו לא תשתנה למרות הבהרת מנדלבליט. "יש לכם, ולכל מי שמעוניין בכך, עד 4 בפברואר 2021 להגיש את שמכם באחת מרשימות המועמדים לכנסת, ואם תיבחרו לכנסת ולממשלה - בהחלט תוכלו לעשות כן. עד אז, הואיל והאחריות על כלל הגופים הכפופים למשרד לביטחון פנים מונחת על כתפיי, ואת הדין וחשבון לציבור אתן אני, ולא אתם - החלטתי תעמוד בעינה".
גם באיגוד רופאי בריאות הציבור של ההסתדרות הרפואית הצטרפו לעמדת מנדלבליט ואמרו כי "עמדת ארגוני בריאות בעולם ובישראל היא להתייחס לאסירים כאוכלוסייה שבויה. בהקשר של הקורונה מדובר באוכלוסיה בסיכון, הן בשל מחלות רקע והן בשל הימצאותה בתנאי צפיפות המגבירים את הסיכון לתחלואה ותמותה.
"זאת אוכלוסייה אשר קיימת גם לה הזכות לבריאות כזכות אדם בסיסית. יש חובה אתית על מדינת ישראל להציע את החיסונים לאוכלוסיית האסירים. עמדת השר לביטחון פנים מנוגדת להנחיות הבריאות ומסכנת חיי אדם. בנוסף, מכתב השר מהווה חציית קו אדום בהשתלחות ברופא בריאות הציבור שממלא את חובתו המקצועית".