נשיא התאחדות התעשיינים מזהיר כי המשך קידום המהפכה המשפטית בגרסתה הנוכחית "יכול להביא להתרסקות הכלכלה", קורא להידברות ומדגיש כי המגזר העסקי יראה במי שיסרב לדבר בשבוע הקרוב "כאשם העיקרי במה שיקרה אחר כך".
בריאיון לאולפן ynet התייחס רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים, ליוזמת ההידברות של הארגון שבראשו הוא עומד וארגונים כלכליים אחרים - והביע את החשש מהמשך קידום התוכנית של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר המשפטים יריב לוין: "אין ספק שכלכלת ישראל הייתה ונמצאת במקום טוב, אבל ממקום טוב הנפילה יכולה להיות יותר כואבת. יש בעיה ואי אפשר להסתיר אותה. התהליך שקורה היום יכול להביא בסוף להתרסקות הכלכלה".
2 צפייה בגלריה
ד"ר רון תומר יו"ר התאחדות התעשיינים
ד"ר רון תומר יו"ר התאחדות התעשיינים
ד"ר רון תומר. "ממקום טוב הנפילה יכולה להיות כואבת"
(צילום: מוטי קמחי)
"שום מדינה ושום כלכלה לא אוהבת עם מפוצל", הבהיר תומר. "אי אפשר להיות חלוקים ולא מאוחדים פנימית ולהצמיח את הכלכלה. בכל מקרה, אין ספק שהרבה אנשים מודאגים היום ודאגה בסוף מובילה למעשים. אני מדבר על מעשים כלכליים, לא חלילה על מעשים אחרים שאני מקווה שלא יגיעו. וכשמגיעים המעשים מתחיל להיות כדור שלג וכלכלה לא צריכה יותר מכמה טריגרים כדי למצוא את עצמה במקום אחר. לכן אני אומר - אין לנו שום בעיה עם עשיית רפורמה, יש בעיה עם זה שהרפורמה נעשית באופן שמפצל את העם".
"מנהיגי המשק משדרים פה מסר מסר מודאג אמיתי, וגם אנחנו אומרים - אם מישהו חושב שנוכל להישאר עם הפילוג הזה, עם המחאה הזו, גם אם היא לא תעבור אסקלציה, ולהמשיך לפתח פה כלכלה, זה לא יקרה", הוסיף בריאיון. "עולם העסקים הוא עולם שאוהב שקט, והיום ישראל לא משדרת את המסר הזה".

"אני חושב שניתן לסגור את הרפורמה הזו בצורה שאף אחד לא יקבל את 100% תאוותו, אבל עדיין נוכל לשמור על הדמוקרטיה והפרדת רשויות, ועדיין לעשות רפורמה משמעותית", הביע תומר אופטימיות - ומיד חזר לקו פסימי: "בשביל זה אבל הצדדים צריכים לדבר. לצערי להביא את הצדדים לדבר יותר קשה מלהביא אותם להסכם. הנשיא והרבה אחרים יודעים לגשר על פערים, אבל קשה לנו להביא אותם לדבר ביחד".
מה הבעיה? מי לא בא? "תיכף נראה. לכן יצאנו בבוקר ביוזמה שקוראת לכולם להגיע ביום שלישי לבית הנשיא. חוצפה ישראלית. הזמנו את כולם לבית הנשיא מבלי שהנשיא הזמין אותנו, אבל אני בטוח שהנשיא יפתח את הדלתות. שלישי לא בגלל שזה פורים ורוצים לשמח את העם, אלא כי ביום שלישי הכנסת יוצאת לחופשה של חמישה ימים, ובימים האלה אין לי ספק שניתן או לסגור את מתווה הרפורמה או לפחות להסכים על מתווה הידברות".
2 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
לפיד ונתניהו. מי יגיע?
(צילום:יונתן זינדל, אלכס קולומויסקי)
תומר לא פסל אפשרות שאנשיו של ראש הממשלה יסרבו לבוא: "אף אחד לא שם אותי להיות דובר של נתניהו ואלה שמתחתיו, אבל אני חושב שתהיה היענות להגיע. את האופוזיציה לא פחות מורכב להביא אותו מאת הקואליציה. יש פה באמת שני גושים מסוכסכים. מי שיגיע ויהיה מוכן לדבר יקבל הרבה קרדיטים אצלנו וקרדיטים זה לא רק חיוך ו-V בפנקס".
אתה בעצם פוסח על הדרישה של העצירה המוחלטת, כי בכל מקרה עוצרים. "עזוב אותי הגדרות. יש חמישה ימים של עצירה. תבואו, תדברו. מי שלא יבוא לדבר, מבחינת המגזר העסקי, מבחינת אלה שצריכים בסוף להוביל את כלכלת ישראל, כבר לקח חלק מסוים באשמה אם הכלכלה תידרדר".
יש חשש שכמו במשפט, ההתערבות תגיע לכלכלה? "בין המציאות לבין מה שאנשים צופים לפעמים יש פער, ואני גם לא יודע מי צודק. שיח כזה יכול להפיג 80% מהחששות וב-20% שנותרו אפשר להגיע להסכמה. הבעיה היותר קשה היא להביא אותם לדבר. לכן מבחינתנו, מי שלא יבוא לדבר בחמישה ימים לוקח על עצמו אחריות. בואו רגע, חמישה ימים. נצליח? כל הכבוד לכם. לא תצליחו? אני מבחינתי רואה את מי שלא בא לדבר כאשם העיקרי במה שיקרה ביום למחרת".