אלוף במיל' גיורא איילנד, לשעבר ראש המטה לביטחון לאומי (מל"ל), התייחס הבוקר (יום ד') לחשיפת "ידיעות אחרונות" שלפיה איחוד האמירויות הערביות תקבל מארה"ב מטוסי F-35 ומל"טים בעקבות ההסכם לנרמול יחסים עם ישראל. "ישראל מעדיפה שמדינות ערב לא יצטיידו בנשק שהוא השורה התחתונה של הטכנולוגיה, אבל אני חושב שמכירת נשק למדינה הספציפית הזאת זה דבר שישראל יכולה לחיות איתו", אמר איילנד בריאיון לאולפן ynet.
גורם בכיר באיחוד האמירויות אישר אמש את הפרטים, ואמר כי במסגרת כינון היחסים עם ישראל קיימת גם עסקת נשק בשווי עשרות מיליארדי דולרים שכוללת בין היתר קבלת מטוסי הקרב החמקניים. לפי הגורם, ישראל, ארה"ב והאמירתים סיכמו על השבחת היכולת הצבאית של הממלכה כחלק מההסכם. הגורם אף הדגיש כי נתניהו עצמו היה מודע לכך ונתן את הסכמתו לאורך כל הדרך, וכי המגעים לא התנהלו רק מול האמריקנים.
4 צפייה בגלריה
גורם בכיר באיחוד האמירויות: עסקת המטוסים היא חלק מההסכם
גורם בכיר באיחוד האמירויות: עסקת המטוסים היא חלק מההסכם
עסקת נשק בין ארה"ב לאיחוד האמירויות
(צילום: AFP ,shutterstock)
עם זאת, בלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו הכחישו אתמול את הפרטים וציינו בתגובה כי "הסכם השלום ההיסטורי בין ישראל לאיחוד האמירויות לא כלל שום הסכמה של ישראל לעסקת נשק כלשהי בין ארה"ב לאיחוד האמירויות".
עוד אמרו בלשכתו של נתניהו: "מלכתחילה, ראש הממשלה התנגד למכירת מטוסי F-35 וכלי נשק מתקדמים אחרים למדינות כלשהן במזרח התיכון, כולל למדינות ערביות שעושות שלום עם מדינת ישראל. ראש הממשלה הביע עמדה עקבית זו פעם אחר פעם בפני הממשל האמריקני והיא לא השתנתה. ההתנגדות העקבית למכירת מטוסי F-35 קיבלה משנה תוקף בתאריך 2 ביוני, לאחר שראש המל"ל שוחח לבקשת ראש הממשלה עם מפקד חיל האוויר אלוף נורקין".
4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו
"אין הסכמה של ישראל". רה"מ נתניהו
(צילום: חיים צח, לע"מ)
4 צפייה בגלריה
"הם לא קונים את זה זה נגד ישראל". אלוף במיל' איילנד
"הם לא קונים את זה זה נגד ישראל". אלוף במיל' איילנד
"הם לא קונים את זה זה נגד ישראל". אלוף במיל' איילנד
(צילום: עמית שעל)
אלוף במיל' איילנד אמר הבוקר כי "אין הסכם ולכן אין סעיף סודי. זה נושא שהשאירו אותו כנראה, כך שכל אחד יוכל לומר את האמת שלו. אנחנו נגיד שזה לא חלק מההסכם והאיחוד יכולים להגיד שיש הבנה שאחרי ההסכם הזה הם אכן יקבלו את המטוסים.
"ישראל יכולה לחיות עם מכירת נשק למדינה הזאת, מדובר במדינה שהיא יחסית גאוגרפית מאוד רחוקה, המשטר שם יציב ואמין וכדאי לזכור בשביל מה הם קונים את המטוסים האלה - הם לא קונים אותם נגד ישראל, הם קונים אותם משום שאיחוד האמירויות בטווח של 200 קילומטרים מאיראן, מאוימים על ידי איראן לא פחות מאשר ישראל וזה לא דבר רע".
4 צפייה בגלריה
מוחמד בן זייד
מוחמד בן זייד
יורש העצר בן זייד. "הם מאוימים על ידי איראן"
(צילום: AP)
- כלומר, אין כאן כאן סיכון ביטחוני מבחינת ישראל? "הדברים האלה הם לא 'כן' ו'לא', אבל מדינה מתנהלת על פי אינטרסים. ומה זה אינטרס לאומי? אינטרס לאומי זה משהו שהוא מספיק חשוב שעל מנת להשיג אותו אתה צריך להיות מוכן לשלם מחיר. לכן, לישראל יש אינטרס לאומי גבוה להיות ביחסים טובים עם המדינה הזו ובוודאי אם זה יוביל למדינות ערביות נוספות, אז אתה צריך להיות מוכן לשלם מחירים מסוימים ואם אפילו עסקת השלום תכלול גם מכירה של מטוסים כאלה. אני חושב שזו החלטה שקולה ואני לא הייתי דואג מזה".
- כלומר, אין כאן פגיעה בעליונות האווירית של ישראל במזרח התיכון? "יש כאן פגיעה מסוימת, אבל לא כל פגיעה היא אנושה. אני מזכיר למשל שלמצרים יש F-16 כמו שלנו ולסעודיה יש F-15 כמו שלנו. ישראל בזמנו לא אהבה את המכירה לסעודיה, לא רק בגלל שזו מדינה ערבית אלא משום שחלק מה-F-15 האלה הוצבו בבסיס במרחק של 100 קילומטרים מאילת וזה יותר נתפש ממאיים מאשר אם יקבלו באבו דאבי ולמרות הכול אנחנו יודעים לחיות עם זה".
- עד כמה לישראל יש את הזכות להטיל וטו על עסקה כזאת? "אין לישראל זכות וטו. לפעמים אנחנו חושבים שאנחנו מנהלים את העולם, וזה לא בדיוק כך. נכון שיש הבנה בין ישראל לממשל האמריקני, גם משרד החוץ וגם הקונגרס עצמו צריך לאשר עסקאות גדולות - כך שברגע שהם מתכווננים למכור למדינות באזור אז שומעים את דעתנו. מטבע הדברים, אנחנו מתנגדים להרבה עסקאות וחלק מההתנגדות נשמעת וחלק לא - כי גם לאמריקה יש לחצים משלה, לא רק מדיניים אלא גם של תעשיית הנשק האמריקנית.
"בדרך כלל האמריקנים אומרים 'נכון שאנחנו מוכרים למדינה ערבית F-15 כמו שאנחנו מוכרים לכם, אבל הרי יש לנו הסכמה איתכם שחלק מהמערכות יהיו משודרגות, את הדבר הזה אנחנו לא נותנים למדינות ערב. נשמור לכם את היתרון'. לא תמיד התשובה מספקת אותנו, אבל זה לא שחור ולבן".
- מי כן צריך להיות בלחץ מהרכישה? "אני לא בטוח שמישהו באמת בלחץ, אבל זה יוביל לשני דברים - גם סעודיה תבקש מטוסים כאלה, היא תמיד הייתה 'האח הגדול' שיגיד 'איך זה שאבו דאבי מקבלת משהו שאנחנו לא'. הדבר השני, איראן מאוד לא תאהב את זה והיתרון של המטוס הזה שהוא לא רק טס יותר יפה, היתרון הוא באמת שקשה מאוד לזהות אותו במערכו המכ"ם, וזה הדבר שהכי מטריד את האיראנים וטוב שכך".